حمله‌ی اشتباهی جنگنده‌ی ناتو بر سربازان پولیس در هلمند

زهرا جویا
در خلال 12 روز دومین حمله‌ی اشتباهی نیروهای ناتو در هلمند جان بیش از 18 سرباز پولیس را به‌شمول 2 فرمانده آنان گرفته است.
دو روز قبل (30 سرطان) شماری از سربازان پولیس در ولسوالی گرشک ولایت هلمند مورد حمله‌ی اشتباهی نیروهای امریکایی قرار گرفتند.
نجیب دانش، سخن‌گوی وزارت داخله در صحبت با روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که این حمله‌ی اشتباهی زمانی صورت گرفت که نیروهای امنیتی در ساحه‌یی که مورد هدف بوده پیش‌روی کرده بودند.
مقام‌های محلی ولایت هلمند گفته‌اند که این رویداد زمانی رخ داد که هواپیماهای نظامی امریکا در ولسوالی گرشک این ولایت در حال حمایت از نیروهای امنیتی کشور بودند.
آقای دانش تاکید کرد که این حمله‌ی هوایی اشتباهی صورت گرفته و هیچ دلیلی ندارد که نیروهای امنیتی کشور عمداً کشته شدند.
وی تاکید کرد که از اول سال جاری تاکنون این دومین حمله‌ی اشتباهی نیروهای ناتو است که از سربازان افغانستان قربانی گرفته است.
آقای دانش افزود که در این رویداد 16پولیس کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند.
مرادعلی مراد، معین ارشد امنیتی وزارت داخله می‌گوید که این حمله بر اساس یک اشتباه اطلاعاتی صورت گرفته و اکنون یک هیات مشترک از نیروهای حمایت قاطع (ناتو) و نظامیان افغانستان در این مورد تحقیقات‌شان را آغاز کرده است.
در همین حال خانواده‌های قربانیان حمله‌ی هوایی نیروهای خارجی بر سربازان پولیس، از حکومت می‌خواهند تا کسانی را که در این رویداد دست دارند به کیفر برساند.
آنان تاکید دارند که عاملان این قضیه باید به پنجه‌ی قانون سپرده شوند.
قبل از این به‌تاریخ (19، ماه جوزا) سال روان نیز در اثر حمله‌ی هوایی نیروهای امریکایی در ولایت 2 سرباز پولیس کشته و 2 تن دیگر زخمی شده بود.
این رویداد زمانی اتفاق افتاد که پولیس مرزی مشغول گشت‌زنی در ولسوالی نادعلی در هلمند بودند.
ارتش امریکا و اداره‌ی محلی هلمند در بیانیه‌یی با تایید این خبر گفته‌اند که تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.
ولسوالی‌های مهم ولایت هلمند در کنترل طالبان است و جنگجویان گروه‌های هراس‌افگن بخش اعظم درآمدهای‌شان را از کشت، قاچاق و تولید مواد مخدر در این ولایت به‌دست می‌آورند.
۳۰۰ نیروی دریایی امریکایی حدود سه ماه پیش به‌منظور حمایت از نیروهای افغان در جنگ با طالبان، دوباره در هلمند مستقر شده‌اند.
گزارش‌ها می‌رساند که درگیری‌ها در شماری از ولسوالی‌های ولایت هلمند جریان دارد.

واکنش وزارت خارجه‌ی امریکا
وزارت خارجه‌ی امریکا یا پنتاگون هدف قرارگرفتن نیروهای افغان از سوی نظامیان آن کشور در هلمند را سهوی و تأسف‌بار خوانده است.
این وزارت روز گذشته (30 سرطان) با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که «می‌خواهد تسلیت عمیق‌اش را به خانواده‌هایی که از این حادثه‌ی تأسف‌آور متأثر شده‌اند، ابراز کند».
این وزارت از شمار قربانیان این رویداد گزارشی ارائه نکرده است.
در خبرنامه‌ی این اداره آمده است که نیرو های افغان زمانی هدف حمله‌ی هوایی نیروهای امریکایی قرار گرفتند که یک عملیات به‌رهبری نیروهای امنیتی و دفاعی افغان با حمایت نظامیان امریکا در گرشک در حال اجرا بود.
هرچند آمار دقیقی از حملات اشتباهی نیروهای ناتو و امریکایی بر پایگاه‌های امنیتی و تاسیسات عامه در افغانستان وجود ندارد اما برخی از کارشناسان می‌گویند که این‌گونه حملات در پانزده سال گذشته بیش از 20 بار به‌وقوع پیوسته است.
عتیق‌الله امرخیل، کارشناس امور نظامی در صحبت به اطلاعات روز گفت که این حملات اشتباهی نه بلکه عمدی صورت می‌گیرد.
وی افزود: «این بار اول نیست که ما روی این مساله تبصره می‌کنیم، اگر ذهنم مخدوش نشده باشد بیش از 20 بار است که از طرف نیروهای هوایی امریکایی نیروهای ارتش، پولیس و حتا شفاخانه‌های ما مورد حمله‌های هوایی قرار می‌گیرند و تلفات برجای می‌گذارد پس از هر حمله این نیروها اعلام می‌کنند که حمله اشتباهی صورت گرفته است. همه‌ی این حملات عمدی است و اشتباه به تکرار صورت نمی‌گیرد.»
این نخستین بار نیست که نیروهای امنیتی افغانستان هدف حمله‌ی نیروهای هوایی خارجی قرار می‌گیرند. پیش از این هم بارها از وقوع چنین رویدادها گزارش شده است.
به‌عنوان نمونه، به‌تاریخ (24 سرطان) سال جاری نیز یک مکتب در شهر قندوز مورد حمله‌ی اشتباهی جنگنده‌های ناتو قرار گرفت.
مقام‌های محلی ولایت قندوز اعلام کردند که نیروهای مأموریت حمایت قاطع (ناتو) یک مکتب در شهر قندوز را هدف حملات هوایی قرار دادند که در نتیجه‌ی آن، بخش‌هایی از ساختمان مکتب و چند منزل مسکونی دیگر تخریب شدند. مسئولیت راهنمای جنگنده‌ی ناتو را در این حمله، نیروهای امنیتی افغان بر دوش داشتند.
براساس گزارش‌ها در نتیجه‌ی این حمله‌ی اشتباهی، چند نگهبان مکتب زخمی شده و یک تن دیگر جان باخته بود.
در سال ۱۳۹۴ هنگام بازپس‌گیری شهر قندوز از گروه طالبان، در یک حمله‌ی هوایی نیروهای امریکا بر شفاخانه‌ی داکتران بدون مرز، دست‌کم 40تن کشته شده و چندین تن دیگر زخمی شده بودند.
در سال گذشته به‌تاریخ (29 سنبله‌ی 1395) هشت سرباز پولیس در ولایت ارزگان در جنوب کشور در نتیجه‌ی حمله‌ی اشتباهی نیروهای ناتو نیز کشته شده بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *