مهاجمان‌ گلوی سه جنرال را در شفاخانه‌ی چهارصد بستر بریده‎اند

اطلاعات روز: جنرال داوود عسکر یار، یکی از جنرالان برجسته‌ی وزارت امور داخله که از یک ماه بدینسو در شفاخانه‌ی سردار محمد داوود بستری بود، در حمله‌ی مهاجمان بر این شفاخانه کشته شده است.
طلوع نیوز به نقل از منابع خود گزارش داده است که مهاجمان گلوهای جنرال عسکریار و دو جنرال دیگر وزارت دفاع ملی را با چاقو بریده‌اند.
فرزندان جنرال داوود عسکر یار که از حمله‌ی مهاجمان انتحاری در این شفاخانه زنده مانده‌اند، گفته‌اند مردی که برای نخستین بار در منزل چهارم شفاخانه به سوی کارمندان و بیماران گلوله‌باری کرد، پزشک بود و بیماران را بررسی صحی می‌کرد.
جنرال عسکریار مدت 42 سال در پست‌های فرماندهی‌های قطعه‌ی منتظره‌ و کندک مرزی هرات، مدیریت قوانین، ریاست اطفاییه فرماندهی پولیس نیمروز، فرمانده اکادمی پولیس و نیز رییس بخش اکمالات وزارت امور داخله کار کرده است.
از سوی هم نجات‌یافته‌گان از این حمله‌ی خونینی گفته‌اند که مهاجمان انتحاری از کشتن مردم در این شفاخانه به کسانی گزارش می‌دادند.
در همین حال وزارت دفاع ملی کسانی را در داخل شفاخانه‌ی سردار محمد داوود به همکاری با مهاجمان انتحاری متهم می‌سازند و سازماندهی این حمله را در یکی از کشورهای همسایه می‌گویند.
محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی، گفته است: «تروریستان این حمله را در یکی از کشورهای همسایه سازماندهی کرده بودند».

هیأت تحقیق مجلس سنا: بدون همکاری مسئولان شفاخانه ورود مهاجمان امکان‌پذیر نبود
در همین حال هیأت تحقیق مجلس سنا که برای بررسی چگونگی حمله بر شفاخانه‌ی ۴۰۰ بستر مؤظف شده بودند می‌گویند که مسئولان این شفاخانه با هیأت مجلس سنا همکاری نکرده‌اند.
این هیأت می‌گوید که از قرایین چنین دریافته‌اند که بدون همکاری از داخل و بدون همکاری مسئولان رده‌بالای این شفاخانه هیچ امکان نداشت که تروریستان خود را به داخل برسانند.
به گفته‌ی این هیأت، برخی تروریستان از قبل در داخل جابه‌جا بوده‌اند و برخی آنان نیز به سادگی و بدون ممانعت به داخل شفاخانه راه یافته‌اند.
محمد هاشم الکوزی، رییس کمیسیون امور دفاعی سنا و رییس هیأت بررسی‌کننده این مجلس گفت: «موترهای ما هنگام ورود به شفاخانه به سختی تلاشی شد؛ اما با این تدابیر چطور مهاجمان به‌سادگی به داخل این شفاخانه راه یافته‌اند که این مسأله سوال‌برانگیز است.»
آقای الکوزی افزود، هنگام بررسی آنان مسئولان درجه‌یک شفاخانه از دادن معلومات طفره رفته و پنهان شده‌اند؛ اما برخی افسران این شفاخانه به هیأت گفته‌اند که در پیوند به حادثه‌ی روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته ۱۱ نفر مشکوک بازداشت شده و تحقیقات از آنان ادامه دارد.
حمله بر شفاخانه‌ی چهارصد بستر در کابل از پیچیده‌ترین حملات هراس‌افگنانه در افغانستان گفته می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *