ضرورت حفظ امیدواری در روزهای دشوار

دو روز دیگر به عید بزرگ مسلمانان باقی مانده است؛ روزهایی که برای شهروندان افغانستان توأم با رنج و دشواری‌های بسیاری است. در یک هفته‌ی گذشته گروه‌های تروریستی با کشتار شهروندان در مسجد امام زمان در کابل، کشته شدن چند تن در حملات هوایی هرات و تهاجم طالبان در شرق و جنوب کشور، کوشیده‌اند خوش‌حالی و امیدواری را از مردم بستانند و در بساط مردم رنج و حزن بپراکنند.
حکومت متأسفانه تاکنون ناتوان از التیام بخشیدن زخم‌های شهروندان و کم کردن رنج‌های آن‌ها بوده است. با نگاهی به گذشته به‌روشنی می‌بینیم که مردم با بی‌پناهی غیرقابل وصفی قربانی وحشت‌افکنی تروریست‌ها شده‌اند. صدها خانواده داغدار شده و بر شمار کودکان بی‌سرپرست افزوده شده است. نیروهای امنیتی همواره پس از حادثه و با تأخیر بسیار رسیده‌اند، در حالی‌که انتظار می‌رود آن‌ها حافظ جان و زندگی مردم باید باشند. طالبان و گروه‌های همراه آن‌ها و داعش که اینک سردمدار کشتار و ویرانی شده است، تنها حاکمیت دولت را به چالش نمی‌کشند؛ آن‌ها آخرین ریشه‌های امید شهروندان را نیز قطع می‌کنند.
در چنین وضعیتی، با توجه به هشدارهای داعش و گروه‌های تروریستی، تجلیل از عید سعید اضحی با نگرانی‌های بسیاری روبه‌رو است. تردیدی نیست که این گروه‌ها تلاش می‌ورزند تا خوش‌حالی‌های کوچک را نیز از مردم بگیرند. مساجد و شهرها بیش از هر جایی در معرض خطر قرار گرفته است و مردم به‌عنوان اولین هدف گروه‌های تروریستی برای راه انداختن کشتار تعریف شده است. انتظار می‌رود حکومت با درک ناتوانی‌های گذشته‌اش و با توجه به این‌که مسئولیت‌ اولیه‌اش تأمین امنیت مردم است، در برابر تمامی نگرانی‌ها و تهدیدها بایستد. فوری‌ترین حق مردم که حق زندگی است سلب شده است. در حالی‌که حکومت مدعی است برای توسعه‌ی اقتصادی کشور برنامه می‌ریزد و تا نابودی گروه‌های تروریستی دست از پیکار نمی‌کشد، مردم اما از این‌که جان‌شان برای لحظه‌یی مصئون نیست، از حکومت و تمامی تعهداتی که به مردم سپرده، ناامید شده‌اند.
این وضعیت بی‌هیچ شکی منجر به ناامیدی گسترده، قطع اعتماد مردم و نهایتاً هرج‌ومرج خواهد شد. از این‌رو، مهم است که حکومت شکنندگی وضعیت کنونی را به‌صورت جدی در نظر بگیرد. نیروهای امنیتی با وصف فداکاری بسیاری که انجام داده، هنوز در تأمین امنیت مردم ناکام بوده‌اند. طبیعی است که انتظار می‌رود اصلاحات در این نهادها سرعت یابد. اما پیش از آن، این مهم است که حکومت تدبیری برای تأمین امنیت مردم در روزهای عید بسنجد تا در روزهایی که مردم دلیلی برای شادی و خوش‌حالی دارند، جوی خون جاری نباشد. حفظ امنیت مردم یگانه راه حفظ امیدواری برای آینده است.
برای شهروندان این کشور عید بزرگ قربان را تبریک می‌گوییم و یاد جان‌باختگان حملات خونین اخیر را گرامی می‌داریم.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *