روزگار سفارت افغانستان در کانادا؛ رقابت داخلی بر سرسیاست خارجی

رییس‌جمهور غنی در 18 سرطان امسال با صدور حکم شماره 1289 طی‌مراحل کلیه امور ذاتی و تشکیلاتی وزارت‌خانه‌ها و ادارات ملکی را به کمیسیون اصلاحات اداری واگذار کرد. در متن این حکم آمده است: «به‌منظور انسجام هرچه بیشتر امور و انجام آن توسط مرجع واحد، منبعد کلیه امور ذاتی و تشکیلاتی تمامی وزارت‌ها و ادارات ملکی منجمله: … وازت امور خارجه و همچنان تقرر در نمایندگی‌های سیاسی و دیپلماتیک، اتشه‌های وزارت‌ها و ادارات ملکی از طریق کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، طی‌مراحل و جهت منظوری به رییس‌جمهور اسلامی افغانستان ارائه گردد».
این حکم در شرایطی صادر شد که اختلافات سیاسی میان صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه و رییس‌جمهور غنی به بالاترین حد خود رسیده بود و وزیر امور خارجه در یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سیاسی حکومت افغانستان، «پروسه‌ی کابل»، حضور نیافت و پس از آن رابطه‌ی وزیر خارجه و رییس‌جمهور کاملاً قطع است و بخشی از کارهای اداری و رسمی از طریق میانجی سوم میان ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه اجرا می‌شود.
در حالی‌که رییس‌جمهورغنی با صدور این حکم دستور داده که نمایندگی‌های سیاسی و دیپلماتیک و کارکنان وزارت خارجه‌ی افغانستان را براساس شایستگی از طریق کمیسیون اصلاحات اداری استخدام کند، تقرری‌های قبلی او در عالی‌ترین سطح در نمایندگی‌های سیاسی این ادعای رییس‌جمهور را به چالش می‌کشد و دیدگاه مخالفان او برای مداخله‌ی سیاسی در امور نهادهای دیپلماتیک و وزارت خارجه را تقویت می‌بخشد.
گماشتن و نامزد کردن ناکام‌ترین آدم‌ها در سطح سفارت این دیدگاه را تقویت می‌کندکه رییس‌جمهور در پی اعطای پست‌های سیاسی و دیپلماتیک به همکاران سیاسی و انتخاباتی‌اش می‌باشد. جنجال‌های سیاسی بر سر تقرر یوسف نورستانی رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات، اعطای کرسی سفارت به وزیر دفاع قبلی و لوی‌درستیز، گماشتن نزدیک‌ترین یاران انتخاباتی در سفارت‌خانه‌های افغانستان و… نمونه‌ها و مدارکی هستند که دیدگاه غنی برای آوردن اصلاحات در وزارت خارجه را به چالش می‌کشد و حکم او را قبل از اجرا، سیاسی می‌نمایاند و منزلت راهکاری را به آن می‌دهد که برای کاهش صلاحیت‌های وزیر امور خارجه طرح گردیده.
این مطلب مرور مستندی است بر کارکردهای 15 ماهه‌ی شینکی کروخیل سفیر افغانستان در اوتاوا- کانادا. خانمی که از دید رییس‌جمهورغنی یکی از افراد شایسته برای پیشبرد امور یک نهاد سیاسی و دیپلماتیک افغانستان در کاناداست، در عمل اما سفارت افغانستان در اوتاوا در دوران سفارت شینکی کروخیل بدترین دورانش را سپری می‌کند.
در حالی‌که «سفیر» عالی‌ترین مقام سیاسی و دیپلماتیک یک کشور در کشور میزبان است و مسئول حفاظت و گسترش روابط دو کشور و نیز مسئول حفاظت از حقوق اتباع افغانستان در کشور، بررسی‌های مستند از عملکرد شینکی کروخیل نشان می‌دهد که سفارت افغانستان در اوتاوا تحت تأثیر حمایت‌های سیاسی پیوسته‌ی تیم رییس‌جمهور به محلی برای تنش و اختلافات داخلی تبدیل شده و گویا سفارت مکانی «خانه‌جنگی» است نه آدرس و نمایندگی سیاسی افغانستان و یک ملت.

چرا مقامات کانادایی با سفیر افغانستان دیدار نمی‌کنند؟
حکم تقرر شینکی کروخیل به‌عنوان سفیر افغانستان در کانادا به‌تاریخ 14 حمل سال 1395 توسط رییس‌جمهور امضا شد. در 15 ماه گذشته بالاترین مقام سیاسی و دیپلماتیک که با سفیر افغانستان در کانادا از وزارت خارجه‌ی کانادا ملاقات کرده، مسئول بخش افغانستان و سرپرست حوزه‌ی جنوب‌شرق آسیا است. درخواست‌های سفیر افغانستان برای تنظیم دیدار و ملاقات با مقامات دولتی و دیپلمات‌های وزارت خارجه‌ی کانادا تاکنون بی‌نتیجه بوده است. شینکی کروخیل در واکنش به بی‌توجهی وزارت خارجه‌ی کانادا در مکتوب رسمی شماره 196 به‌تاریخ 15 سرطان امسال از وزارت خارجه‌ی افغانستان تقاضا کرده که رفتار بالمثل را در مقابل سفارت کانادا در کابل به اجرا بگذارد.
در این مکتوب آمده است: «این سفارت کبرا از دیری بدین‌سو مکرراً تقاضای ملاقات با مقامات بلندرتبه‌ی دولت کانادا (به‌خصوص وزیر امور خارجه‌ی کانادا و معین‌های آن وزارت و دیگر ادارات دولتی کانادا) را نموده است که ریاست تشریفات وزارت امور خارجه‌ی کانادا بدون هیچ دلیلی تا الحال این ملاقات‌ها را تعیین ننموده است. این سفارت کبرا خواهشمند است تا مقام وزارت این موضوع را در نظر گرفته روابط دوجانبه را به‌شکل بالمثل اجرا نماید».
گفت‌وگوی من با یک مقام وزارت خارجه که نمی‌خواهد در این گزارش نامش ذکر شود و یک افغان مقیم کانادا که در یکی از مراسم‌های دیدوبازدید سفیر با افغان‌های مقیم کانادا حضور داشته بیان‌گر این است که سفیر افغانستان در کانادا توانایی صحبت به زبان انگلیسی در سطح متوسط را هم ندارد و حتا در فهم وظایفی که یک سفیر باید انجام دهد نیز دچار مشکل است.
این منبع از وزارت خارجه گفت: «سفیر متأسفانه حتا الفبای سیاست خارجی و دیپلماسی را نمی‌فهمد. او نمی‌داند که با چه کسی، چه بگوید. بنابراین دشوار است تا او در سفارت است، مقامات دولتی کانادا بخواهند با او دیدار کنند. مشکل دیگر این است که خانم کروخیل توانایی مکالمه‌اش به زبان انگلیسی بسیار پایین است و صحبت و گفتارش تا حدودی به گویش کوچه و بازار نزدیک است تا به یک مقام سیاسی در حد سفیر».
همزمان با رسانه‌یی شدن این موضوع، افراد نزدیک به شینکی کروخیل عکس‌هایی از او را با نخست‌وزیر کانادا و چند مقام بلندپایه‌ی دولتی در سطح وزیر منتشر کردند تا به انتقادات از او در شبکه‌های اجتماعی پاسخی داده باشند. اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که عکس منتشر شده با جستن ترودو- نخست‌وزیر کانادا در روز کرسمس است که یک جشن عمومی و مراسم عمومی بوده است.

اما سفیر افغانستان با انتشار این عکس در صفحه‌ی فیس‌بوک سفارت افغانستان در اوتاوا و باز نشر آن توسط حامیانش در پاسخ به انتقادات از ندیدن مقامات کانادایی با خودش، به آن استناد کرده است؛ عکسی که مربوط به روز کرسمس در کاناداست.
همچنان دیدار شینکی کروخیل با جیف ریگن رییس پارلمان کانادا مربوط به مراسمی است که رییس پارلمان کانادا از سفیرهای زن در کانادا دعوت می‌کند و آن نیز یک مراسم عمومی بوده است. شینکی کروخیل در این عکس، در کتابچه‌ی یادگارنویسی پارلمان کانادا متنی می‌نویسد و عکس آن منتشر شده است.

بر همین اساس، عکس سفیر افغانستان با کریستیا فریلند وزیر خارجه‌ی کانادا مربوط به مراسمی است که به‌مناسبت روز ملی کانادا توسط وزارت خارجه‌ی آن کشور با حضور ده‌ها مقام دیپلماتیک در سطوح متفاوت برگزار شده است. از تعداد پرچم‌های کانادا و نیروهایی تشریفاتی در عکس پیداست که عکس مربوط به مراسم تشریفاتی و یک روز ملی کاناداست و هیچ دیدار اختصاصی میان سفیر افغانستان و وزیر خارجه‌ی کانادا صورت نگرفته است.

تنها دیدار با یکی از مقامات ارشد مربوط به وزیر انکشاف کاناداست که به تعقیب مجلسی که توسط آغاخان برگزار شده بود، صورت گرفته و سفیر از وزیر انکشاف کانادا درخواست توجه به مناطق جنوب و شرق افغانستان را کرده است.
این بی‌اعتباری و بی‌توجهی به سفارت افغانستان در کانادا در حالی افزایش یافته که سفارت افغانستان در اوتاوا ماهوار بیشتر از 100 هزار دالر مصرف دارد. سفیر افغانستان در بیشتر از یک سال با مصرف ماهوار بیشتر از 100 هزار دالر تنها توانسته چند بار با افغان‌های مقیم کانادا دیدار کند و در این مدت مسئول دیسک/بخش افغانستان در وزارت خارجه‌ی کانادا را ملاقات کند.
در حالی‌که رییس‌جمهور غنی وزارت خارجه را متهم به بی‌پروایی و خویش‌سالاری در تقرری‌ها و اعزام دیپلمات‌ها به بیرون از افغانستان می‌کند، انتخاب شینکی کروخیل به‌عنوان سفیر افغانستان که بالاترین مقام سیاسی و نماینده‌ی سیاسی افغانستان در کاناداست، بیان‌گر آن است که مقامات حکومتی به شبکه‌ها و حامیان سیاسی‌شان بها و ارزشی بیشتر از منافع ملی و حاکمیت قانون قایل‌اند.

سکرتر سفیر با هشت ماه حمل از وظیفه سبک‌دوش می‌شود
شینکی کروخیل بعد از این‌که در مقام سفیر در اوتاوا توسط رییس‌جمهور غنی مقرر می‌شود، به یکی از بستگانش از طریق تیلفن دستور می‌دهد که برود به سفارت و بررسی کند که در سفارت چه می‌گذرد و ساختمان و محل اقامت سفیر در چه وضعی است. فرد مأموریت‌یافته روزی به سفارت در کانادا می‌رود که سفارت را بررسی کند اما مقامات سفارت برایش اجازه‌ی بررسی را نمی‌دهند. او نیز گزارش تندی به شینکی کروخیل می‌دهد و کروخیل این عمل سفارت را توهین به خودش تلقی می‌کند و با یک نگاه و پیش‌فرض منفی نسبت به کارمندان سفارت به کانادا می‌رود.
شینکی کروخیل پس از تقرر در سفارت افغانستان در اوتاوا، ستاره شریف سکرتر سفیر را برخلاف قانون از سمتش برکنار و به‌جایش یکی از خویشانش را با صلاحیت‌های بیشتر مقرر می‌کند. ستاره شریف که بیشتر از 8 سال سکرتر سفیر در اوتاوا بوده، با وجود این‌که 8 ماهه باردار بوده به‌جای اعطای مرخصی قانونی توسط سفیر از وظیفه سبکدوش می‌شود و به‌عوض او رفیق احمدزی که از بستگان شینکی کروخیل است گماشته شده و با صلاحیت‌های بیشتر همه‌کاره‌ی سفارت می‌شود.
در حالی‌که سفیر با تعصب قومی ستاره را به‌دلیل هزاره بودنش از کار برکنار می‌کند، به رفیق احمدزی آن‌قدر صلاحیت می‌دهد که او در امورکاری سفارت تا جایی مداخله می‌کند که حتا معاون سفیر و تمامی دیپلمات‌ها در یک جلسه از سفیر می‌خواهند که یا رفیق احمدزی از سفارت برود یا شش دیپلمات سفارت کارشان را رها خواهند کرد. رفیق احمدزی با حمایت سفیر در دوران کاری‌اش مستشار سفارت را تهدید به لت‌وکوب می‌کند و شش دیپلمات سفارت از سفیر می‌خواهد که او را خلع وظیفه کند. سفیر درخواست آنان را قبول نمی‌کند و در نهایت شش دیپلمات سفارت در اوتاوا از معاون سفیر تا سکرتر سوم، دست به اعتصاب کاری می‌زنند و در درخواستی از وزارت خارجه خواهان منفکی رفیق احمدزی می‌شوند. وزارت خارجه پس از دریافت مکتوبی از کارمندان سفارت رفیق احمدزی را منفک می‌کند و این جنجال در سفارت حل می‌شود.
با این‌وجود اما سفیر آشکارا حقوق ستاره را نقض و او را بدون هیچ دلیلی خانه‌نشین می‌کند. در حالی‌که حق ستاره این بود که با رخصتی رسمی و معاش ولادت و دوران حاملگی‌اش را طی کند، سفیر او را به‌دلیل هویت قومی‌اش با زور از کار برکنار می‌کند.

ماجرای کمک 200 هزار دالری
شینکی کروخیل در خزان سال 1395 طی مکتوبی درخواست 200 هزار دالر امریکایی برای ترمیم سفارت را به وزارت خارجه‌ی افغانستان می‌فرستد. وزارت خارجه پس از بررسی درخواست سفارت مبلغ 100 هزار دالر امریکایی را برای خریداری ضروریات و تعمیر سفارت منظور می‌کند اما در زمان تخصیص بودجه این مبلغ توسط دولت افغانستان به 200 هزار دالر می‌رسد.
در مکتوب شماره 346 وزارت خارجه‌ی افغانستان آمده: «تخصیص مبلغ 200 هزار دالر امریکایی بابت خریداری وسایل، تجهیزات، وسایط و ترمیم آن سفارت ذریعه‌ی چک مورخ 26.11.2016 آمریت تأدیات وزارت مالیه و از طریق دَ افغانستان بانک به حساب بانکی آن سفارت انتقال گردیده است».
یک منبع از وزارت خارجه گفت که سفارت افغانستان در اوتاوا بازسازی شده است. حتا با مصارف ربع‌واری که برای سفارت‌خانه‌ها می‌فرستیم کفایت می‌کند که ترمیمات خرد و ریزی در سفارت انجام شود. این منبع افزود که اختصاص مبلغ 200 هزار دالر برای بازسازی سفارتی که ساختمان سفارت و اقامتگاه سفیر از خود افغانستان است، بی‌سابقه است.
او می‌افزاید: وزارت خارجه مبلغ 100 هزار دالر را با دشواری بسیار زیادی منظور کرده بود اما از طرف وزارت مالیه و ارگ این مبلغ به 200 هزار دالر افزایش یافت و ما هم اجرا کردیم.
اطلاعات رسیده به اطلاعات روز نشان می‌دهد که سفیر افغانستان در کانادا مبل و فرنیچر سفارت و اقامتگاه‌اش را از نو خریداری کرده است و فرنیچر قیمتی که توسط جاوید لودین – سفیر پیشین افغانستان در اوتاوا از لندن خریداری شده بود به بستگان و دوستان سفیر توزیع شده و به‌جایش بخشی از این پول به خریداری فرنیچر اختصاص داده شده است.
یک منبع آگاه که روابط سیاسی شینکی کروخیل را به‌خوبی می‌داند، می‌گوید: «شما وقتی با مقامات قدرت رابطه‌ی سیاسی داشته باشید، سفیر می‌شوید. شینکی کروخیل از حامیان غنی و از دوستان شخصی وزیر مالیه است. هم بر اساس همین رابطه سفیر شد و هم وجه اختصاصی به‌دلیل این رابطه‌ها به 200 هزار دالر افزایش یافت».
او می افزاید: لیست سفارت‌خانه‌ها را ببینید. هرکس ناکام و مشکل‌دار بود سفیر می‌شود. در انتخابات شکست بخورید، سفیر می‌شوید. در جنگ شکست بخورید، سفیر می‌شوید.

در حالی‌که رابطه‌ی سیاسی شنیکی کروخیل با رییس‌جمهور و شماری از اعضای کابینه‌ی حکومت وحدت ملی آفتابی است، سفیر افغانستان در کانادا آشکارا بر یک‌جانبه‌نگری و فراکسیون‌بازی سیاسی در اوتاوا دامن زده است. او در یک اقدام عجیب در اتاقش به‌جای عکس عبدالله عبدالله رییس اجراییه، عکس بی‌بی‌گل را در کنار عکس رییس‌جمهور نصب کرده که از لحاظ سیاسی معنای فراوانی دارد.

خریداری تکت برای سفر شخصی سفیر
سفارت افغانستان در اوتاوا در مکتوب شماره 469 به‌تاریخ 6 حوت 1395 به ریاست منابع بشری وزارت خارجه می‌نویسد که «شینکی کروخیل سفیر افغانستان با استفاده از رخصتی‌های رسمی سالانه‌ی خویش قرار است برای دو هفته به‌تاریخ 20 مارچ سال جاری جهت دیدار فامیل و کارهای رسمی عازم کشور گردد. امیدوارم در این مورد موافقه‌ی مقام وزارت را دریافت نموده، ممنون سازید».
وزارت خارجه در مکتوب شماره 71/161 خویش در پاسخ به درخواست سفارت افغانستان در اوتاوا-کانادا می‌نویسد: «حسب حکم شماره 3529 مورخ 8/12/1395 مقام محترم وزارت، با سفر رسمی و دو هفته رخصتی قانونی سال 1395 محترمه شینکی کروخیل ابراز موافقت به‌عمل می‌آید».
در حالی‌که مطابق قانون رخصتی‌های قانونی و کارهای شخصی سفیران و دیپلمات‌ها باید براساس مصارف شخصی‌شان صورت بگیرد، وزارت خارجه در یک اقدام غیرقانونی برای رخصتی سالانه و کار شخصی شینکی کروخیل مصارف تکت رفت‌و‌برگشت را از بودجه‌ی دولت می‌پردازد. در مکتوب شماره 2945 مورخ 20/1/1396 وزارت خارجه به سفارت افغانسان در اوتاوا-کانادا آمده است: «مقام وزارت امور خارجه که به بیست یوم سفر رسمی محترمه شینکی کروخیل به کابل موافقت نموده لطف نموده تکت اوتاوا-کابل- اوتاوا موصوفه را از وجود دست‌داشته‌ی خویش خریداری نموده و کاپی تکت و اسناد خرید را بعد از مهر و امضا شخص اول و مسئول مالی سفارت به این مدیریت ارسال نموده ممنون سازید».
یک مقام وزارت خارجه در این مورد می‌گوید: «حکومت دو دست است. وزارت خارجه نیز از رهبری واحد و همه‌جانبه برخوردار نیست. شینکی کروخیل رابطه‌های گسترده با مقامات حکومت وحدت ملی و رفاقت‌های دیرینه با یک جناح سیاسی در حکومت دارد. ما نمی‌توانیم جلو اقدامات غیرقانونی در مورد او و شماری از سفرای دیگر را بگیریم».

انتقاد سفیر از کمک‌های بنیادهای آغاخان به افغانستان
به‌تاریخ 20 جنوری 2017 وزارت خارجه‌ی کانادا و بنیاد آغاخان ضیافت مشترکی را برای سفیر افغانستان در اوتاوا و سفیر کانادا در کابل در بنیاد آغاخان ترتیب می‌دهد. شینکی کروخیل ضمن تشکری از کمک‌های کانادا به دولت افغانستان و برگزاری موفقانه‌ی نشست بروکسل و وارسا از مسئول بنیادآغاخان به‌دلیل اختصاص کمک‌های این بنیاد به بامیان و بدخشان انتقاد می‌کند. شینکی کروخیل در این مجلس از پکتیا و خوست به‌عنوان ولایاتی یاد می‌کند که به‌دلیل جنگ و ناامنی باید آغاخان به آن‌جا کمک کند. وی تذکر می‌دهد که دولت کانادا و آغاخان باید به مناطق شرقی و جنوبی افغانستان کمک کند که مستحق‌تر از بامیان و بدخشان است.
نماینده‌ی آغاخان در این دیدار در واکنش به صحبت‌های سفیر می‌گوید که تشخیص بنیاد آغاخان این است که بامیان و بدخشان و مناطقی را که این بنیاد در افغانستان تحت پوشش قرارداده برای‌شان اولویت دارد و این بنیاد نمی‌تواند کمک‌ها و نیروی انسانی‌اش را در مناطق تحت جنگ با خطر مواجه کند.
او به سفیر تذکر می‌دهد که برای ما هر جای افغانستان، افغانستان است و ما این کمک‌ها را به افغانستان می‌کنیم نه به بامیان و بدخشان.
در حالی‌که وظیفه‌ی سفیر تأمین روابط و گسترش همکاری‌ها با دولت میزبان و نهادهای مستقر در آن‌جاست، صحبت‌های سفیر در این مجلس باعث می‌شود که مقامات بنیادآغاخان و سفارت خارجه از صحبت‌های او ناامید شوند و این ضیافت که قرار بوده هرازگاهی برگزار شود، پس از آن شب دیگر برگزار نمی‌شود و تقاضای سفیر برای دیدار با مسئولین وزارت خارجه بی‌پاسخ گذاشته می‌شود که سفیر در نتیجه‌ی آن مجبور می‌شود در نامه‌یی به وزارت خارجه از این موضوع شکایت کند.

دیپلماسی خودسر در حکومت وحدت ملی
آنچه در سفارت افغانستان در اوتاوا می‌گذرد و واقعیت‌های مستند در مورد عملکرد شینکی کروخیل در مقام عالی‌ترین نماینده‌ی سیاسی افغانستان در یکی از کشورهای مهم، نمونه‌ی کوچکی از یک ساختار و تشکیلات بزرگ است، تشکیلاتی که از یک‌طرف برای خانواده‌های سیاسی و افراد قدرتمند «خانه‌ی امن» و «کرسی تفریحی» به‌شمار می‌رود و از جانب دیگر در میان اختلافات سیاسی مقامات حکومت وحدت ملی تمام نیروی انسانی را ناکارآمد، دودل، بی‌انگیزه و بی‌کاره کرده است.
در نبود یک سیاست خارجی مدون و مکتوب، اختلافات سیاسی دوامدار در میان رهبران سیاست خارجی کشور و پخش این اختلافات در سطوح پایین‌تر، وزارت خارجه‌ی افغانستان مکانی برای اختلافات سیاسی، دامن زدن به تنش‌های سیاسی و تحمیل دیپلماسی‌های خودسر تبدیل شده است. اظهارات سفیر افغانستان در مسکو، سخنان وزیر خارجه در کنفرانس مسکو و انحصار صلاحیت‌های سیاست خارجی درارگ و حتا واگذاری آن به شورای امنیت و وزارت مالیه، این نهاد مهم را با چالش‌های بدی مواجه کرده است. ترجیح روابط قومی، سیاسی و انتخاباتی در مقرری‌های نمایندگان سیاسی و دیپلماتیک از یک‌طرف بر ناکارآمدی دستگاه دیپلماسی و نهاد سیاست خارجی افزوده و از جانب دیگر آتش اختلافات سیاسی و قومی را از داخل کشور به بیرون و در قلب نمایندگی‌های دیپلماتیک کشانده است.
این تنش در حالی رو به افزایش نهاده و دستگاه دیپلماسی را درگیر کشمکش‌های داخلی کرده است که افغانستان با توجه به تحولات منطقه‌یی و تغییرات چشم‌گیر در روابطش با کشورهای منطقه و گسترش جنگ‌های نیابتی در داخل خاک افغانستان نیاز به یک دیپلماسی فعال، موثر و پویاتر دارد. تنش‌های داخلی، ناکارآمدی شماری از سفیران به‌عنوان عالی‌ترین مقامات سیاسی و تعیینات در نمایندگی‌های سیاسی براساس وفاداری‌های سیاسی به یک فرد، تأثیرات زیانبار و منفی بر سیاست خارجی افغانستان و منافع ملی در یک دوره‌ی بحرانی برجا گذاشته است.
مقامات حکومت وحدت ملی در شرایطی که توافقات منطقه‌یی و جهانی بر سر حمایت یک‌دست از دولت‌سازی و حکومت مرکزی در افغانستان متزلزل و دوقطبی شده است، نیاز به اتحاد و یک‌دستی داخلی دارند تا بتوانند در میان منافع متضاد کشورهای منطقه و حامیان جهانی‌اش با درک و تعریف روشن از منافع ملی پیوند بزنند و هزینه‌های ناشی از رقابت منطقه‌یی و جهانی در خاک افغانستان را با دیپلماسی و سیاست کاهش دهد.

دیدگاه‌های شما
  1. درود بر همه داستانی شده این سفارت ها دیگه کار از نصیحت گذشته به نظرم همه باید کلاه خود را قاضی کنن بعد جواب بدن وسوال کنند الان همین سفارت ما در ایران هم خیلی وظایف خود را درست انجام نمیدن یه نمونه سفارت در تهران میگه برگه تثبیت هویت به کسانی کارت آمایش دارن نمیدیم اما آدم میشناسم به خود من گفتن یک میلیون پانصد تومان میگیرن برگه تثبیت هویت از داخل سفارت درست میکنن عجب تراژدی غمگینیه حالا از حال انجا که خبر ندارم چی کار میکنند قبلا خیلی تلاش میکردم که یه جایی برسم تا این شرایط رو درست کنم نشد به نظرم ولش کنید بزارید هر کی هر چی دوس داره انجام بده کی اهمیت می‌دهد بار زنگ زدن انجا کسی جواب گو نیست

  2. ظلم بدتر و کشتار خطرناکتر از افراد داخل جنګ در کشور

    داریم افراد که هر روز از وطن مان قربانی میګیرد به پیروی از عقاید شان که کسی را سر میزنند و کسی را هم تیرباران و تعداد دیګری را هم در انفجار، انتحار و بمباران از بین میبرند که قربانی این همه مردان، زنان و اطفال میباشند. ولی در حین حالی داریم افراد نکتایی پوش و مدنی نما که ایشان همه را فریب داده بنام حقوق بشر، حقوق زن و اطفال روزانه ګلوی زنان و فعالین مدنی و خدمت ګزاران حقیقی را خفه میکنند. بسان آقای ذکی دریابی که ذیلن اشارت چندی برای ایشان دارم:
    ۱- حرفه ای بودن در ګزارش و در کل در ژورنالزم:
    یکی از اصل ها بسیار عمده و اساسی و اخلاقی رسانه ای اصل بیطرفی، ایجاد توازن و داشتن اسنادی که برویت آن ګفته ها و نوشته های ما به اثبات برسد مییباشد ، ولی متاسفانه که در ګزارش شما آقای دریابی از اصول فوق یکی هم مشاهده نمیشود.ای کاش که قبل از نوشتن یک کمی زحمت کشیده و در موارد نوشتاری تان تحقیقی انجام میدادید و من مطمین بود که بعد از انجام تحقیق هیچګاه به همچو نوشته متوصل نمی ګردید و از طرف دیګر از زن ستیزی تان هم کاسته میشد.
    ۲- در مورد حاکمیت بالای زنان انګلیسی خانم کړوخیل و علمیت آن :
    شیکنی کروخیل از جمله خانمان اند که من شخصن بسیار از نزدیک همراه ایشان کارده و عبور و تسلط ایشان را در زبان انګلیسی خوب بلد ام انیکه ایشان در بسیار برنامه های بین المللی به حیث یکی از زنان نخبه ای منطقه ای صحبت های داشته اند که این صحبت ها نه بزبان دری بوده ونه هم بزبان پشتو و اینکه ایشان جایزه انستیتیوت ایست و یست را هم از آن خود کرد که برای معلومات بیشتر تان در صفحات جستجوګرمراجعه نمایید.
    و دیګر انیکه خانم کروخیل یک بانویکه تا دور ستاژ طب را خوانده و هم تا مقطع لسان در علوم سیاسی تحصیل کرده اند و در اکثر موارد ایشان جوایز و تحسین نامه های بین المللی را کسب کرده پس لطفن یکمی خویشتن را زحمت داده بسیار بسادګی میتوانید اینه همه موارد را در صحفات جستجوی در مورد شینکی کروخیل دریافت کرده معلومات تانرا درست سازی نمایید مشروط برینکه جرکی ذهنی قلبی و دماغی را کناربزنید.
    ۳- انتصاب سیاسی شینکی کروخیل:
    انتصاب سیاسی سفرا یک عمل جدید نیست و نه تنها در افغانستان تمرین میشود بلکه این خود یک پست سیاسی بوده و یک نماینده سیاسی کشور در کشور دیګر میباشد. شینکی کروخیل از این قبل هم در پست سیاسی مردمی که همانا نماینده مردم کابل در ولسی جرګه بوده برای دو دور ایفا وظیفه کرده ایشان که مدیر مکتب نبوده که از مسایل سیاسی بدور باشند و یا انیکه تقرری شان سیاسی نباشد. خوب میبود که این سوال تانرا در مورد معاون او که چرا دیپلومات نیست میبود و اینکه آیا افراد که در سفارت کانادا برای چندین سال بست ها و پست ها را میراث بابه ګفته ګرفته اند جستجو میشد که آیا افراد شایسته و کار فهم اند یا خیر ، ای کاش نوشته و تحقیق تان درین مورد میبود و دریافت میکردید که بعضی ازین افراد داری کدام سابقه های ریګین دزدی و اختلاس در موارد زیاد اند.
    ۴- اعتبارسفارت افغانستان در کانادا:
    اعتبار سفارت افغانستان در کانادا بخاطر شینکی کروخیل نه بلکه بخاطر افرادیکه تابعت کشورکانادا را دارند اند واینکه ایشان به الفبای دیپلوماسی بلد نیستند میباشد، و دیګر اینکه افراد بواسطه وابستګی های شخصی و فکری به آن کشور رفته و بعدش درخواست پناهندګی داده اند که به حیثت سیاسی و حرفه ای سفارت صدمه محکمی زده اند. که حالا شینکی کروخیل کوشش مداوای این همه بدبختی های این نمانیده ګی سیاسی کشور را دارد که کروخیل را مصروف ریفارم از قبیل ایجاد شفافیت در امور قننسلی تنظیم وقت کاری دپلوماتان در کار های رسمی بوده است ساخته.
    ۵- برکناری سکرتر :
    در قدم نخست باید برای تان بګویم که برکناری تا دوباره قرارداد نکردن در اصل اداری تفاوت بسیار فحش دارد و نمیدانم که شما این تفاوت را نمیدانید یا اینکه معلومات غلط کسی برای تان داده و یا هم که شاید کدام مشکلی دیګر داشته بوده باشید که چنان نوشته اید. عرض حضور تان که بانو سکتر بطرف نی بلکه بعد از ختم معیاد قرار داد ایشان دوباره تمدید نشد و باید هم نمشد چون ایشان برای هشت سال تام این کرسی را قبضه کرده بود بیدون هیچ نوع نوآوری و خلاقیت. و اینکه برای ایشان یکماه معاش اضافه پرداخت و شده و هنګام که طفلک این بانوی سکتر بدینا میاید شینکی کروخیل با ارسال تحایف بدنیا آمدن طفل شان را تبریکی ګفته پس باید ازین بیشتر از نظر شما چی میکرد؟

  3. حکایت تبعیض

    این‌جانب فتانه حکیمی که از مارچ سال 2005 میلادی تا 20 می 2016 به سفارت افغانستا ن در اسلو
    دربخش‌ قونس از دوره سفارت لودین صاحب تا تاریخ ختم وظیفه ام درپست ویزه آفسر
    : ایفای وظیفه نموده ام، عرض میدارم اینکه

    با وجودمشکلات اقتصادی و مصارف گزاف زندگی در ناروی، با کمترین معاش از طرف سفارت جمهوری اسلامی افغانستان، به مدتی بیشتر از یازده سال با سوگند خدمت به وطن- مَحبت با وطن و خدمت مشغول خدمت به هموطنان ساکن در کشورهای اسکاندنویا بوده ام. در طول سه دوره ی حضور سفرای محترم یحیی معروفی- جاوید لودین و محترمه خانم باختری وظایف ام را صادقانه وشرافتمندانه با احساس وطن‌دوستی و مسوولیت ایمانی و وجدانی انجام داده ام و همواره مورد تشویق و حمایت وقدردانی از جانب آن سفرای ارجمند قرار گرفته ام..

    تا اینجای حکایت، رابطه بنده با سفرا و خدمتم در سفارت همراه با حسن نظر و رضایت از انجام وظایفم از جانب مسولان امر بوده است. اما حکایت جدید از جایی شروع می گردد که سفیر جدید در چند ماه گذشته، یعنی خانم شکریه بارکزی آمدند. با آمدن سفیر صاحب جدید، ظاهرا تغییرات و جا بجایی های کاملا غیر منتظره ای در سفارت صورت گرفت؛ یعنی تبد یل شدن نماینده سیاسی وزارت خارجه به یک کانون فامیلی و خانوادگی..

    این تغییرات، نخست با کم کردن سی فیصد از حقوق کارمندان محلی برای تحت فشار قرار دادن کارمندان پرسابقه و مقرری اشخاص سفارشی شروع گردید که منجر به استعفای برخی از کارمندان سابقه دار گردید.

    با وجود کاهش در معاشات کارمندان محلی، بنده جزو کسانی بودم که با درک این تصفیه های آرام و حساب شده، کوشیدم برمبنای تعهد به وطن و خدمت به هموطنان بازهم، با حقوق کم تر از قبل حاضر به ادامه کارو خدمت در سفارت ادامه بدهم..

    با همه ی این احوال اما، متأسفانه سفیر جدید گویا تصمیم بر اخراج بنده به هر طریق ممکن متوسل گردیدند و در نهایت اینجانب بخاطر نداشتن حمایت از کدام گروپ سیاسی یا سفارش ازطرف مقام بلند دولتی از داخل افغانستان و بنا بر تعبیض و تعصبات قومی و زبانی مقام سفارت در اسلو، اجبارا در تنگناهایی قرار گرفتم که در نهایت، علیرغم خدمات و عرق ریزی های طولانی ام به مدت بیشتر از یازده سال که حتی از تعطیلات 20 روزه سال قبل به دلیل حجم کارزیاد تا بحال باقی ‌مانده، از وظیفه منفک شدم..

    اگر چه میدانم مقرری و منفکی کارمندان محلی از صلاحیت مقام سفیر در سفارت ها می باشد اما دلایل و فرایند منفک شدن بنده، یک مثال زنده از فساد اداری و آمیخته با تبعیض و تعصب و اجحاف در حق آن دسته از کارمندانی می باشد که به هیچ منبع قدرتی وصل نمی باشند.
    شواهد و دلایل زیادی از این نوع برخوردهای تبعیض آمیز در دوره حضور سفیر جدید دارم که که اگر لازم باشد ارائه خواهم داد اما بعنوان نمونه و بخاطر اثبات این حقیقت، سخنان یکی از دپلمات های سفارت بنام “خالد اکبر” که سمت قونسل سفارت را دارد، استناد می کنم که ایشان دلیل منفک شدن بنده را ملاحظات زبانی و قومی می دانند..

    نمونه دیگر از فساد اداری جاری در سفارت، سکرتر اول در سفارت و تقرر شوهر شان به صفت کارمند محلی در بخش پاسپورت های دیجیتال و استخدام اقارب و دوستان سفارشی سفیر می باشد..

    بنابراین، تقرراشخاص سفارشی با داشتن حمایه سیاسی از داخل افغانستان و پایمال شدن حقوق اینجانب توسط این زور مندان مرا مجبور ساخت تا نخست شرح احوالم را به سمع شما مقامات محترم برسانم که اگر احتمالا هنوز تصمیم قاطع برای از بین بردن فساد اداری و برخورد سلیقه یی را دارید، متوجه سفارت افغانستان در ناروی باشید که بیشترین مراجعین را در اروپا دارند..

    حال سوال اینجاست که اگرگماشتن خانمی در پست دیپلومات و شوهرش در پست کارمند محلی در یک ساحه کاری، از قانون کار وزارت امور خارجه میباشد و جنبه قانونی دارد و هیچ گونه رابطه با فساد اداری ندارد که حرف من بیهوده است اما اگر این موارد خلاف قانون می باشد، بر مقامات محترم مربوطه است که با چنین تخلفاتی برخورد صورت بگیرد..

    امیدوارم داشتن شهرت وقدرت و حمایت سیاسی خانم سفیر، مانع چشم پوشی مقامات وزارت خارجه از بررسی و نظارت بر تخلفات قانونی و بخصوص تبعیضات و تعصبات زبانی و قومی ایشان نگردد. چرا که سفارت افغانستان در ناروی یکی از مهمترین سفارت ها ی افغانستان بوده که در طول سالهای گذشته رابطه نیک و دوستانه ای با تمام اقوام و گروههای اجتماعی افغان های مقیم دراین کشور داشته اند. مطمنا پس از حضور سفیر جدید این رابطه بنا بر دلایل و ملاحظات زبانی و قومی خانم سفیر بسیار کمرنگ گردیده است.

    امیدوارم مقام وزارت با وجود حجم عظیمی از وظایف یومیه شان باز هم از اوضاع نمایندگی های شان دربیرون از مرز ها اطلاع کامل داشنه باشند تا ازهمچو تصامیم در چوکات رسمی دولت خودداری گردد
    و اشخاص بی‌واسطه مثل من قربانی برخورد های سلیقه یی دیپلومات های وزارت در نمایندگی های شان نگردد.

    وسلام

    این نامه است که به مقام وزارت خارجه فرستادم اما شایدفکر کنم در کدام باطله دانی انداخته شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *