امیدواری‌های افغانستان در نشست سالانه‌ی ملل متحد

رییس‌جمهور غنی دیروز عازم نیویارک شد تا در نشست سالانه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت و سخنرانی کند. این، اولین حضور آقای غنی در این نشست است. پیش از آن، در سال گذشته، سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری در این نشست شرکت کرده بود. معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور گفته است که در حاشیه‌ی این نشست، رییس‌جمهور غنی با دونالد ترمپ و نخست‌وزیر پاکستان نیز دیدار خواهد کرد؛ دیدار نخست رییس‌ حکومت وحدت ملی با مستأجر جدید کاخ سفید که اخیراً سرانجام استراتژی جدیدش را در مورد افغانستان و جنوب آسیا اعلام کرد.
به‌نظر می‌رسد رییس‌جمهور غنی در این سفر به جلب موافقت و توجه بسیاری از سران کشورهای جهان که تاکنون از افغانستان در برابر تروریسم حمایت کرده یا در مسأله‌ی ناامنی در افغانستان دخیل بوده، چشم دوخته است. مشخصاً این سفر از دو منظر می‌تواند بااهمیت تلقی شود.
یک- دانالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا، در زمان کارزارهای انتخاباتی‌اش نظر نامساعد یا دست‌کم مبهمی نسبت به افغانستان داشت. او از صرف پول در این کشور ناراضی بود و همین‌طور به مسایلی که در این کشور می‌گذرد، از جمله رشد دوباره‌ی بنیادگرایی و تروریسم، اهمیت چندانی قایل نشد. اما حضور بسیاری از نظامیان کهنه‌کار، از جمله در رأس مشاوریت امنیت ملی و وزارت دفاع این کشور، سبب شد که آقای ترمپ، در استراتژی جدید‌ش دیدگاه نظامیان را بیش‌تر لحاظ کند.
از این‌جهت، محمداشرف غنی درست در زمانی به نیویارک رفته که رابطه‌ی امریکا و افغانستان-پس از تعلیقی که در جریان دوره‌ی ریاست‌جمهوری باراک اوباما و حامد کرزی به‌میان آمده بود-در وضعیت بهتری قرار دارد. از سویی، امریکا با انتقاد از پاکستان در مورد حمایت این کشور از تروریسم یا پناه دادن به این شبکه‌ها، موضع نزدیک‌تر و هم‌سوتری با افغانستان دارد. به این‌ترتیب، غنی این بخت را دارد تا در این سفر در مورد اهمیت مبارزه با تروریسم که حالا بدل به عامل ناامنی جهانی شده است، سخن بگوید و حمایت‌های بیش‌تری را در این مورد به‌دست آورد.
دو-دیدار آقای غنی با نخست‌وزیر جدید پاکستان، کسی که درست در هنگام اعلام استراتژی تازه‌ی دولت امریکا در مورد افغانستان روی کار آمد نیز از جهات بسیاری حایز اهمیت است. آقای غنی می‌تواند با نخست‌وزیر پاکستان در مورد مسایلی که میان دو کشور حل‌ناشده یا اختلافی است، گفت‌وگو کرده و مسیری برای اعتمادسازی و همکاری میان دو کشور باز کند. گرچند به نظر نمی‌رسد پاکستان تمایل چندانی به همکاری صادقانه و برابر با افغانستان داشته باشد.
رییس‌جمهور غنی تاکنون توانسته حمایت‌های خوبی از کشورهای حامی افغانستان، به‌خصوص کشورهای عضو ناتو و ایالات متحده‌ی امریکا جلب کند. هم‌چنین وی به‌درستی نشان داده که می‌تواند در مورد تروریسم و خطرات جهانی آن، قدرت‌مندانه استدلال کند. از این‌رو، این امیدواری وجود دارد که سفر رییس‌جمهور غنی به نیویارک و فرصتی که در حاشیه و متن آن خلق می‌شود، حامل دست‌آوردهای با اهمیتی برای افغانستان باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *