رییس‌جمهور فرمان برکناری احمد ضیا مسعود را صادر کرد

اطلاعات روز: احمد ضیا مسعود، نماینده فوق‌العاده‌ی‌ رییس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب از سوی رییس‌جمهور غنی برکنار شد.
رییس‌جمهور طی فرمانی آقای مسعود را از سمت‌اش برکنار کرده است.
در فرمان رییس‌جمهور آمده: «به تأسی از حکم فقره (13) ماده (64) قانون اساسی افغانستان، عزل احمد ضیا مسعود، نماینده فوق‎العاده رییس‌جمهوری ا.ا در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، منظور است.»
شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست‌جمهوری به اطلاعات روز گفت که این فرمان شام روز دوشنبه صادر شده است.
آقای مرتضوی افزود که احمد ضیا مسعود به‌دلیل «ناکارآمدی در آوردن اصلاحات و مسئولیت‌هایش» از سوی رییس‌جمهور برکنار شده است.
آقای غنی پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری طی فرمانی آقای مسعود را نماینده فوق‌العاده‌ی خود در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب تعیین کرد، اما مدت‌ها صلاحیت‌های او مشخص نبود و دفتر هم برایش تشکیل نشده بود.
آقای غنی در ماه میزان سال 1394 فرمانی دیگری را صادر کرد که نهادهای دولتی جایگاه احمدضیا مسعود را در رده‌بندی مقام‌های دولتی «معادل و هم‌سطح» معاونان رییس‌جمهور در نظر بگیرند.

بخوانید: صلاحیت‌های احمد ضیا مسعود معادل معاونین رییس جمهور شد
آقای غنی در این فرمان هم جایگاه او در تشریفات رسمی دولت، هم صلاحیت‌هایش را مشخص کرد و دستور داد که دفتری برای او تشکیل شود.
آقای مسعود در انتخابات ریاست‌جمهوری معاون اول زلمی رسول بود. در دور دوم انتخابات، زلمی رسول به تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله و آقای مسعود به تیم انتخاباتی اشرف غنی پیوست.
پیش از پیوستن آقای مسعود به تیم تحول و تداوم با نامزدی اشرف غنی، به‌دلیل این که هیچ سیاست‌مدار برجسته‌یی از قومیت تاجیک در این تیم حضور نداشت، این تیم مورد انتقاد بود. آقای غنی در مبارزات انتخاباتی از آقای مسعود به‌عنوان ضلع چهارم تیم خود یاد می‌کرد و حضور او را در تیمش تکمیل‌کننده وحدت ملی در آن می‌خواند.