مقاومت در برابر کشتار؛ مرگی که بسیاری را زندگی بخشید

حمله‌ی مهاجمان انتحاری در شب قدر بر مسجد الزهرا در غرب کابل که صدها نفر برای احیای شب قدر در آن‌جا حضور داشتند، می‌توانست خونین‌تر و با تلفات انسانی بیشتری همراه باشد، اما افسری جوان پولیس با مهاجمان انتحاری، پیش از آن‌که آن‌ها وارد مسجد شوند درگیر شد و از خلق یک فاجعه‌ جلوگیری کرد.
حوالی ساعت 8:45 پنج‌شنبه، 25 جوزا، مهاجمان انتحاری که تعداد آن‌ها سه تن گفته شده، قصد داشتند در مسجد الزهرا داخل شوند، اما هنگام ورود آنان، محمد صالح نوابی متوجه آن‌ها می‌شود و شجاعانه بر دو فرد مهاجم انتحاری تیراندازی می‌کند و یکی را از پا درمی‌آورد، اما خود نیز با شلیک گلوله از سوی مهاجمان زخمی شده و بعد جان می‌دهد. مهاجم دوم راه فرار در پیش می‌گیرد و وارد آشپزخانه‌ی مسجد می‌شود و در همان‌جا خودش را منفجر می‌کند.

محمد صالح کی بود؟
محمد صالح نوابی فرزند محمد نواب از بهسود ولایت میدان وردک بود. او از دور دوم كورس‌های مستعجل افسری- پوليس ملی به‌رتبه‌ی دوهم سارن/ بريدمن فارغ شده بود. نوابی در 18 ماه می 2017 (27 روز پیش از شهادتش) به‌عنوان فرمانده تولی دوم حوزه‌ی ششم پولیس کابل مقرر شده بود. رتبه‌ی نظامی او لمری سارن/ لمری بریدمن بود.
صالح اولين وظيفه‌اش را به‌عنوان استاد در مركز تعليمی پوليس ملی در ولايت جوزجان آغاز کرد، بعد فرمانده بلوك در حوزه‌ی ١٥ امنيتی پوليس شهر كابل شد. محمد صالح فرزند افسر پولیسی است که او نیز قبلاً در حوزه‌ی ششم مسئولیت داشته. براساس برخی گزارش‌ها صالح به جای پدرش مقرر شده بود.
این افسر جوان در کنار تحصیلات نظامی و انجام وظیفه، درس‌های دانشگاهی را نیز پیش می‌برد و دانشجوی سال چهارم رشته‌ی حقوق در یکی از دانشگاه‌های خصوصی بود.
نوابی دو سال پیش عروسی کرده بود.
اکنون صالح در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل از خودگذری و شهامت‌اش به یک قهرمان تبدیل شده است.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه‌ی حکومت در فیس‌بوکش نوشت: «شب گذشته شهيد محمد صالح نوابی در مقابل يك‌تن از انتحارى‌هاى كثيف سينه‌ی خود را سپر ساخت تا زندگى هموطنان‌اش را نجات دهد. روح اين قهرمان شاد و يادش گرامى باد. با گذشت هر روز ماهيت دشمنان مزدور وطن افشا و حقانيت مبارزه‌ی مدافعين راستين كشور برملا مى‌گردد. با داشتن قهرمانانى چون نوابى شهيد، مردم افغانستان هرگز تسليم به اراده‌ی شوم يك مُشت اجير خود فروخته نمى‌گردند.»
وزارت داخله نوشت: «شهید لمری سارن صالح محمد نوابی، قومندان تولی دوم حوزه‌ی ششم پولیس با شهامت و فداکاری مانع ورود تروریستان کوردل به داخل مسجد الزهرا شد و از یک فاجعه‌ی بزرگتر جلوگیری نمود. وزارت امور داخله… از شهامت و دلیری منسوبین پولیس به‌‌ویژه از فداکاری لمری سارن صالح محمد نوابی افسر شجاع و دلیر پولیس ملی ستایش می‌کند.»
کسی به‌نام حسین فکرت در فیس‌بوکش ضمن انتشار تصویر صالح محمد نوابی و چگونگی عملکردش در برابر مهاجمان، نوشت: «بدرود مارشال بدون ستاره‌ی وطن!»
بسیاری از کاربران نوشتند که صالح با سپر کردن سینه‌اش در برابر تروریستان و مایه گذاشتن از جانش به صدها انسان دیگر زندگی و جان دوباره بخشید و نگذاشت در صدها خانواده غم برپا شود.

افتخار پدر به پسر
پیکر محمد صالح روز جمعه از سوی نزدیکانش به خاک سپرده شد. پدر صالح که خود یک نظامی است، در غم از دست دادن فرزندش اشک نمی‌ریزد بلکه می‎گوید به پسر افسرش افتخار می‌کند.
او می‌گوید، تروریستان قصد دارند میان اقوام و مذاهب افغانستان که سال‌هاست به‌طور مسالمت‌آمیز کنار هم زندگی کرده‌اند، تفرقه ایجاد کنند، اما بدانند که به این هدف‌شان نمی‌رسند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *