واکنش‌ها به راهبرد جدید امریکا در افغانستان

راهبرد جدید امریکا در مورد افغانستان با واکنش‌های متفاوت داخلی و خارجی مواجه شده است.
واکنش‌های داخلی
رییس‌جمهور افغانستان از راهبرد تازه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا استقبال کرده و گفته است که راهبرد جدید ایالات متحده ظرفیت ماموریت حمایت قاطع را در امر آموزش، مشوره‌دهی و کمک به نیروی امنیتی افغانستان افزایش می‌دهد.
در خبرنامه‌یی که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری منتشر شده آمده است: «استراتژی جدید بخشی از بسته‌ی حمایتی ایالات متحده‌ی امریکا به‌خاطر توان‌مندساختن افغان‌ها جهت تمرکز بر زدودن فقر، سرمایه‌گذاری اقتصادی، تجهیز بهتر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به‌منظور رسیدن به اهداف نظامی می‌باشد که منتج به‌ثبات و خودکفایی افغانستان خواهد شد.»
رییس‌جمهور غنی تاکید کرده که حکومت افغانستان آوردن صلح و اصلاحات را در اولویت قرار می‌دهد تا در برابر چالش‌هایی چون فساد اداری، ایجاد شفافیت و حاکمیت قانون پیروز شود.
خبرنامه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری با اشاره‌ی تلویحی به پاکستان پیشنهاد کرده که پس از طرح راهبرد جدید ایالت متحده، از حمایت طالبان دست برداد.
عبدالله عبدالله رییس اجرائیه‌ نیز از راهبرد جدید امریکا در مورد افغانستان استقبال کرده و آن را را مؤثر و بی‌نظیر خوانده است. او گفته که راهبرد جدید واشنگتن در مقابله با داعش، طالبان و دیگر گروه‌های هراس‌افگن پیام روشن دارد.
رییس اجراییه‌ی کشور در خصوص پیام استراتژی تازه‌ی واشنگتن خاطرنشان کرده که در منطقه تاکنون چنین استراتژی روشنی ارایه نشده بود.
امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی راهبرد تازه‌ی امریکا در مورد افغانستان را با برشمردن شش عنصر دلگرم‌کننده خوانده است. اعتراف به نقش مخرب پاکستان، آغاز فصل جدید همکاری افغانستان و امریکا، نقش محوری نیروی امنیتی افغان در امر مبارزه با تروریسم، تقسیم واضح مسئولیت‌ها بین دولت افغانستان و شرکای جهانی آن، دست باز حمایت قاطع و ناتو در تعیین استراتژی جنگی و مذاکره‌ی احتمالی با طالبان از مواردی است که آقای صالح آن را عناصر دلگرم‌کننده عنوان کرده است.
حامد کرزی رییس‌جمهور اسبق افغانستان اما راهبرد جدید امریکا در مورد افغانستان را تقبیح کرده است و گفته که امریکا به‌جای تمرکز روی صلح به ادامه‌ی جنگ در افغانستان تاکید کرده است: «خواست افغان‌ها تامین صلح و امنیت دایمی در افغانستان و منطقه است نه گسترش جنگ و کشتار و تخریب.»
او اضافه کرده که تنها نقطه‌ی عطف در استراتژی جدید این است که امریکا اشتباهات که در گذشته انجام داده است را پذیرفته و اعلام کرده که پس از این در برابر مخفی‌گاه‌های امن ترورییستان در پاکستان سکوت نخواهد کرد.
طالبان نیز با نشر پیام ویدیویی اعلام کرده که تا آخرین سرباز امریکایی در افغانستان حضور داشته باشد، طالبان در برابر نیروهای امریکایی و خارجی می‌جنگد: «آن‌ها به‌جای این‌که حقایق را درک کند به زور و قدرت نظامی خود می‌بالند، ترمپ گفته بود که جنگ افغانستان او را نگران کرده است؛ بلی ما آ‌ن‌ها را بیشتر نگران خواهیم کرد.»
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که تازه با حکومت افغانستان صلح کرده است و خواست عمده‌اش خروج نیروهای امریکایی از فغانستان بود گفته که راهبرد جدید امریکا سبب نمی‌شود که افغانستان از بحران کنونی بیرون شود: «این راهبرد دفاعی است و تنها می‌تواند حکومت افغانستان را از سقوط نجات دهد.»

واکنش‌های جهانی
مقام‌های پاکستانی در واکنش به راهبرد جدید امریکا در مورد افغانستان و آسیای جنوبی گفته که پاکستان نباید برای ناکامی سیاست‌های امریکا و هند مقصر شناخته شود.
عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان گفته ایالت متحده‌‌ی امریکا پاکستان را به‌خاطر سیاست غلط و شکست‌خورده‌ی خود در افغانستان که طی یک دهه به درازا کشیده است سرزنش می‌کند.
او اضافه کرده که پاکستان در دو جنگ همسو با ایالات متحده در افغانستان جنگیده و هزینه‌های سنگین انسانی و اقتصادی را متحمل شده است: «ما 70000 هزار تن را در جنگ علیه تروریسم قربانی داده‌ایم و ما نیز بیش از 100 ملیارد دالر زیان کرده‌ایم.»
سخن‌گوی ارتش پاکستان نیز گفته است که در پاکستان هیچ گروهی شبه‌نظامی پایگاه ندارد.
چین نیز همسو با پاکستان از راهبرد جدید امریکا در مورد افغانستان که در آن پاکستان «پناهگاه‌های امن تروریستی» عنوان شده انتقاد کرده است. سخن‌گوی وزارت خارجه این کشور گفته که پاکستان خط مقدم جبهه مبارزه با تروریسم است و قربانی‌های بزرگی در این راستا داده است.
جنرال جان نکلسن فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع در پی اعلام راهبرد جدید امریکا گفته است که این نیروها بر حمایت پایدار از نیروهای افغان پایدار خواهد بود: «حضور آینده‌ی ما در این‌جا بر اساس شرایط خواهد بود نه بر اساس جدول. استراتژی جدید ما به معنای این است که طالبان نمی توانند از لحاظ نظامی برنده شوند.»
وزارت خارجه‌ی هند ضمن استقبال از راهبرد جدید امریکا در مرود افغانستان نوشته: «ما از رییس‌جمهور ترمپ برای افزایش تلاش‌ها علیه چالش‌هایی که افغانستان با آن روبه‌رو است و مقابله با مسایل پناه‌گاه‌های امن و دیگر حمایت‌های مرزی از تروریست‌ها استقبال می‌کنیم. هند خود را شریک این نگرانی‌ها و اهداف می‌داند.»

دیدگاه‌های شما
  1. جنگ سال های قبل وجنگ درشانزده سال آخرمردم افغانستان راازهرنگاه خیلی خسته ومایوس ساخته است.مردم متدین وزحمت کش افغانستان باازدست دادن بهترین شخصیتهای سیاسی،ملی، مذهبی ،علمی واقتصادی خودهاراتحت نام ها والقاب های مختلف در،ادوارحکومت گذشته ازدست دادند وبهترین انسان ها یا زنده زیر خاک شدند ویادرجنگ های داخلی کشته شدند.جنگ احزاب وگروه های جهادی وسیاسی نیزمنجر به کشته شدن ومعلول شدن هزاران هموطنان گردیدند که متاسفانه،تاحال هم ادامه دارد.مراحمت ها وکشتن مسافرین بی گناه درطول جنگ هرگزفراموش نخواهد شد.پس یگانه راه معقول وانسانی فقط آوردن صلح وامنیت ورشد اقتصادی درجامعه است که باید بدست آوردن این آرمان والا تلاش همگانی صورت گیرد وبس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *