ساخت 364 باب کشمش‌خانه در چهار ولایت شمالی

اطلاعات روز: وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که به‌هدف بلند بردن اقتصاد باغداران انگور، 364 باب کشمش‌خانه را در ولایت‌های شمالی کشور ساخته است.
وزارت زراعت در خبرنامه‌یی که امروز (دوشنبه، 23 اسد) به اطلاعات روز فرستاده، گفته است که این کشمش‌خانه‌ها به‌صورت پخته و اساسی و با معیارهای امروزی ساخته و به بهره برداری سپرده شده است.
در خبرنامه آمده که 111 باب کشمش‌خانه در در ولایت جوزجان، 132 باب در ولایت سرپل، 60 باب در ولایت بلخ و 61 باب دیگر در در ولایت فاریاب ساخته شده است.
وزارت زراعت می‎گوید که هر باب کشمش‌خانه 10 متر طول، پنج متر عرض و پنج متر ارتفاع دارد و هر کدام در یک وقت ظرفیت تبدیل پنج الی هفت تُن انگور را به کشمش دارد.
به گفته‌ی این وزارت، ساخت هریک از این کشمش‌خانه‌ها 8800 دالر امریکای هزینه برداشته که 75 فیصد آن از سوی برنامه ملی باغداری وزارت زراعت و 25 فیصد ان از سوی باغداران پرداخت شده است.
در خبرنامه آمده که کشمش پروسس شده در این مراکز، صحی بوده و بدور از نفوذ حشرات و گرد و خاک تهیه می‎شود. اما قیمت کشمش تهیه شده در این کشمش‌خانه‌ها دو برابر نسبت به کشمش‌های است که توسط باغداران به صورت سنتی پروسس می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *