یک رای تا استیضاح وزرای امنیتی

اطلاعات روز: پس از حمله‌ی مرگبار بر بزرگترین شفاخانه‌ی نظامی افغانستان در کابل و انتقادها از مسئولان درجه‌یک امنیتی، مجلس نمایندگان قصد استیضاح وزیران بخش امنیتی را داشت، اما به نسبت کمبود یک امضاء از 48 امضای مورد نیاز، استیضاح این وزیران معلق ماند.
نمایندگان مجلس در نشست روز دوشنبه خود مسئولان امنیتی را به‌علت غفلت وظیفوی در حادثه‌ی شفاخانه 400 بستر سخت انتقاد کردند و خواهان استیضاح وزیران امنیتی شدند تا آن‌ها را رد صلاحیت کنند.
پس از گفت‌وگوهای تند، سرانجام هیأت اداری مجلس، فورم استیضاح وزرای امنیتی را روی میز گذاشت و تنها ۴۷ نماینده آن را امضا کردند؛ در حالی که مطابق اصول وظایف داخلی مجلس، برای درخواست استیضاح ۴۸ امضا که ۲۰ درصد کل اعضای مجلس را تشکیل می‌دهد به کار است.
عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس اعلام کرد که هم‌اکنون یک امضا کمبود است و اگر امضای فورم استیضاح تکمیل شد، استیضاح وزرا از طریق نشست کمیته‌ی رؤسا که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود و آن را شامل آجندای مجلس می‎سازد.
آقای ابراهیمی که با استیضاح وزرای امنیتی مخالف بود، گفت: «سنگی را ورنداریم که همرایش زده نتوانیم.»
اشاره‌ی رییس مجلس به رد صلاحیت هفت وزیر دیگر کابینه است که تاکنون در وظایف‌شان باقی مانده‌اند و رییس‌جمهور غنی رد صلاحیت این وزیران را نپذیرفت.
در نشست روز دوشنبه مجلس نمایندگان نیز دو دسته؛ شماری مخالف استیضاح وزرای بخش امنیتی و شماری موافق استیضاح اما برخی دیگر از نمایندگان در نخست خواهان بررسی جدی و مستقلانه‌ی حمله بر شفاخانه 400 بستر بودند.
برخی از نمایندگان انتقادهای سختی را حواله‌ی مقام‌های درجه‌یک امنیتی کردند. همایون همایون، معاون اول مجلس گفت: «وزیر دفاع همیشه خواب است؛ اگر بوجی به سرش اندازیم و به کشور دیگری ببریم هم از خواب بیدار نخواهد شد و او امنیت کشور را بیشتر به چالش می‌کشد. رییس‌جمهور وعده داده بود که وزیر دفاع را سبک‌دوش می‌کند ولی به وعده‌ی خود عمل نکرد، فکر می‌کنم دسیسه‌یی در کار است که می خواهند برخی ولایت‌های افغانستان را به دشمن واگذار کنند.»
غلام حسین ناصری، عضو دیگر مجلس گفت: «ارگان‌های امنیتی خائنین ملی هستند و هیچ برنامه‌یی برای تامین امنیت ندارند، باید از مقام‌های‌شان عذل شوند.»
انجنیر صاحب خان، گفت: «کسانی که در حمله بر شفاخانه‌ی 400 بستر غفلت کرده‌اند و یا این‌که با این گروه‌ها دست دارند، باید در چهار دروازه‌ی کابل به دار آویخته شوند.»
نواب منگل یک عضو مجلس گفت: «در نتیجه‌ی غفلت مقام‌های امنیتی همه روزه مردم افغانستان کشته می‌شوند، بناً برای رد صلاحیت وزرای امنیتی مستقیماً صندوق گذاشته شود.»
اما شماری دیگری نمایندگان، استیضاح و سلب صلاحیت وزرای امنیتی را در شرایط کنونی کشور راه حل نمی‌دانستند و بر اصلاحات در نهادهای امنیتی تأکید داشتند.
غلام فاروق مجروح گفت: «با استیضاح وزرای امنیتی وضعیت را بهتر نمی‌توانیم؛ باید در بخش‌های استخباراتی اصلاحاتی به‌وجود آوریم تا بتواند برای شرایط کشور پاسخگو باشد.»
در این میان، عبدالطیف پدرام یک عضو مجلس از نمایندگان انتقاد کرده و گفت: «نمایندگان مدارک و شواهد می‌خواهند؛ آیا کشته شدن ۲۰۰ نفر در شفاخانه و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ تن دیگر واضح نیست؛ چرا دروغ می‌گویید؛ مردم منتظر شماست که چه تصمیم می‌گیرید. آن‌هایی که می‌گویند برای بررسی این رویداد هیأت تعیین شود، پول کار دارند.»
حمله بر شفاخانه 400 بستر در یکی از نقاط مهم پایتخت یکی از پچیده‌ترین حملات بوده است. مقام‌های امنیتی می‌گویند که در این حمله حدود 50 نفر کشته و حدود 100 نفر دیگر زخمی شدند. اما گزارش‌ها و اظهاراتی وجود دارد که در این حمله بیشتر از این‌ها تا 200 نفر کشته شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *