وزیر خارجه ایران خواهان اقدام عملی برای مسلمانان میانمار شد

اطلاعات روز: جواد ظریف وزیر خارجه ایران از کشور‌های اسلامی خواسته که در برابر کشتار مسلمانان در میانمار اقدام جدی کنند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) جواد ظریف طی تماس‌های تلفونی جداگانه با وزرای خارجه ترکیه، مالزیا و اندوزیا از کشور‌های اسلامی خواسته است که برای پایان دادن به خشونت‌ها علیه مسلمانان در میانمار اقدام جدی و عملی کنند.
آقای ظریف از آمادگی ایران برای هر گونه مساعدت و اتخاذ راه‌کارهای جمعی توسط مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی خبر داده است.
به نقل از رسانه‌های بین‌المللی مقامات سازمان ملل متحد می گویند که در طول ۱۰ روز گذشته ۸۷ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا که خانه‌های‌ شان به آتش کشیده شده، از کشور آواره شدند و به بنگلادش فرار کرده‌اند.
در سال ۲۰۱۲ بین راخین‌های بودایی و مسلمان درگیری‌های خشونت‌آمیز روی داد که تلفاتی نیز برجای گذاشت. بعضی از تندروهای بودایی گفته بودند که به زودی مسلمانان به گروه اکثریت در این ایالت تبدیل خواهند شد و باید از میانمار خارج شوند.
مسلمانان روهینگیایی در ایالت راخین کشور میانمار ساکن هستند.
ایالت راخین در غرب این کشور واقع شده و بخشی از جمعیت آن مانند اکثر مردم میانمار بودایی و بخشی دیگر مسلمان هستند. مقامات میانمار می‌گویند که مسلمانان راخین موسوم به روهینگیا از خارج از میانمار به این ایالت مهاجرت کرده‌اند و تابعیت این کشور را ندارند. هیچ کشور دیگری نیز آنان را شهروند خود نمی‌داند.
هیئت بین‌المللی گفته است که مسلمانان راخین بزرگ‌ترین گروه قومی فاقد شهروندی در جهان هستند.