روزنامه‌نگاران: والی هرات ناقض قانون حق دسترسی به اطلاعات است

نجیب‌الله سعادت-هرات
خبرنگاران در هرات می‌گویند که اداره‌ی محلی این ولایت برخلاف قانون حق دسترسی به اطلاعات، از هرگونه پاسخ‌گویی به رسانه‌ها خودداری ورزیده و در موارد متعددی اطلاعات را از خبرنگاران کتمان می‌کند.
بر بنیاد ادعای این خبرنگاران در هرات، اداره‌ی محلی این ولایت حاضر به پاسخ‌گویی به ‌رسانه‌ها نیست و این اداره به بهانه‌های مختلف از پاسخ‌گویی به رسانه‌ها فرار می‌کند. به گفته‌ی خبرنگاران هرات، به‌دلیل عدم همکاری مسئولان دولتی، بسیاری از شهروندان در هرات از اطلاعات محروم می‌مانند و خبرنگاران نیز نمی‌توانند گزارش‌های تحقیقی بسازند.
شاه‌پور صابر خبرنگار رادیو آزادی در هرات، در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز، اداره‌ی محلی این ولایت را به عدم رعایت قانون حق دسترسی به اطلاعات متهم می‌کند و روند کنونی را بد‌ترین وضعیت اطلاع‌دهی در این ولایت می‌داند.
آقای صابر عامل وضعیت کنونی اطلاع‌رسانی در هرات را والی این ولایت خوانده و می‌گوید که از این ناحیه، ضربه‌های زیادی به کار خبرنگاری‌‌اش وارد شده است.
خبرنگار رادیو آزادی می‌گوید: «در مورد بسیاری از سوژه‌هایی که می‌خواهم گزارش‌های تحقیقی بسازم متأسفانه با کم‌بود اطلاعات از سوی اداره‌ی محلی روبه‌رو می‌شوم. بسیاری از سوژه‌های کاری‌ام به همین دلیل می‌ماند و این اتفاق هر روز بیشتر می‌شود واین وضعیت همه‌ی ما را نا امید ساخته است».
شاپور صابر می‌گوید که بیشتر سخن‌گویان اداره‌ها در رابطه به موضوعاتی مصاحبه می‌کنند که از آن سود ببرند وبه نفع آن‌ها باشد.
در همین حال، یحیا فولادی خبرنگار تلویزیون تمدن درهرات از وضعیت اطلاع‌‌رسانی در هرات به‌شدت شکایت دارد. به‌باور آقای فولادی اداره‌ی محلی نقض‌کننده‌ی اصلی قانون حق دسترسی به اطلاعات است و خبرنگاران این ولایت به‌سختی می‌توانند اطلاعات را از اداره‌ی محلی این ولایت به‌دست آورند.
به گفته‌ی خبرنگار تمدن در هرات: «بیشتر خبرهای مهمی که در این ولایت اتفاق می‌افتد از سوی اداره‌ی محلی این ولایت به خبرنگاران اطلاع داده نمی‌شود یا اگر اطلاع داده می‌شود با تاخیر بسیار زیاد همراه است».
این روزنامه‌نگار، کار خبرنگاری درهرات را دشوار می‌داند و به این باور است که فضای کار رسانه‌یی روزبه‌روز در این ولایت برای روزنامه‌نگاران تنگ‌تر می‌شود.
شکیب شمس مدیر خبر تلویزیون عصر هرات نیز یکی از خبرنگاران دیگری است که از نحوه‌ی اطلاع‌دهی اداره‌ی محلی این ولایت نا خشنود است و معتقد است که در بسیاری از موارد اداره‌ی محلی هرات صرفا دستاوردهای خویش را با خبرنگاران و رسانه‌ها شریک می‌سازد.
او می‌گوید که در بسیاری از موارد که خبرنگاران نیاز به دریافت اطلاعات دارند، سخن‌گوی والی هرات تلفن خود را خاموش و حاضر به پاسخ‌گویی نمی‌باشد.

بی‌باوری به قانون حق دسترسی به اطلاعات در هرات
برخی از خبرنگاران هرات عدم باورمندی مسئولان اداره‌های دولتی به دادن اطلاعات را عامل اصلی دسترسی کمتر خبرنگاران به اطلاعات دانسته و می‌گویند قانون حق دسترسی به اطلاعات نه‌تنها در هرات بلکه در تمام افغانستان نقض می‌شود.
آنان ادعا دارند که بعضی از اداره‌های دولتی هرات حاضر نیستند تا به خبرنگاران اطلاع‌دهی کنند.
ولی محمد حدید، گزارشگر بی‌بی‌سی فارسی در صحبت با اطلاعات روز به این باور است که مسئولان اداره‌ی محلی این ولایت به قانون حق دسترسی به اطلاعات باور ندارند واین مسأله باعث شده تا در بسیاری از موارد کار خبرنگاران با مشکل مواجه شود.
وی می‌گوید در قوانین افغانستان روی آزادی بیان و حق دسترسی خبرنگاران به اطلاعات تاکید زیادی شده است. اما به‌نظر می‌رسد تا هنوز بسیاری از اداره‌های دولتی هرات یا از این قوانین بی‌خبر هستند یا اهمیتی به این قوانین نمی‌دهند.
به گفته‌ی او موجودیت فساد اداری در اداره‌های هرات سبب شده تا شماری از اداره‌ها از رسانه‌ها دوری کنند تا جایگاه و ارزش‌شان نزد مردم باقی مانده و فسادشان برملا نشود.
در همین حال، حامد مومن مسئول دفتر نی در هرات به این باور است که اداره‌ی محلی هرات هیچ‌گونه باورمندی به قانون حق دسترسی به اطلاعات ندارد و این قانون در موارد زیادی از سوی اداره‌ی محلی این ولایت نقض می‌گردد.
آقای مومن به این باور است که در بسیاری از موارد که خبرنگاران نیاز به اطلاعات دارند، اداره‌ی محلی از دادن اطلاعات به آن‌ها خودداری می‌کند.
به‌باور مسئول دفتر ساحوی نی، این موضوع باعث شده تا خبرنگاران به‌گونه‌ی درست نتوانند گزارش‌های تحقیقی و جان‌داری تهیه کنند: «هنوز هم وقتی یک خبرنگار می‌خواهد گزارش انتقادی یا تحقیقی تهیه کند، تعدادی از اداره‌های دولتی اطلاعات را به خبرنگاران ارایه نمی‌کنند. در هرات هنوز باور به آزادی بیان ایجاد نشده است. فضای آزادی بیان هنوز به آن هدف ایده‌آلی که جامعه‌ی خبرنگاری می‌خواهد نرسیده است. ما انتظار بیشتری از این مسئولین داشته‌ایم ولی از روزی که آقای رحیمی والی هرات شده وضعیت به‌مراتب بدتر شده است».
بااین‌حال، مسئولان اداره‌ی محلی هرات می‌گویند که حق دسترسی خبرنگاران به اطلاعات یک موضوع قانونی است و این اداره همیشه با خبرنگاران در این ولایت همکار بوده است.
جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید، اداره‌ی محلی هرات جهت سهولت در کار خبرنگاران هر هفته سه اداره‌ی دولتی را مکلف کرده تا با ارایه‌ی کنفرانس‌های مطبوعاتی به مردم و رسانه‌ها پاسخ‌گو باشند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *