مراقبت‌های صحی یک عنصر لازمی برای آینده‌ی افغانستان است

بیانیه‌ی سفیر هوگو لارِنس درباره‌ی مراقبت‌‌های صحی در افغانستان
چیزهای بسیار اندکی را می‌توان سراغ داشت که برای آسایش و رفاه یک کشور، نسبت به صحت مردم آن، از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. چالش‌های ابتدایی مراقبت‌های صحی که فامیل‌های افغان با آن روبه‌رو اند، جدی و حتا در بعضی اوقات تکان‌دهنده هستند. با وجود اینکه خبرِ دسترسی عادلانه و قابل اعتماد به مراقبت‌های صحی در صفحات نخست اخبار در افغانستان ندرتاً مشهود است، اما با آن‌هم، این موضوعی است که همه روزه با تیم متخصصین مربوطه در سفارت ایالات متحده روی آن تمرکز دارم. زیرا افغان‌های موفق و صحتمند، نیاز عمده جهت دستیابی به عدالت اجتماعی در این کشور دانسته شده و همچنین یک عنصر لازمی و ضروری برای رُشد و ترقی آینده‌ی افغانستان پنداشته می‌شود.
بنا بر هر دلیل عملی که بود، افغانستان در سال ۲۰۰۲ فاقد سیستم فعال مراقبت‌های صحی بود. در دوران زمامداری طالبان، این وضعیت بازتاب‌دهنده‌ی بدترین شرایط مراقبت‌های صحی در سطح کشورهای جهان بود. در این دوره هر سال، هزاران افغان بیهوده و بی‌دلیل از امراض رنج می‌بردند و تعداد زیاد دیگر هم در نتیجه‌ی نبود ابتدایی‌ترین مراقبت‌های صحی زندگی خود را از دست می‌دادند. با وجود انتقاداتی که به‌طور متوالی و پیهم روی چالش‌های جمعی یک کشور متمرکز است -که عملاً فاقد زیربنای مراقبت‌های صحی می‌باشد- پیشرفت‌های بزرگی صورت گرفته است. در حقیقت طی ۱۵ سال گذشته، افغانستان در ارائه‌ی خدمات صحی اولیه به مردم گام‌های بزرگی برداشته است. به‌عنوان مثال، از عدم موجودیت کامل مراقبت صحی در دوران طالبان، امروز ۶۰ فیصد افغان‌ها بیشتر از ۴۵ دقیقه پیاده‌روی از مراکز صحی فاصله ندارند. این دستاوردهای مؤثر در کاهش قابل ملاحظه‌یی سطح مرگ‌ومیر مادران و اطفال نوزاد در ۱۵ سال گذشته بازتاب یافته است. واقعیت این است که امروز با کمک ایالات متحده‌ی امریکا و جامعه‌ی جهانی، افغانستان یک سیستم مراقبت‌های صحی را ایجاد کرده است که برای ادامه‌ی بهبودی صحت و رفاه مردم افغانستان، مخصوصاً زنان و اطفال یک تهداب و اساس را فراهم می‌کند. هر روز، از طریق برنامه‌های متعدد اداره‌ی انکشاف بین‌المللی ایالات متحده‌ی امریکا، ما برای داکتران، نرس‌ها و قابله‌های افغانستان آموزش‌های مربوطه را فراهم نموده‌ایم و از این طریق تخصص ارائه‌ی مراقبت‌های صحی در سال‌های آینده برای آن‌ها انتقال داده شده است. اکنون افغانستان، به‌شمول دورافتاده‌ترین مناطق خود، دارای بیش از ۲۰ هزار کارمند اجتماعی صحی می‌باشد که تقریباْ نیمی از آن‌ها را اداره‌ی انکشاف بین‌المللی ایالات متحده‌ی امریکا آموزش داده است.
همان‌طور که یادآوری نمودم، ما با وزارت صحت عامه‌ی افغانستان با جدیت کار می‌کنیم تا بقای مادر و طفل نوزاد تضمین گردد. متأسفانه، در افغانستان تعداد زیادی زنان حین زایمان می‌میرند و شمار کم اطفال می‌توانند به سن پنج سالگی برسند. این حقیقت، باعث تقویت تعهد ما گردیده و ما را برای انجام دادن کارهای بیشتر وا می‌دارد. سرمایه‌گذاری‌های اداره‌ی انکشاف بین‌المللی ایالات متحده‌ی امریکا، با زنان و فامیل‌های آن‌ها کمک نموده است تا از ارائه‌ی خدمات قبل از تولد گرفته تا واکسین‌های منظم دوران طفولیت، همه مراقبت‌های صحی مورد ضرورت خود را با کیفیت خوب دریافت دارند.
می‌دانم که کارهای بسیار زیادی انجام‌نیافته باقی مانده‌اند، و برای شما قول می‌دهم که ایالات متحده در تلاش‌ها برای کسب اطمینان از سلامتی مردم، در کنار افغانستان شانه‌به‌شانه خواهد ایستاد. ایالات متحده و سایر کشورهای مساعدت‌کننده باید بر همین خط‌مشی کمک با دیگران باقی بمانند تا به‌شمول مردم شریف و دلیر افغانستان هم‌نوعان خود را جهت یک زندگی صحتمند که مستحق آن هستند، در سراسر جهان کمک کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *