سخیداد هاتف

گلبدینشتاین

به‌دنبال انتشار این خبر که انجنیر صاحب گلبدین حکمتیار ۱۱۸ کتاب منتشر کرده است، لودویگ ویتگنشتاین (فیلسوف اتریشی-بریتانیایی) برای دومین‌بار مرد. روزنامه‌ی دیلی‌تلگراف، چاپ لندن، در گزارش هفته‌یی خود از عجایب قرن بیست‌ویکم، نوشت که آقای ویتگنشتاین در سال 1951 چشم از جهان پوشیده بود. اما با شنیدن خبر تکان‌دهنده‌ی آن انتشار صد و هجده اثر از آقای حکمتیار آن چشم‌هایی را که از جهان پوشیده بود، از حالت پوشیده‌گی بیرون آورده و این بار با سکته‌ی همزمان مغز، قلب، معده، حدقه، حلقوم و زانو از دنیا رفت. گفته می‌شود این اولین بار است که ویتگنشتاین برای دومین بار وفات می‌کند.
گفته می‌شود ویتگنشتاین تا همان لحظه‌های سکته‌ی خود خیال می‌کرده که همان یک کتابی که در تمام عمر خود نوشته خیلی کتاب بوده است. لیکن کدام خداناترس بی‌وجدان در گور به او اطلاع می‌دهد که که او ۱۱۷ کتاب در برابر حکمتیار شرمنده است.
در گزارشی دیگر اسحاق وردک (که بعدها به نام اسحاق نیوتن) معروف شد نیز در قبر خود جنبیدن‌های مشکوکی به‌عمل آورده است. قابل ذکر است که چند سال پیش که تعداد آثار گلبدین حکمتیار هنوز از مرز ۱۰۰ نگذشته بود، آقای نیوتن از این‌که فقط با افتادن یک سیب جاذبه‌ی زمین را کشف کرده بود، اظهار خجلت نموده بود. گفته بود:
«آدم باید مثل حکمتیار باشد که با افتادن هزاران سر هنوز کشف نکرده که انسان همان آدم است. من خیلی عجله کردم و با همان نخستین سیب هیجانی شدم و قانون جاذبه را اعلام کردم».
دیلی‌تلگراف نوشته است که تلاش گزارشگران‌اش برای گفت و گو با اسحاق نیوتن به نتیجه‌یی نرسیده است.
در خبری دیگر، زردادخان فریادی، اسطوره‌ی دندان گرفتن از ناف مسافرین در سروبی، به رسانه‌ها خبر داده است که به‌زودی کتاب صد و نوزدهم حکمتیار در نقد تمام آثار برتراند راسل به زیور ۱۲ صفحه بودن آراسته خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *