«فصل جدید همکاری»؛ رییس ستاد ارتش پاکستان با مقام‌های افغان در کابل دیدار کرد

اطلاعات روز: جنرال قمر جاوید باجوا، رییس ستاد ارتش پاکستان و هیأت همراهش در سفری به کابل با رییس‌جمهور غنی و شماری دیگر از مقام‌های افغانستان در ارگ ریاست‌جمهوری دیدار کردند.
رییس‎جمهورغنی سفر هیأت پاکستان را «فصل جدیدی برای همکاری میان دو کشور» عنوان کرده و آن را در شرایطی که «فرصت‌های همکاری خوبی ایجاد شده»، مهم خوانده است.
این دیدار بعد از ظهر روز یک‌شنبه، 9 میزان در ارگ انجام شد.
ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که در این دیدار، روی موضوعات گوناگون به‌ویژه «امنیت منطقه، روابط دوجانبه، صلح و ثبات، مبازره با تروریسم، روابط ترانزیت و تجارت، مناسبات میان‌مدت و درازمدت افغانستان و پاکستان» گفت‌وگو شد.
براساس اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان هیأت پاکستان در این دیدار تعهد سپرده که آن کشور در راستای مبارزه با تروریسم به‌مثابه‌ی یک تهدید مشترک، برای هرگونه همکاری آماده است و از میکانیزم صلح به‌رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.
آقای غنی تأکید کرده که تیم کاری دوجانبه گام‌های بعدی را در بخش‌های مختلف بردارد تا چارچوب واضح همکاری همه‌جانبه به‌خاطر تأمین صلح و ثبات در منطقه تدوین و گام‌های عملی دراین راستا برداشته شود.
او بر ایجاد سیستم نظارتی و زمان‌بندی‌شده برای هریک از تعهدات طرفین تأکید کرده است.
هیأت پاکستان همچنان تعهد کرده که تیم‌های کاری، روی پلان‌های عملی و تطبیقی کار خواهند کرد.
روابط افغانستان و پاکستان هموراه پرتنش بوده است. اخیراً پس از اعلام استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان و آسیایی جنوبی، تلاش افغانستان براین است که از فضای به‌وجود آمده استفاده کرده و روابط دو کشور بهبود یابد.
آقای غنی در این دیدار در مورد روابط دو کشور گفته: «به‌خاطر فضای مناسب ایجادشده باید‌ گام‌های عملی برداشته شود و فضای اعتماد میان دو طرف به‌گونه‌ی واضح به‌جود آید. ثبات افغانستان و پاکستان به نفع دو کشور و منطقه می‌باشد و می‌تواند شهروندان دو کشور را از فقر نجات دهد.»
غنی خطاب به رییس ستاد ارتش و هیأت پاکستانی گفته ما منحیث مسئولان، دَین تاریخی داریم تا برای مردم خود کار نماییم و از فضای به‌وجود آمده به نفع هردو کشور و منطقه استفاده کنیم.
در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده که در این دیدار هردو جانب تأکید کردند که باید اسیر گذشته نشویم و با توجه به شرایط حاضر نیاز جدی است تا آینده‌نگر باشیم و برای داشتن یک آینده‌ی مرفه به‌گونه‌ی جدی کار نماییم.
امریکا با اعلام راهبرد جدیدش در مورد افغانستان و جنوب آسیا پاکستان را به حمایت از و پناه دادن به گروه‌های ترریستی متهم کرد.
اما اخیراً جیمس متیس، وزیر دفاع امریکا در سفری به کابل در نشست مشترک خبری با دبیرکل ناتو و رییس‌جمهور افغانستان اعلام راهبر جدید امریکا را یک فرصت تازه برای پاکستان در راستای پیوستن این کشور به مبارزه علیه تروریسم خواند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *