سناتوران: «مادر همه‌ی بمب‌ها» باید بر مراکزی اصلی تروریستان در پاکستان پرتاب می‌شد

اطلاعات روز: شماری از سناتوران مجلس سنای افغانستان در واکنش به پرتاب «مادر همه‌ی بمب‌ها» از سوی ارتش امریکا در اچین ننگرهار می‌گویند که امریکا باید از این بمب‌ها بر مراکز اصلی تروریستان در پاکستان استفاده می‌کرد.
محمد نادر بلوچ، عضو مجلس سنا در نشست عمومی روز یک‌شنبه این مجلس، گفت: «کاش بمب مادر بر فرق مادر تروریسم (پاکستان) اصابت می‌کرد که جهان از شرّ تروریسم نجات می‌یافت.»
آقای بلوچ افزود که رییس‌جمهور امریکا باید متوجه باشد که مراکز اصلی تروریسم در کویته، اسلام‌آباد، پیشاور و میرانشاه پاکستان است.
نجیبه حسینی، عضو دیگر سنا گفت امریکا باید مراکز تروریسم بین‌المللی را که در آن‌سوی خط دیورند موقعیت دارند با این بمب‌ها مورد هدف قرار می‌داد تا جهان از شرّ آن مراکز خلاص می‌شد.
ارتش امریکا روز پنج‌شنبه بزرگترین بمب غیرهسته‌یی خود را بر پناه‌گاه‌های داعش در ولسوالی اچین ننگرهار انداخت. این موضوع واکنش‌های مثبت و منفی را در داخل افغانستان به دنبال داشته است. شماری این اقدام امریکا را تایید و شماری از جمله حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور آن را محکوم کرده‌اند.
در مجلس سنا نیز نیز واکنش‌ها متفاوت بود، شماری از سناتوران این اقدام امریکا را خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی ممنوعیت استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف دانستند. شماری دیگر از سناتوران استفاده از بمب مادر در افغانستان را، نوعی نمایش قدرت تسلیحاتی امریکا در مقابل رقیبان جهانی‌اش خواندند.
پیش از این خواست سناتوران، زلمی خلیل‌زاد، سفیر پیشین امریکا در افغانستان پاکستان را مادر مشکلات در افغانستان خوانده و از امریکا خواسته بود که حمله‌ی مشابه اچین ننگرهار را بر مراکز هراس‌افگنان در خاک پاکستان انجام دهد.
آقای خلیل‌زاد به رادیو آزادی گفته است که باید بالای پاکستان فشارهای سیاسی و اقتصادی وارد شده و لانه‌های تروریستان در آن‌جا از بین برده شود. به گفته‌ی او، تروریستانِ که در پاکستان تمویل و تجهیز می‌شوند برای جنگ و کشتن نیروهای افغان و بین‌المللی به افغانستان فرستاده می‌شوند.
همچنان ریاست اجراییه‌ی افغانستان با تایید سخنان خلیل‌زاد گفته که امریکا و جامعه‌ی جهانی باید از هر راه ممکن بالای پاکستان فشار آورده و مراکز تروریسم را در آن کشور از بین ببرد.
امید میثم، معاون سخن‌گوی ریاست اجراییه گفته که سخنان آقای خلیل‌زاد مشابه خواست‌های حکومت افغانستان بوده و باید به این مسأله توجه لازم صورت گیرد
.
افزایش شمار تلفات انفجار «مادر همه‌ی بمب‌ها»
سه روز پس از پرتاب بزرگترین بمب غیرهسته‌یی امریکا در پناهگاه‌های داعش در ننگرهار، اکنون مقام‌ها از افزایش تلفات این حمله خبر می‌دهند.
جنرال مرادعلی مراد، معاون ستاد فرماندهی ارتش افغانستان روز یک‌شنبه در یک نشست خبری گفت که تاکنون شمار کشته‌شدگان جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش به بیش از ۹۵ نفر از جمله افراد برجسته‌ی آن‌ها، رسیده است.
مقام‌ها می‌گویند که در این حمله به غیرنظامیان آسیب نرسیده است.
برخی سناتوران نیز گفتند که مردم اچین از هدف قرار گرفتن داعش ابراز رضایت کرده‌اند و تاهنوز هیچ تأثیر منفی ناشی از استفاده از این بمب دیده نشده است.
به گفته‌ی آنان، واکنش‌های منفی بر علیه استفاده از بمب مادر در اچین برای امتیازگیری‌های سیاسی دامن زده می‌شود و ربطی به تأثیرات منفی این بمب ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *