گزارش یوناما از کشتار میرزااولنگ؛ طالبان دست‌کم در قتل 36 فرد دخیل‌اند

اطلاعات روز: هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز گذشته (یک‌شنبه، 29 اسد)، نتایج اولیه‌ی تحقیقات خود را در مورد کشتار میرزااولنگ منتشر کرد که نشان می‌دهد جنگجویان گروه‎های طالبان و داعش 36 غیرنظامی را در این منطقه کشته‌اند.
در گزارش یوناما آمده است که دست‌کم نیمی از این کشتار در روز شنبه، پنجم اگوست رخ داد که عناصر ضددولتی خانواده‌ها را که در حال فرار از این قریه بودند دستگیر کرده و حداقل 18 نفر را کشتند.
تادامیچی یاماموتو، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، گفته است: «من این کشتار مخوف غیرنظامیان و افراد غیرنظامی را در نقض آشکار حقوق بین‌الملل محکوم می‌کنم. مجرمین این قتل‌ها و جرایم باید پاسخ‌گو باشند.»
در گزارش یوناما آمده که در مورد گزراش‌ها و «اتهام‌ها» مبنی بر سربریدن افراد، یوناما هیچ مدرکی برای اثبات این ادعاها پیدا نکرده است.
همچنان در گزارش آمده که تیم حقوق بشر این نهاد از طریق مصاحبه‌ها با شاهدان و مقامات نیز قادر به تایید ادعاهای دیگر در مورد ربوده شدن زنان و خشونت جنسی نبوده‌اند.
یوناما می‌گوید: «تحقیقات بیشتری توسط مقامات برای اتهامات تنفر فرقه‌یی به‌عنوان یک عامل در قتل‌های میرزااولنگ، که ساکنان آن‌ها عمدتاً مسلمان شیعه هستند، مورد نیاز است.»
روستای میرزااولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل چندی پیش به دست گروه طالبان سقوط کرد. این گروه در تبانی با گروه داعش در این منطقه دست به کشتار جمعی زدند و براساس گزارش‌های قبلی، بیش از 50 تن را کشته، شماری را سربریدند و برخی را از دره به پایین انداختند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *