مجلس وزیر و برخی مقام‌های ارشد وزارت دفاع را احضار می‌کند

اطلاعات روز: در پیوند به حمله‌ی مرگبار بر قول اردوی 209 شاهین در ولایت بلخ، وزیر و شماری از مقام‌های وزارت دفاع روز چهارشنبه همین هفته از سوی مجلس نمایندگان احضار خواهند شد.
عبدالقادر زازی وطندوست، منشی مجلس نمایندگان گفته است که قرار است وزیر دفاع، رییس ستاد ارتش، فرمانده قول اردوی 209 شاهین و مسئولان استخباراتی در پیوند به این حمله، روز چهارشنبه استجواب شوند.
حمله بر قول اردوی شاهین واکنش‌ها و انتقادهای تند اعضای شورای ملی را در پی داشته است. شماری از نمایندگان مقام‌های ارشد نهادهای امنیتی را به «کم‌کاری و بی‌کفایتی» متهم می‌کنند. همچنان آنان احتمال می‌دهند افرادی از درون قول اردو در سازماندهی و اجرایی این حمله با مهاجمان همکاری کرده‌اند.
حکومت افغانستان به‌خاطر احترام به شهدای این حادثه روز یک‌شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.
در همین حال شماری از اعضای مجلس سنا نیز در نشست امروز (یک‌شنبه، سوم ثور) این مجلس اعلام ماتم ملی را از سوی حکومت کارساز ندانسته و بر آوردن اصلاحات در صفوف نیروهای امنیتی، بازنگری برنامه‌های امنیتی و شناسایی ستون پنجمی‌ها تاکید کردند.
سناتوران همچنین خواستار بررسی جدی رویداد قول اردوی 209 شاهین و مجازات مسئولانی که در این رویداد با دشمن همکاری نموده و یا در انجام وظیفه غفلت کرده‌اند، شدند.
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا گفت: «برای تسلیت بازماندگان شهدای قول اردوی شاهین و مردم افغانستان و تقویت روحیه سربازان نیروهای امنیتی، باید حکم اعدام را بالای زندانیان طالبانی که از سوی محاکم ثلاثه به اعدام محکوم شده‌اند، اجرا گردد تا عدالت تامین گردد.»
مجلس نمایندگان در حالی مقام‌های وزارت دفاع را احضار می‌کند که پیش از این نیز بارها پس از اکثر رویدادهای بزرگ امنیتی، مقام‌های ارشد امنیتی استجواب و حتا استیضاح شده‌اند.
در مورد اخیر، پس از حمله‌ی پیچیده و مرگبار بر شفاخانه نظامی سردار داوود در کابل، در میان موجی از اعتراض‌ها و انتقادها از مسئولان امنیتی، مجلس وزیران دفاع و داخله و رییس عمومی امنیت ملی را استیضاح کرد، اما نمایندگان برخلاف بار دیگر به این مقام‌ها رای تایید دادند.
تصمیم نمایندگان، موج از انتقادها علیه مجلس و اعتراض شماری از فعالان مدنی در برابر شورای ملی را در پی داشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *