بزرگداشت 98مین سالروز استرداد استقلال کشور/ رییس‌جمهور بر اتمام طرح اصلاحات دوره‌ی امانی تأکید کرد

اطلاعات روز: در مهمترین مراسم، اشرف غنی رییس‌جمهور کشور صبح روز شنبه (28 اسد) پای منار استقلال اکلیل گل گذاشت. در این مراسم مقام‌های عالی‌رتبه‌ی دولتی نیز حضور داشتند.
بعد از ظهر روز شنبه (28 اسد) آقای غنی عازم شهر هرات شد و از روز استقلال کشور بزرگذاشت به‌عمل آورد. آقای غنی ضمن عرض تبریکی روز استقلال، از مردم افغانستان خواست که بیشتر از هر زمان دیگری متحد و ممثل وحدت ملی باشند: «هیچ یک از آروزو‌های ما تحقق نخواهد یافت تا این‌که ما از هر قوم و از هر زبان خود را در یک آینه‌ی هویت ملی نبینیم.»
او که در مراسم بزرگذاشت از 28 اسد در قول اردوی 207 ظفر در هرات سخنرانی می کرد گفت «امروز روزی است که ما باید وحدت ملی خود را تمثیل کنیم، امروز روزی است که اراده‌ی قاطع و رسالت تاریخی خود را در برابر پنج نسل آینده انجام دهیم.»
آقای غنی به گروه‌های درگیر جنگ در افغانستان نیز پیام واضح و روشنی صادر کرد. او گفت اکنون بیش از هرزمان دیگری وقت آشتی و روی آوردن به صلح و زمان سهم گرفتن در پیشرفت و اعتلای جایگاه کشور فرارسیده است: «تاریخ نشان خواهد داد چه کسانی همه‌ی توان خود را برای آبادی این کشور خرچ کردند و چه کسانی همه‌ی توان خود را برای بربادی این کشور هدر دادند.»
اشرف غنی از 28 اسد به‌عنوان نقطه‌ی عطف تاریخ معاصر افغانستان یاد کرد و تاکید کرد که مردم افغانستان باید بار-بار به تاریخ رجوع کنند و به پرسش‌هایی از این قبیل که چرا تاریخ معاصر افغانستان ناتمام مانده، چرا تاریخ معاصر افغانستان معیوب است و چرا تاریخ معاصر افغانستان دوام پیدا نکرد و… پاسخ بیابند.
در این مراسم ارتقای رتبه‌ی طارق‌شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان از تورن جنرالی به دگرجنرالی و ناصر هدایت قومندان قول‌اردوی 207 ظفر از جنرالی به تورن جنرالی از سوی رییس‌جمهور غنی اعلام شد.
سفارت امریکا در کابل نیز با نشر بیانیه‌یی استقلال افغانستان را تبریک گفته و اضافه کرده است که استقلال افغانستان و تعهد مستحکم آن به آزادی و دموکراسی در راستای فراهم ساختن فرصت‌های بیشتر برای نسل آینده افغان ادامه خواهد داشت.
بیانیه افزوده که با وجود چالش‌های بزرگی مانند حملات تروریستی، افغانستان توانسته په پیشرفت قابل توجهی نایل آید: «شما باید آشکارا به پیشرفت‌هایی که در عرصه‌های تعلیم و تربیه، رشد اقتصادی، زیربناها و مراقبت‌های صحی صورت گرفته است، افتخار نمائید. ایالات متحده‌ی امریکا بالای شما و آینده‌ی کشور شما باور داشته و در کنار شما باقی خواهد ماند، و همچنان از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر شما در امر دستیابی به یک افغانستان متحد، صلح‌آمیز و مرفه حمایت می‌نماید.»
ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه نیز پیام تبریکی خود را به‌مناسبت جشن ملی افغانستان – روز استرداد استقلال کشور را به رییس‌جمهور غنی ارسال کرده است.
پوتین ضمن آرزوی صلح و رفاه برای مردم افغانستان، بر آمادگی این کشور مبنی بر ادامه‌ی کمک‌ها به افغانستان تأکید کرده و همچنان برای تقویت بیشتر مناسبات بین روسیه و افغانستان ابراز امیدواری کرده است.
شهروندان کابل نیز با راه‌اندازی کارناوال‌ها و با برافراشتن پرچم افغانستان بر فراز موترهای‌شان از این روز تجلیل کردند. امروز بازار پرچم‌فروشان در کابل گرم بود.
باشندگان لغمان نیز از این روز تجلیل به‌عمل آوردند و کمپاینی تحت عنوان «قهرمان واقعی‌تان را بشناسید» را راه‌اندازی کرده بودند. تعدادی از فعالان مدنی و باشندگان شهر مهترلام ولایت لغمان عکس‌هایی از غازی امان‌الله خان را حمل می‌کردند که روی آن «قهرمان واقعی‌تان را بشناسید» نوشته شده بود.
در 28 اسد سال 1275 ه-ش مطابق 1919 م، غازی امان الله خان شاه وقت، استقلال افغانستان را از بریتانیای کبیر گرفت. پس از آن هر سال از 28 اسد در نقاط مختلف کشور به‌طور گسترده بزرگداشت به‌عمل می‌آید. امسال نیز در ولایت‌های مختلف کشور از این روز بزرگذاشت به‌عمل آمد. این روز در تقویم رسمی افغانستان رخصتی اعلام شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *