حکومت‌داری خوب یعنی چه؟

اگر فردا رییس‌جمهور از شما خواست که بیایید و در پست اصلاحات اداری و حکومت‌داری خوب کار کنید، پیشاپیش باید بدانید که در چه جاهایی از حکومت اصلا نباید وارد شوید و به چه شاخه‌ها و شعبه‌های دولت اساسا نباید دست بزنید.
امنیت ملی:
دولت فعلی خیلی زحمت کشیده تا در سازمان امنیت ملی کشور افرادی را جاسازی کند که به رقبای رییس‌جمهور فعلی وفادار نباشند. قرار شده که این نهاد از نظر اطلاعاتی در خدمت ترجیحات شخصی رییس‌جمهور باشد. امنیت ملی در افغانستان کمابیش همین است. شما هم سعی نکنید این روند را مختل کنید.
وزارت دفاع:
از آن‌جا که شخص رییس‌جمهور بهتر از هر کس دیگر می‌داند که دفاع از کشور چه‌گونه انجام شود، شما نباید به وزارت دفاع دست بزنید. اگر وزارت دفاع این‌گونه که هست مورد تایید رییس‌جمهور نبود، رییس‌جمهور در آن تغییراتی می‌آورد. این‌که خود رییس‌جمهور وزارت دفاع را به همین شکلی که هست نگه داشته، معنایش این است که این وزارت به دستکاری شما نیازی ندارد.
وزارت داخله، وزارت خارجه، وزارت ِ… شما اسم ببرید. همه‌ی این وزارت‌ها نیاز به اصلاحات اداری دارند و باید در چارچوب حکومت‌داری خوب عمل کنند. تنها نکته‌یی که شما به‌عنوان نماینده‌ی خاص رییس‌جمهور در امر اصلاحات اداری و حکومت‌داری خوب باید در نظر داشته باشید این است که وزارت‌ها و دیگر نهادهای حکومتی در آن موارد و زمینه‌هایی به اصلاحات نیاز دارند که پیدا کردن‌شان قیامت است.
ممکن است شما بگویید که مثلا چرا فلانی و فلانی در وزارت داخله هر ماه ده‌هزار دالر معاش می‌گیرند و کاری نمی‌کنند و اصلا به پست‌های‌شان در چارچوب وزارت داخله نیازی نیست. از این زاویه که شما نگاه می‌کنید بلی. ولی وطن به ثبات، تعامل، گذشت و تدبیر هم نیاز دارد. آن دو نفر افراد فلان بزرگ قبیله‌اند. برای این‌که آن بزرگ ِ قبیله دست از بی‌ثبات کردن منطقه‌ی زیست خود بردارد، قرار شده که یک پکیج کامل از تعامل و تدبیر در ارتباط با ایشان روی دست گرفته شود و این دو نفر (که با هم ماهانه بیست هزار دالر معاش رسمی دارند) تنها بخشی از آن بسته‌ی تعاملی فوق‌الذکر است. به این مورد لطفا دست نزنید.
در وزارت انکشاف دهات ۶۷۸ میلیون دالر یافته‌اید که قرار بوده برای چهل‌وپنج پروژه مصرف شوند ولی مصرف نشده‌اند؟ عجله نکنید. فعلا مصلحت همین شده که این پول در هیچ پروژه‌یی مصرف نشود. چرا؟ برای این‌که رییس‌جمهور دستور داده که برای جلوگیری از درگیری و آشوب بر سر این‌که این پول در کدام ولایت مصرف شود، باید همه‌ی پروژه‌ها عجالتا لغو شوند. شما هم سعی نکنید سر این قوطی کرم را باز کنید.
آها، والی آن ولایت از روزی که والی شده تا حالا در دوبی است و تجارت می‌کند. نه نه، فکر می‌کنید رییس‌جمهور خبر ندارد؟ حتما مصلحتی هست که کسی به آن والی چیزی نمی‌گوید. از این مورد بگذرید.
نتیجه: شما هم معاش‌تان را بگیرید و خوش باشید. شاید همین پست شما هم محصول یک مصلحت فاسد سیاسی است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *