واکنش متناقض اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری به یک واقعیت تکراری

رحمت‌الله ارشاد
اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری در پی افشاگری اطلاعات روز از یک «یادداشت داخلی اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری» در یک اعلامیه‌ی مطبوعاتی رسمی واکنشی را منتشر کرد که محتوای آن با توجه به واقعیت آنچه در این اداره در طی حدود سه سال گذشته جریان دارد، متناقض می‌نماید.
آنچه به‌زعم مسئولان اداره‌ی امور پاسخ رسمی به گزارش بدون تحقیق رسانه‌ها عنوان شده آمده است، پنهان کاری مجدد واقعیت‌های جاری در این اداره است. اداره‌ی امور نشر گزارش رسانه‌ها را تلاشی در راستای مغشوش کردن افکار عامه و زیرسوال بردن اصلاحات در این اداره خوانده است.
این اداره با نشر اعلامیه‌یی گزارش‌های مستند رسانه‌ها را اتهام عنوان کرده و نوشته است که برای تأمین خدمات عمومی برای عموم مردم بدون در نظرداشت تعلقات آنان، با رد اتهامات به نشر رسیده، یک‌بار دیگر تعهد خود را به‌منظور بی‌طرفی کامل اعلام می‌دارد.
این اداره ضمن تأیید فایل 12 ماده‌یی بارگذاری شده، آن را اطلاعات شخصی ثواب‌الدین مخکش خوانده و دیدگاه شخصی او را بی‌ربط به سیاست رسمی اداره‌ی امور عنوان کرده است.
اما مرور اقدامات مسئولان این اداره از اوایل تشکیل حکومت وحدت ملی تا هنوز بیانگر واقعیتی است که منجر به تولید و حمایت دیدگاه‌ها و افکاری مانند ثواب‌الدین مخکش شده و از دلش یک یادداشت داخلی 12 ماده‌یی که سراسر قوم‌گرایانه و مملو از نفرت و تعصب است، بیرون آمده است.
در اولین اقدام این اداره، شماری از کارمندان برحال اداره بدون هیچ اطلاع قبلی از وظایف‌شان برکنار شدند. در میان برکنارشدگان افرادی بودند که با طی‌مراحل رسمی و قانونی – قانون خدمات ملی و کمیسیون اصلاحات اداری در این اداره گماشته شده بودند. اما با روی‌کار آمدن حکومت وحدت ملی و تحت ریاست سلام رحیمی این افراد برکنار و در 26 بست مافوق، فوق و چند بست آمریت این اداره بیشتر از 90 درصد کارکنان این اداره از یک قوم منصوب شدند.
این موضوع آن زمان به رسانه‌ها درز کرد و اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری در مقابل درخواست‌ها و مطالبات گسترده‌ی شهروندان افغانستان بی‌توجه گذشت و هیچ پاسخی به اعمال و تصامیم قوم‌گرایانه‌شان ارائه نکردند.
سکوت اداره‌ی امور در برابر اعتراضات رسانه‌یی و شهروندان در شبکه‌های اجتماعی از اقدامات غیرقانونی‌شان، زمینه را برای افراد قوم‌گرا و نفرت‌ورز فراهم کرد که با استفاده از امکانات این اداره و اختیارات دولتی در پی قوم‌گرایی در ادارات بیرون از اداره‌ی امور باشند. حمایت سیاسی مسئولان اداره‌ی امور کارمندان رده‌پایین‌تر را تشویق کردند که با دامن زدن به مسایل قومی، امتیازات بی‌حدوحصر دولتی را بقاپند و در پناه قومیت و دامن زدن به تعصبات قومی منافع فردی و قومی‌شان را پی‌گیری کنند.
بنابراین، واکنش اداره‌ی امور در قالب یک اعلامیه‌ی بارگذاری شده در صفحه‌ی فیس‌بوک این اداره مانند هر فساد دیگری خیالی می‌نماید. مسئولان این اداره خیال می‌کنند که با نوشتن یک اعلامیه می‌توانند بر واقعیت‌های درونی این اداره پرده بیندازند و با استعفای مخکش دیدگاه‌های قوم‌گرایانه و برنامه‌های غیرملی‌شان را پنهان کنند و قضاوت مردم افغانستان را به کناره‌گیری مخکش در جا متوقف کند.
واقعیت این است که اجرائات این اداره و پالیسی‌هایی که برای انحصارگرایی از مجرای رسمی این اداره جریان دارد، قابلیت پنهان شدن را ندارد. این واقعیت که قوم‌گرایی مفرط و قبیله‌گرایی افراطی در میان شماری از کارمندان این اداره جریان دارد، مانند آفتاب کتمان‌نشدنی است. آنچه از گروه تلگرام این اداره درز کرد، بیانگر حمایت رسمی شماری از کارمندان تأثیرگذار و بلندپایه‌ی این اداره از تصفیه‌ی قومی و دامن زدن سازمانی و رسمی به تعصب و نفرت‌پراکنی است که با یک اعلامیه‌ی خیالی کتمان نمی‌شود.
اگر چنان‌چه این اداره در پی برانداختن این لکه‌ی سیاه از چهره‌ی مخدوش یک اداره‌ی مهم دولتی است، افراد همسو و همفکر با مخکش که ریشه‌ی آن تا رییس منابع بشری و شماری از افراد نزدیک به آقای نورزی می‌رسد، باید مورد پی‌گرد قانونی قرار بگیرند و استعفا برای چنین افرادی و در پی چنین رسوایی به‌تنهایی کافی نیست.
این رسوایی با یک اعلامیه‌ی خیالی پنهان نمی‌شود. واقعیتی که در این اداره وجود دارد اقدامات روشن‌تر و قانونی‌تری می‌خواهد که همه‌ی مردم در انتظار تحقق آن است. افغانستان با قوم‌گرایی نمی‌تواند به‌پیش برود. قوم‌گرایان و فکرهای تندرو قومی باید در هرجا متوقف و براساس دستور قانون مجازات و در فهرست سیاه قرار بگیرند. پس مردم می‌خواهند اقدامات قانونی‌تر و گسترده‌تری روی دست گرفته شوند و این اعلامیه‌ی خیالی برای یک واقعیت تکراری در سه سال گذشته در این اداره کافی نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *