تظاهرات جنبش روشنایی به‎دلیل تهدیدات امنیتی برگزار نمی‌شود

اطلاعات روز: شورای عالی مردمی جنبش روشنایی اعلام کرد که تظاهرات و راهپیمایی فردا (دوشنبه، دوم اسد) به‌دلیل تهدیدها و هشدارهای امنیتی که از سوی مقام‌های امنیتی دریافت کرده، برگزار نمی‌شود.
شورای عالی مردمی جنبش روشنایی امروز در نشست خبری گفت که جنبش این تهدیدادها و هشدارها را به‌‌صورت مکتوب از سوی مقام‌های امنیتی و مشخصاً گارنیزیون کابل دریافت کرده است.
در مکتوب ارسالی فرماندهی گارنیزیون کابل به جنبش روشنایی ذکر شده که راپورهای کشفی و استخباراتی نهادهای امنیتی نشان می‌دهد که «دشمن» تعدادی از افراد انتحاری را به کابل اعزام کرده و قرار است نقاط مشخص را هدف قرار دهند.
در مکتوب آمده، بیم آن می‌رود که افراد انتحاری به اهداف شان نرسند و با استفاده از فرصت تجمعات جنبش روشنایی را هدف قرار دهند.
در مکتوب دیگر که از یک نشست به‌منظور بحث روی تدابیر امنیتی تظاهرات جنبش روشنایی گزارش شده، آمده است که شبکه‌ی حقانی برنامه دارد با استفاده از سه فرد انتحاری با لباس ملکی یا نظامی میان تظاهرات کنندگان جنبش روشنایی حملات انتحاری انجام دهند. در مکتوب ذکر شده که در این حملات از موترسایکل نیز استفاده می‌شود.
اما شورای عالی مردمی جنبش روشنایی حکومت را متهم می‌کند از تروریسم و تهدیدات امنیتی به مثابه‌ی اهرم فشار برای سرکوب اعتراض‌های دادخواهانه و ایجاد جو خفقان در جامعه استفاده می‎کند.
در اعلامیه‌یی این شورا آمده: «اعضای شورای عالی مردمی جنبش روشنایی براساس تهدیدها و هشدارهایی که به‌صورت مکتوب از جانب مقام‌های امنیتی و مشخصاً گارنیزیون کابل دریافت کرده است، دراعتراض به رفتار غیرمسئولانه حکومت که از تروریسم اهرم فشاری برای سرکوب حرکت‌های دادخواهانه و ایجاد جو خفوقان در جامعه ساخته است، تظاهرات دوم اسد را تعلیق اعلام کرده و از مردم آزاده و عدالتخواه می‌خواهد که برای شکستن جو خفقان و اعلام وفاداری به آرمان شهدای میدان روشنایی، امشب از ساعت 9 تا 10 شب برفراز بام‌های خود فریاد تکبیر و شعار عدالت سردهند.»
این جنبش بر خواست‌های خود که تطبیق ماستر پلان اصلی برق افغانستان و امتداد لین برق 500 کیلوولت از مسیر بامیان- میدان وردک است، بازهم تأکید کرده و گفته که مبارزه آن‌ها تا «رفع تبعیض سیستماتیک» ادامه خواهد یافت.
جنبش روشنایی قرار بود به مناسبت یک سالگی حمله بر تظاهرات این جنبش در دوم اسد سال گذشته در چوک دهمزنگ کابل که در آن 86 تن کشته و بیش از 400 تن دیگر زخمی شدند، تظاهرات و راهپیمایی راه اندازی کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *