تأکید عبدالله و دانش بر الکترونیکی شدن انتخابات

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه و سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور بر الکترونیکی شدن انتخابات تأکید دارند.
آقای عبدالله امروز (سه‌شنبه، هشتم حمل) در دیدار با دومینک جرمی، سفیر بریتانیا در کابل گفته است که استفاده از تکنولوژی در پروسه‌ی انتخابات حتمی و ضروری است و حکومت وحدت ملی به این امر مصمم است.
عبدالله تأکید کرده که اعتبار و شفافیت پروسه‌ی مهم و حیاتی انتخابات نباید قربانی زمان شود.
او همچنان ثبات و امنیت افغانستان را وابسته به برگزاری انتخابات شفاف و دموکراتیک دانسته است.
در این دیدار، سفیر بریتانیا گفته است که کشورش از یک انتخابات دموکراتیک و شفاف در افغانستان حمایت می‌کند.
آفای جرمی گفته است که بریتانیا از آنچه روند انتخابات افغانستان را کمک کند و شفافیت پروسه را تضمین نماید، پشتیبانی می‌کند.
در همین حال سرور دانش، معاون رییس‎جمهور نیز در دیدار با پرنیلا کاردل، معاون نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل متحد گفته است که انتخابات الکترونیکی مناسب‌ترین راه برای تسریع روند انتخابات و شفافیت این پروسه است.
براساس خبرنامه‌ی دفتر معاونت دوم ریاست‌جمهوری، در این دیدار، دو طرف روی میکانیزم تمویل انتخابات پیش‌رو، تعیین هیأت امکان‌سنجی پروسه‌ی الکترونیکی شدن انتخابات، ارتقاء ظرفیت‌های مسلکی در کمیسیون مستقل انتخابات و نحوه‌ی قرارداد داو طلبی با کمپنی‌های معتبر و توانمند بین‌المللی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت‌گو کردند.
آقای دانش نقش و همکاری جامعه‌ی جهانی به‌ویژه همکاری سازمان ملل متحد را در مورد برگزاری انتخابات، مهم و ضروری خوانده است.
معاون نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل متحد گفته است که برگزاری انتخابات افغانستان برای جامعه‌ی جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است و انتظار داریم که پروسه‌ی انتخابات پیش‌رو طوری مدیریت شود که برای مردم افغانستان و جامعه‌ی بین‌المللی قناعت بخش باشد.
او تأکید کرده که برگزاری انتخابات به شیوه‌ی الکترونیکی سرعت کار، کوتاه شدن زمان و زمینه‌ی جلوگیری از تقلب را فراهم ساخته و تلاش مشترک برای اجرایی شدن این شیوه‌ی انتخاباتی، هدف همه‌ی همکاران بین‌المللی افغانستان می‌باشد.
بحث الکترونیکی شدن انتخابات پیش‌رو پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در روزهای اخیر بیشتر سر زبان‌ها است و مقام‌ها بر الکترونیکی شدن انتخابات تأکید دارند. اما آگاهان امور بر این باور اند که پیش از توزیع تذکره‌های الکترونیکی برگزاری انتخابات به شیوه‌ی الکترونیکی ناممکن است.
هرچند حکومت اعلام کرده که تمام آمادگی‌ها برای آغاز تذکره‌های الکترونیکی گرفته شده، اما از آغاز عملی توزیع این تذکره‌ها تاکنون خبری نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *