خشونت علیه خبرنگاران در نیمه‌ی نخست 2017 بیشتر از نیمه‎های نخست 16 سال گذشته

اطلاعات روز: کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان گزارش شش ماه نخست سال 2107 اش را در مورد خشونیت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی منتشر کرد که نشان می‌دهد میزان خشونت علیه خبرنگاران در این شش ماه بیشتر از هر شش ماه نخست در 16 سال گذشته بوده است.
این گزارش که امروز (سه‎شنبه، سوم اسد) در نشست خبری در کابل منتشر شد، نشان می‌دهد که این کمیته در شش ماه نخست سال 2017 میلادی 73 مورد خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده‌ است.
همچنان میزان خشونت علیه خبرنگاران در شش ماه سال جاری نسبت شش ماه سال گذشته 35 درصد افزایش یافته است. در شش ماه نخست سال گذشته 54 مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده بود.
نجیب شریفی، رییس کمیته مصونیت خبرنگاران در نشست خبری گفت موارد خشونت علیه خبرنگاران در این شش ماه، شامل ۱۰ مورد کشته، ۱۲ مورد زخمی، ۱۹ مورد لت‌وکوب، ۱۸ مورد توهین و بدرفتاری، ۵ مورد بازداشت، ۶ مورد تهدید و ۳ مورد اخراج توهین‌آمیز می‌شود.
براساس این گزارش، این 10 کارمند رسانه‌یی یا به صورت مستقیم توسط تروریستان و یا در جریان حملات تروریستی جان باخته اند. از جمع 10 خبرنگار، چهار تن در حمله گروه داعش بر تلویزیون ملی در ننگرهار، دو تن در حمله به ساختمان الحاقيه شورای ملی در کابل و چهار تن دیگر در حمله موتر بمب مقابل سفارت آلمان در کابل، جان شان را از دست داده‌اند.
آقای شریفی گفت عامل ۳۴ مورد خشونت در برابر خبرنگاران افراد منسوب به دولت بوده‌اند که ۴۶ درصد تمام قضایا را تشکیل می‌دهد.
گروه‌های داعش و طالبان عامل ۲۲ مورد خشونت در برابر خبرنگاران بوده که پس از دولت در رده‌ی دوم قرار دارد. سپس، وکلای پارلمان، والیان، زورمندان با اعمال پنج مورد خشونت و افراد ناشناس با چهار مورد خشونت در برابر خبرنگاران، به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.
از سوی دیگر رییس کمیته مصونیت خبرنگاران گفت که ناامنی سبب کاهش خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی زن در کشور شده است. به گفته‌ی او، اکنون به‌شمول ولایت پنجشیر، در 10 ولایت افغانستان هیچ خبرنگار و کارمندان رسانه‌یی زن وجود ندارد.
کمیته مصونیت خبرنگاران کار کمیته‌ی مشترک مصونیت و امنیت خبرنگاران که در رأس آن معاون دوم ریاست‌جمهوری قرار دارد را در شش ماه نخست امسال ناموفق توصیف کرده است.
شریفی گفت که کار این کمیته در شش ماه گذشته به خوبی پیش نرفته و نتایج مطلوب نداشته است.
همچنان این کمیته می‌گوید که وضعیت دسترسی به اطلاعات را در شش ماه گذشته رو به وخامت بوده و خبرنگاران بیشتر در ولایات به اطلاعات دسترسی ندارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *