مشخصات لباس جدید دانش‌آموزان دختر جنجال برانگیخت

اطلاعات روز: وزارت معارف مشخصات لباس جدید دانش‌آموزان دختر را در مکاتب دولتی اعلام کرد که براساس این تصمیم جدید، لباس دختران تا کلاس ششم رنگ آبی تا زانو و لباس دختران از صنف ششم تا دوازدهم رنگ فولادی تا قوزک پا خواهد بود.
پیش از این دختران در مکاتب دولتی لباس سیاه با چادر سفید می‌پوشیدند. در تصمیم جدید چادر (روسری) دانش‌آموزان دختر همچنان سفید باقی خواهد ماند.
شماری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به آن اعتراض کرده و خواسته‌اند که این طرز پوشش باید تغییر کند. کاربران لباس رسمی شاگردان مکاتب دخترانه را عجیب و زشت توصیف کرده و گفته‌اند که بهتر است به جای آن که نشانه‌هایی از بنیادگرایی و زن‌ستیزی را با خود حمل می‌کند، لباس بهتری برای این دانش‌آموزان انتخاب شود.
کبیر حقمل، رییس نشرات وزارت معارف گفته است که لباس دانش‌آموزان دختر در دوران ابتدائیه را به‌خاطر رعایت نکردن درست نظافت، کوتاه تعیین کرده‌اند اما لباس دانش‌آموزان دختر در دوره‌های متوسطه و لیسه «به اساس ارزش‌های اسلامی و راحت بودن خودشان در رفت‌وآمد»، بلند تعیین شده است.
آقای حقمل افزوده از آن‌جا که چند روز بیشتر به آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۶ باقی نمانده، این پوشش در سال پیش‌رو اجباری نیست اما از سال ۱۳۹۷ به بعد این پوشش اجباری خواهد بود.
پوشش تعیین شده از سوی وزارت معارف در مکاتب دولتی عملی خواهد شد. لباس دانش‌آموزان در مکاتب خصوصی متفاوت است.
مهرداد: وزارت معارف شمار دقیق دانش‌آموزان، معلمان و مکاتب را مشخص کرده‌است
در همین حال مجب مهرداد، سخن‌گوی وزارت معارف می‌گوید که این وزارت برای اولین بار براساس یک سروی، شمار دقیق دانش‌آموزان، آموزگاران و مکاتب در سرتاسر کشور را به‌دست آورده است.
در 15 سال گذشته نبود آمار دقیق از تعداد مکاتب، آموزگاران و دانش‌آموزان از چالش‌های عمده‌ی وزارت معارف بوده است.
آقای مهرداد امروز (سه‌شنبه، 24 حوت) که در یک نشست خبری در کابل از کارکرد یک ساله این وزارت گزارش ارائه می‌کرد، گفت که این وزارت در سال ۱۳۹۵توانسته است برای اولین بار آمار دقیق و مشخص از تعداد مکاتب، آموزگاران و دانش‌آموزان در افغانستان را به‌دست آورد. او جزئیات این آمار را روشن نکرد.
او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت که وزارت معارف برای سال تحصیلی ۱۳۹۶در ۱۱ ولایت کشور پنج میلیون کتاب درسی را توزیع کرده است.
آقای همچنان گفت که این وزارت در سال ۱۳۹۵در ولایات مختلف برای آموزگاران ۱۲هزار نمره زمین را توزیع کرده و این روند ادامه دارد.
سخن‎گوی وزارت معارف می‌گوید برای حل مشکل کمبود معلم، ۳۰ هزار آموزگار تازه در سه سال آینده استخدام می‌کنند که قرار است تعداد بیشتر آن زنان باشند.
او هچنان گفت که ۱۰ هزار بست خالی وزارت معارف در سال ۱۳۹۵کارمندان جدید استخدام شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *