بزرگ‌ترین شفاخانه‌ با نمای خاص فرهنگی-تاریخی در بامیان- افغانستان

معیاری‌ترین شفاخانه‌ی ولایتی مجهز با تمام تجهیزات طبی روز دوشنبه، 4 ثور، با حضور معاون دوم رییس‌جمهور، وزیر صحت عامه، شاخدخت زهرا آقاخان و سفیران کانادا و فرانسه در بامیان افتتاح شد.
این شفاخانه با هزینه‌ی مجموعی 22.8 میلیون دالر امریکایی با ظرفیت 140 بستر در زمینی به مساحت 6.4 جریب زمین در مرکز ولایت بامیان اعمار گردیده و 670 هزار نفر را پوشش می‌دهد و دارای 210 کارمند می‌باشد. تعمیر شفاخانه‌ی ولایتی بامیان مطابق با ارزش‌های فرهنگی و محیطی بامیان ساخته شده و منظره‌ی بیرونی آن نیز از یک نمای خاص فرهنگی-تاریخی برخوردار است.
به گفته‌ی وزارت صحت عامه‌ی کشور، این شفاخانه دارای بخش‌های جراحی، نسایی-ولادی، اطفال، داخله عمومی، طب دندان، صحت روانی و حالات اضطراری می‌باشد که از نظر ساختاری برابر با معیارات بین‌المللی است.

این شفاخانه دارای بخش‌های جراحی، نسایی-ولادی، اطفال، داخله عمومی، طب دندان، صحت روانی و حالات اضطراری می‌باشد

سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور افتتاح این شفاخانه را یک رویداد مهم خوانده و ابراز امیداری کرد که با خدمات معیاری که در بخش‌های مختلف توسط این شفاخانه عرضه می‌شود، مردم بامیان و ولایات همجوار از مشکلات موجود در عرصه‌ی صحی نجات یافته و به خدمات مناسب صحی دسترسی پیدا کنند.
آقای دانش همچنان افزود: «مطمئن هستم که این شفاخانه برای همه‌ی افغانستان به یک نمونه و یک الگوی شایسته و مدرن تبدیل خواهد شد و نه‌تنها برای بامیان بلکه نیازمندی‌های صحی تمام ولایات مناطق مرکزی کشور را از جمله غور، دایکندی و میدان وردک را نیز مرفوع خواهد نمود.»
در حال حاضر 106 مرکز صحی در بخش‌های مختلف در ولایت بامیان خدمات صحی ارایه می‌کند و به گفته‌ی وزارت صحت عامه این ولایت از لحاظ داشتن تسهیلات صحی و دستری مردم به خدمات صحی در وضعیت خوبی قرار دارد. افزون بر این، بامیان چهارمین ولایت کشور در بخش واکسیناسیون است که در سال 2016 میلادی هیچ واقعات فوتی به‌دلیل مرض سرخکان در آن ثبت نشده است.

سرور دانش و شاهدخت زهرا آقاخان این شفاخانه را افتتاح کردند

شاهدخت زهرا آقاخان نیز با اشاره به روند کار شفاخانه‌ی ولایتی بامیان از سال 2003 به‌بعد گفت که شفاخانه‌ی جدید ولایتی بامیان که به‌صورت معیاری اعمار شده است، با ارایه‌ی خدمات خوب صحی کیفیت کلینیکی آن نیز رو به افزایش است.
در مراسم افتتاحیه‌ی این شفاخانه، والی بامیان از وزیر صحت عامه خواست تا شفاخانه‌ی ولایتی بامیان به شفاخانه‌ی حوزه‌یی ارتقا کند.
فیروزالدین فیروز اما گفت با توجه به نیازمندی باشندگان ولایت بامیان و ولایت‌های همجوار آن، از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کند، اما پاسخ به این درخواست به توجه رهبری حکومت و کابینه نیازمند است.
وزیر صحت عامه همچنان از حکومت خواست تا جهت حفظ و نگهداری و توسعه‌ی این شفاخانه وزارت صحت عامه را از لحاظ بودجه و دیگر امکانات حمایت کند.
بامیان، ولایت کوهستانی‌یی که در مرکز کشور قرار دارد و پراکندگی نفوس در آن باعث شده تا دسترسی مردم به مراکز صحی و خدمات صحی محدود باشد. کمبود دارو و داکتر از دیگر مشکلات در بخش صحت در ولایت بامیان است.
حسین اخلاقی، سرپرست ریاست صحت عامه‌ی بامیان به رسانه‌ها گفته است که میزان مرگ‌ومیر مادران و کودکان در این ولایت بالا است و آمار دقیقی از این مرگ‌ومیر در دست نیست.
او به بی‌بی‌سی فارسی گفته است: «عرضه‌ی خدمات بهداشتی از لحاظ کیفی زیاد مشکل دارد اما از نظر کمی شمار زیادی از مردم به خدمات بهداشتی دسترسی دارند.»
بامیان 40 داکتر متخصص دارد که از این میان 15 تن آن‌ها زن هستند.

شفاخانه ولایتی بامیان 670 هزار نفر را پوشش می‌دهد

رهایی از زندان طبیعی
معاون دوم رییس‌جمهور در مراسم افتتاح شفاخانه‌ی ولایتی بامیان از بنیاد توسعه‌ی آقاخان و دولت‌های کانادا و فرانسه سپاسگزاری نمود و با اشاره به اهمیت شفاخانه‌ی ولایتی بامیان و ارایه‌ی خدمات بهتر به مناطق مرکزی افغانستان از طرف حکومت وعده سپرد که هزاره‌جات از زندان طبیعی نیز رهایی یافته و به یک چهارراه ترانزیت تبدیل خواهد شد.
او گفت در این زمینه تنها پروژه‌های سرک‌های مربوط به ولایت بامیان در سال جاری نزدیک به 400 میلیون دالر بودجه دارد.
از این میان پروژه‌ی سرک یکاولنگ-دره‌صوف به ارزش 204 میلیون دالر با یک شرکت چینی قرارداد شده و خدمات مشورتی و نظارتی آن نیز نزدیک به ارزش 8.5 میلیون دالر با شرکت «شیلادیا» قرارداد شده که در روزهای آینده کار آن آغاز خواهد شد.
به گفته‌ی آقای دانش پروژه‌ی دیگر اعمار قسمت اول سرک دوشی-بامیان است که 23 کیلومتر طول دارد و به ارزش بیش از 20 میلیون دالر از طریق منبع واحد با یک شرکت چینی قرارداد شده است و همچنان کار سرک گردن‌دیوال به‌عنوان دهلیز شرق و غرب نیز از چند بخش جریان دارد.
معاون رییس‌جمهور در بخش تأمین انرژی برق برای ولایت بامیان نیز یادآوری کرد و گفت پروسه‌ی تدارکاتی سه پروژه‌ی لین 220 کیلوولت از دوشی تا بامیان، اعمار سب‌ستیشن بامیان و شبکه‌ی توزیعی برق بامیان به‌صورت مجموعی با هزینه‌ی 120 میلیون دالر در همین روزها تحت کار تدارکات قرار داد و آفرگشایی خواهد شد.

دیدگاه‌های شما
  1. بسیار عالی و قدمی بزرگ برای بخش صحت بامیان ههمان طور که دوست عزیز گفتن باید کادر مسلکی و کار ازموده در این شفاخانه فعالیت داشته باشن و همچنان نهایت تلاش برای نگهداری درست تجهیزات انجام شود تا خدمات درست به مردم ارایه شود و اینها همه از مسولیتهاهای مدریت شفاخانه است.

  2. داشتن تنها شفاخانه و معیاری بزرگ کافی نیست پرسونل وداکتران متخصص و کارازموده نیز برای استفاده از این وسایل و تداوی مرضان ضروری میباشه که باید رییس شفاخانه در گرداوری این اشخاص تلاش و همچنین از تجهیزات به درستی محافظه شود

  3. جناب الیاس نواندیش، سپاس از این گزارش خوب شما. بدون شک، این شفاخا نقش حیاتی در بلند بردن کیفیت بهداشتی و زندگی مردم بامیان و ولایات همجوار آن خواهد داشت. مطمینا بسیار مردم از کابل و دیگر نقاط کشور نیز از خدمات این شفاخانه بهره خواهند برد. در صورت امکان، در یکی از گزارش های بعدی خود در مورد این شفاخانه، شیوه پذیرش، بستری شدن، نوع خدمات بهداشتی، و دیدگاه های مراجعین را نیز بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *