تظاهرات فعالان مدنی ولایت هلمند در واکنش به اظهارات رییس‌جمهور ایران

اطلاعات روز: ده‌ها تن از باشندگان و فعالان مدنی ولایت هلمند در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، دست به تظاهرات زدند.
معترضان دیروز ( جمعه، 16سرطان) در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند تجمع کردند.
تظاهرکنندگان علیه دولت ایران شعار سر دادند و تاکید کردند که در رابطه با آب دریای هلمند باید طبق معاهده‌ی امضاشده توسط موسی شفیق و عباس هویدا، نخست‌وزیران پیشین افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ عمل شود.
در معاهده‌یی که در سال 1351 امضا شده است ذکر شده که سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب از آب دریای هلمند به ایران تعلق دارد.
کابل و تهران برای تقسیم آب هلمند در زمان موسی شفیق، نخست‌وزیر پیشین افغانستان در سال ۱۳۵۱ خورشیدی، یک معاهده را امضا کرده بودند،که براساس آن باید سالانه 850 میلیون متر مکعب آب هلمند به ایران داده شود؛ اما حکومت افغانستان می‌گوید که سالانه چندین برابر بیشتر از توافق، آب به ایران می‌ریزد.
سردار محمد همدرد، رییس جامعه‌ی مدنی هلمند با خوانش قطعنامه‌ی معترضان گفت: «هیچ‌کس در امور داخلی ما حق مداخله را ندارد، ایران باید به ما هشدار ندهد و این موضوع باید از راه صلح‌آمیز حل شود اگر نه ما می‌توانیم حقوق خود را بگیریم».
حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران به‌تازه‌گی در مورد ساخت‌وساز بندهای آب افغانستان واکنش نشان داده است.
او گفته است: «نمی‌توانیم در برابر آنچه محیط زیست ما را تخریب می‌کند، بی‌تفاوت باشیم، احداث سدهای متعدد در افغانستان و بند‌ها از کجکی، کمال‌خان، سلما و دیگر سدها و بندها در شمال و جنوب افغانستان در استان خراسان و سیستان و بلوچستان ما تأثیرگذاراست.»
قبل از این محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور گفته بود که در دوران حکومت وحدت ملی ۲۱ بند بزرگ و کوچک را در سراسر افغانستان خواهد ساخت.

دیدگاه‌های شما
  1. پنج ملیون وطن دار افغان توی ایران آب نمی خواند آقای غین ومردم هلمند وجدانتان کجاست
    حداقل حق ابه مردم خودتان بپردازید خوبست پول آب از افغانها به صورت پول بین‌المللی حساب بشه وبرق وگاز و……

    1. نتیجه این میشه واقعا دوست ندارم تلفن بردارم به ۱۱۲ زنگ بزنم اما افرادی مثل شما هم توی ایران هستند خدا ایرانیان بی اب نخواهد گذاشت مطمعا باشد اما این میشه در مجاز

      تلفن112برای جمع آوری افغانی هست..حتمازنگ بزنید112یافرمانداری..خواستاراخراج افغانی هاباشید..به همه گروههابفرستید..لطف کنیدبیاین متحدبشیم..بخدادارن ایران رامیگیرن ..بعدماهم تماشاچی شدیم…همین الان اقدام کنیدهمه باهم????هر کس غیرت داره به گروههای دیگه هم منتشر کنه تا از شر این قوم نحس وشوم که مسبب بدبختی هستن خلاص بشیم مملکتو به گند کشیدن.

      1. قوم نحس خودتون هستید اگر فرهنگ داشتی این جور صحبت نميکردی اینم بدون که فرهنگ که نداری از کجا آمده از همان افغانستان عزیز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *