سناتور امریکایی: امریکا باید کمک به افغانستان را مشروط به پذیرفتن خط دیورند سازد

اطلاعات روز: یک عضو کمیسیون مالی مجلس نمایندگان امریکا می‌گوید که ایالات متحده باید کمک‌های خود به افغانستان را مشروط به پذیرش «خط دیورند» از سوی کابل کند.
در نشست درخواست بودجه‌ی سال مالی ۲۰۱۸ از سوی رییس‌جمهور امریکا برای افغانستان و پاکستان، براد شرمن، نماینده‌ی دموکرات‌ها در کنگره‌ی امریکا و عضو کمیته‌ی مالی این نهاد تأکید کرد: «خط دیورند میان افغانستان و پاکستان از سوی دولت افغانستان به رسمیت شناخته نشده است و ما باید کمک خود را به افغانستان مشروط به شناسایی این خط سازیم.»
استدلال این قانونگذار امریکایی این است، تا هنگامی که این خط مرزی دو هزاروچهارصدوسی کیلومتری از سوی دولت افغانستان به رسمیت شناخته نشود نمی‌توان کمک پاکستان در رابطه به طالبان را جلب کرد.
براد شرمن گفته: «حقیقت این است تا هنگامی که افغانستان این دیدگاه را باز نگهدارد که آن‌ها ادعای قلمرو پاکستان را می‌کنند، بسیار دشوار است که پاکستانی‌ها را طوری که ما نیاز داریم در کنترل طالبان دخیل ساخت.»
روزنامه‌ی داون نیوز پاکستان گزارش داده که این عضو کمیته‌ی مالی مجلس نمایندگان امریکا تاکید کرده است که عدم به‌رسمیت شناخته شدن خط دیورند یک معضل بزرگ منطقه‌یی است و ایالات متحده باید این مساله‌ی مهم را در نظر بگیرد و از طریق کمک‌های مالی، کابل را زیر فشار قرار دهد تا این مرز را به‌رسمیت بشناسد.
تاکنون دولت افغانستان در این مورد دیدگاهی ارائه نکرده است.
افغانستان و پاکستان هموراه بر سر خط دیورند مناقشه داشته است. افغانستان خط دیورند را مرز رسمی میان دو کشور نمی‌شناسد.

دیدگاه‌های شما
  1. لعنت به این سناتور که خودرا پدر چتلستانی ها می شمارد وکمک خودرا مشروط به خط دیورند می سازد در صورتیکه امریکایی ها مقدار دزدی شان از یورانیم و طلا و باقی مواد زیر زمینی و سر زمینی افغانستان کم از کم دو چند مصرف سالانه شان در افغانستان می باشد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *