فساد گسترده در وزارت دفاع؛ 1400 افسر به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شدند

اطلاعات روز: مقام‌ها در وزارت دفاع ملی می‌گویند که کمیسیون ویژه‌ی شفافیت و مبارزه با فساد در ارتش در شش ماه گذشته، دست‎کم 1400 منسوب وزارت دفاع که بیشتر آنان افسر اند را از وظایف‌شان برکنار و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کرده‌است.
هلال‌الدین هلال، معاون استخبارات استراتژیک وزارت دفاع امروز (سه‌شنبه، هشتم حمل) در نشستی خبری گفت که این تعداد به اتهام فساد و کم‎کاری از وظيفه برکنار و به‌جای آنان افسران جديد، کارکن، صادق و متعهد گماشته شده‌اند.
منسوبان برکنارشده شامل کارمندان ملکی و نظامی وزارت دفاع‌اند که در این میان 946 تن افسر، 230 تن کارمندان بخش مالی، 209 تن مسئولان عقد قرادادها و 26 تن دیگر مسئولان برگزاری کارگاه‌ها بوده‌اند.
همچنان آقای هلال گفته است که وزارت دفاع در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، بیش از چهار هزار منسوب این وزارت را به نهادهای عدلی و قضایی، معرفی کرده است.
به گفته‌ی او، این منسوبان وزارت دفاع، که افراد بلندپایه نیز شامل آن هستند، به اتهام‎هایی چون فساد، تخطی وظیفوی، سوءاستفاده از مقام، فریب‌کاری، فروش اسلحه و مهمات، حیف‌ومیل اعاشه و مهمات ارتش و فعالیت‌های ضد امنیتی، به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده‌اند.
آقای هلال گفت: «به تعداد ۵۵ جلد دوسیه‌ی جرایم فروش سلاح و مهمات شامل ۱۰۹ نفر به مراجع عدلی و قضایی معرفی شدند. به تعداد ۵۷۸ جرایم مختلف دیگر که در آن فریبکاری، اختلاس، حیف‌ومیل سلاح و اعاشه و سوءاستفاده از معاش پرسونل، که شامل حال ۱۱۰۷ نفر می‎شود و در این جمله افسر، سرباز و بریدمل است در بخش حقوق وزارت دفاع زیر بررسی قرار دارند.»
حلال افزود که، ۳۰۵ تن از منسوبان ارتش شامل افسران، جنرالان، بریدملان و سربازان اردوی ملی که از سوی محاکم افغانستان مجرم شناخته شدند، سه تن‌شان به اعدام و بقیه به حبس طویل‌المدت، حبس کوتاه‌مدت و پرداخت خساره به حکومت، محکوم شدند.
همچنان به گفته‎ی او، ۲۰۸ تن از افراد معرفی شده به نهادهای عدلی و قضایی به‌دلیل نبود اسناد کافی برائت گرفتند و دوسیه‌ی بقیه افراد در حال بررسی است.
مقام‌ها در وزارت دفاع بر مبارزه‌ی جدی با فساد در ارتش تأکید کردند.
این در حالی‌ست که اخیراً سیگار با ابراز نگرانی از فساد در ارتش، فساد و ضعف رهبری را عامل ناکامی نیروهای امنیتی خواند. وزیر دفاع نیز فساد و ضعف رهبری در ارتش را تایید کرد و این دو مسأله را مشکل درونی ارتش کشور خواند.