نشست سالانه‌ی تیفا (TIFA)؛ تلاش برای تقویت روابط تجاری-اقتصادی افغانستان و امریکا

اطلاعات روز: نشست سالانه‌ی افغانستان-امریکا در چارچوب توافق تجاری و سرمایه‌گذاری (US-Afghanistan Trade and Investment Framework Agreement) طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته در کابل برگزار شد.
این نشست توسط همایون رسا، وزیر تجارت افغانستان به نمایندگی از افغانستان و مایکل دیلینی، نماینده‌ی خاص تجاری ایالات متحده برای کشورهای پس از جنگ رهبری می‌شد.
در نشست امسال تیفا، هر دو جانب روی موضوعات مرتبط به تجارت و سرمایه‌گذاری نظیر: مروری بر روند تجارت و سرمایه‌گذاری در افغانستان؛ وضعیت قانون کلیدی تجاری مرتبط به الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی (WTO)؛ کمک ایالات متحده برای به اجرا درآمدن سازمان تجارت جهانی؛ به‌روز رسانی قوانین مالکیت معنوی و همکاری در اجراآت و آگاهی‌دهی در مورد مالکیت معنوی؛ تسهیلات تجاری به‌شمول چگونگی اجرای توافق تجاری-تزانزیتی افغانستان-پاکستان و حمل‌ونقل در جاده‌ی بین‌المللی به اساس کنوانسیون TIR؛ روال تدارکات دولتی، ایجاد سهولت در انجام کسب‌وکار نظیر مالیات، کسب جواز تجاری، حرمت و اجرای قرارداد، ورشکستگی و فساد؛ مشکلات، فرصت‌ها و راه‌حل‌ها در سکتورهای کلیدی نظیر زراعت، زیرساخت‌ها و مخابرات؛ بحث و گفت‌وگو کردند.
نماینده‌ی خاص تجاری ایالات متحده‌ی امریکا در مورد سیستم منظم و تعمیم‌یافته‌ی دسترسی به ترجیحات مارکیت ایالات متحده معلومات داد و افزود که افغانستان برای استفاده‌ی گسترده از فرصت‌ها نیاز دارد که نقش حیاتی زنان را در رشد تجارت و اقتصاد به‌رسمیت بشناسد، همچنین به حقوق کارگران را نیز باید احترام گذاشت.
در این نشست هر دو طرف روی رشد تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی افغانستان و در این رابطه روی اجرای کامل و موثر توافق تجاری-تزانزیتی افغانستان-پاکستان تاکید کردند. نمایندگان دو دولت همچنان در مورد اهمیت اجرای کامل سیاست باز افغانستان در بخش مخابرات و ضرورت شفافیت و موثریت در مراقبت از بخش‌ استخراج گفت‌وگو کردند.
حجم تجارت افغانستان-امریکا
افغانستان در حال حاضر نودوسومین کشور بزرگ همکار تجاری ایالات متحده‌ی امریکا است. حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال 2016، 947 میلیون دالر می‌باشد که از این مجموع، سهم صادرات افغانستان به امریکا، 34 میلیون دالر و سهم صادرات امریکا به افغانستان، 913 میلیون دالر می‌باشد.
مایکل دیلینی گفت که ایالات متحده برای تشویق تجار افغانستانی، تعرفه و محصولات تجاری بر کالاهای افغانستان را به صفر رسانده است. قربان حقجو، معین تجارتی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت که در حال حاضر میوه‌ی خشک قلم عمده‌ی صادرات افغانستان به امریکا را تشکل می‌دهد و قالین، گلیم، چرم و صنایع دستی اقلام دیگر صادراتی افغانستان به امریکا می‌باشد. آقای حقجو علاوه کرد که افغانستان از امریکا کالاهای تولیدی مانند ماشین‌آلات تولیدی، کامپیوتر و وسایل ارتباطی وارد می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *