ایران و افغانستان در صدر کشورهای آسیب‌پذیر پولشویی و تأمین مالی تروریستی

اطلاعات روز: بر بنیاد یافته‌های یک تحقیق انستیتوت حکومت‌داری «بازل» سوئیس، ایران، افغانستان و گینه بیسائو از نظر پول‌شویی و تأمین مالی «تروریستی»، در صدر کشورهای آسیب‌پذیر قرار دارند.
این انستیتوت تحقیقی را در مورد 146 کشور منتشر کرده که نشان می‎دهد ایران، افغانستان و گینه بیسائو از نظر پول‎شویی و تأمین مالی تروریستی کشورهای خطرناک هستند.
مؤسسه‌ی حکومتداری «بازل» که در بخش عمومی و خصوصی مبارزه با فساد کار می‌کند، روز جمعه شاخص مبارزه با پولشویی خود را منتشر کرد که در آن 146 کشور را بر مبنای این‌که چقدر در مقابل خطر مالی آسیب‌پذیر هستند، رتبه‌بندی کرده است.
این گزارش می‌گوید که شاخص مبارزه با پولشویی بازل، خطر ابتلا به پولشویی و تامین مالی تروریستی کشورها را براساس منابع عمومی در دسترس، در نظر می‌گیرد.
در گزارش آمده: «همان‌طور که اطلاعات کمی در دسترس قرار دارد، شاخص مبارزه با پولشویی بازل، مقدار واقعی فعالیت پولشویی یا میزان پول مالی غیرقانونی در داخل کشور را اندازه‌گیری نمی‌کند بلکه برای نشان دادن سطح خطر، یعنی آسیب‌پذیری‌های پولشویی و تامین مالی تروریستی در یک کشور گزارش می‌دهد.»
براساس این گزارش، در منطقه‌ی خلیج فارس، امارات متحده‌ی عربی کمترین میزان خطر را به خود اختصاص داده است که در رتبه‌ی 72 از 146 کشور جای گرفته و پس از آن بحرین در رتبه‌ی 81 قرار دارد. کویت در رتبه‌ی 90 و عربستان سعودی نیز در رتبه‌ی 93 جای گرفته است.
قطر بهترین رتبه، یعنی رتبه‌ی 107 را در این منطقه از آن خود کرده است.
فنلند بهترین رتبه را گرفته و به‌دنبال آن لیتوانی، استونی و بلغارستان قرار دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *