رییس کمیسیون انتخابات: سیاستمداران دخالت نکنند

اطلاعات روز: نجیب‌الله احمدزی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید در صورت ادامه‌ی مداخله‌های سیاسیون، نباید انتظار برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه را در کشور داشت.
آقای احمدزی به روز یک‌شنبه در نشستی در کابل گفت: «بر سیاست‎گران افغانستان و هر آن کسی که داخل و یا بیرون از نظام هستند صدا می‎زنیم که به کارهای کمیسیون دخالت نداشته باشند.»
او همچنان گفت هنوز مشکلات زیادی در عرصه انتخابات وجود دارد، حتا تاکنون امنیت اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی تامین نشده است و با گذشت یک و نیم ماه از معرفی سه نامزد ریاست دبیر خانه کمیسیون انتخابات، هنوز شخص نهایی از سوی ریاست جمهوری تعیین نشده است.
در همین حال عزیز آریایی، رییس کمیسیون شکایات انتخابی می‌گوید اگر آمادگی‌های لازم برای برگزاری انتخابات شفاف، آزاد و سراسری گرفته نشود برگزاری انتخابات ممکن نخواهد بود.
او گفت اگر امنیت تامین نشود و آمادگی‌های دیگر چون ترتیب فهرست رای‌دهندگان و تعیین حوزه‌های انتخاباتی گرفته نشود، انتخابات نیمه جان برگزار خواهد شد که مشروعیت نخواهد داشت.
بی‌بی‌سی فارسی به نقل از آقای آریایی نوشته است: «اگر این آزمون را از دست بدهیم و این آزمون را قربانی حلقات مشخص حکومت و بیرون حکومت کنیم به‌سوی روزی می‌رویم که گلیم دموکراسی برچیده شود و فاجعه کلان خواهد بود.»
در همین حال مسئولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا می‌گویند اسنادی در دست دارند که نمایانگر دخالت حکومت در کار کمیسیون انتخابات است و اگر حکومت دست از دخالت در کار این کمیسیون بر ندارد، تمامی اسناد را افشا می‌کنند.
محمد نعیم ایوب‌زاده، رییس این بنیاد در نشست خبری روز یک‌شنبه گفته است توقع مردم در دو سال گذشته در پیوند به اصلاح کمیسیون‌های انتخاباتی برآورده نشده است.
وی نیز به تضمین استقلال کمیسیون‌های انتخاباتی تاکید کرد و گفت اگر این مشکلات و مداخلات باقی بماند، برگزاری انتخابات شفاف ممکن نخواهد بود و افغانستان به بحران کشیده خواهد شد.
این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌شود که حکومت به تازگی از برگزاری انتخابات در سال آینده خبر داده و گفته است که حکومت اراده قوی برای برگزاری انتخابات دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *