امارت طالبان در فراه؛ بازرگانان ماهانه میلیون‌ها افغانی مالیه می‌دهند

نجیب‌الله سعادت-هرات
شماری از بازرگانان ولایت فراه می‌گویند گروه طالبان با ایجاد ایست‌های بازرسی در مسیر بندر ابونصر فراهی این ولایت از تمامی موترهای وارداتی از کشور ایران به این ولایت مالیه اخذ می‌کنند.
این بازرگانان در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز ادعا دارند که گروه طالبان با در اختیار گرفتن یک مسیر مشخص در ولسوالی «پشت‌کوه» این ولایت از هر موتر باربری 800 افغانی تا 8000 افغانی پول به‌عنوان مالیه اخذ می‌کند.
این بازرگانان می‌گویند که طالبان در این مسیر این پول را از صاحبان موتر های باربری اخذ می‌کنند.
بندر ابو نصر فراهی که یکی از بندرهای مهم در غرب کشور است در ولسوالی «پشت‌کوه» فراه موقعیت دارد و تا مرکز ولایت فراه بیش‌ از 100 کیلومتر فاصله دارد.
فرید خان( نام مستعار) یکی از بازرگانان ولایت فراه است. او ادعا دارد که روزانه از هر موتر وی که از بندر ابونصر فراهی به مرکز این ولایت می‌آید مبلغ 5 تا تا 6 هزار افغانی پول گرفته می‌شود: «هر بار که رانندگان من به مرکز شهر فراه می‌رسند هر کدام‌شان پارچه‌یی در دست دارند که با مهر و امضای امارت اسلامی همراه است و در آن مبلغی ذکر شده است. معمولا 5 هزار افغانی، 6 هزار و در برخی موارد تا 10000 افغانی نیز نوشته است. طالبان از آن‌ها پول می‌گیرند و مدعی‌اند که خودشان امارت دارند و این پول را به‌عنوان مالیه اخذ می‌کنند. شرم است به این دولت، شرم است به این نظام، نظامی که خودش را صاحب این کشور می‌داند و لی در عمل طالبان هستند که از بازرگانان این ولایت پول مالیه می‌گیرند. در حال‌حاضر ماهم به طالبان مالیه می‌دهیم هم به دولت و این ظلم بزرگی است بر مردم بیچاره‌ی ما».
این بازرگانان که پارچه‌های تکس طالبان را نیز در دست دارند از دولت می‌خواهند که هرچه ‌زودتر جلو این کار طالبان را بگیرد.
این بازرگانان مدعی‌اند که روزانه 100 موتر باربری از بندر ابونصر فراهی وارد این ولایت می‌شوند و طالبان از هر موتر به‌طور اوسط 10 هزارافغانی پول می‌گیرند که در مجموع بالغ به یک میلیون افغانی می‌شود.
این بازرگانان هشدار می‌دهند، در صورتی‌که دولت به این مشکل رسیدگی نکند نرخ مواد خوراکی وسایر اجناس وارداتی از ایران در این ولایت دو برابر خواهد شد.

به‌راه افتادن ماشین جنگی طالبان
شماری از اعضای شورای ولایتی فراه نیز ضمن تایید این موضوع به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفته‌اند که این کار همه‌روزه در ولایت فراه اتفاق می‌افتد و بارها بازرگانان این ولایت برای حل این موضوع به شورای ولایتی این ولایت مراجعه نموده و به‌گونه‌ی جدی و رسمی نسبت به این موضوع شکایات‌شان را به‌ثبت رسانده‌اند.
دادالله قانع عضو شورای ولایتی ولایت فراه به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که طالبان روزانه بیش از یک میلیون افغانی از بازرگانان این ولایت، به‌عنوان مالیه پول جمع‌آوری می‌کنند.
این عضو شورای ولایتی فراه به این باور است که این موضوع باعث شده تا شعله‌ی آتش هر روز در این ولایت بیشتر شود ودامنه‌ی درگیری ها در این ولایت وسیع‌تر گردد: «طالبان این مبلغ پول هنگفت را که از بازرگانان این ولایت به‌دست می‌آورند، در خریدن جنگ‌افزارها به مصرف می‌رسانند. این پول باعث می‌شود که طالبان بیش‌‌ از پیش نیرومند‌تر شوند و با استفاده از این پول در مقابل نیروهای امنیتی بجنگند. ما در این اواخر شاهد بودیم که طالبان از دیگر ولایت‌ها نیز به ولایت فراه آمده‌اند و در ولسوالی پشت‌کوه مستقر شده‌اند تا مانع حضور دولت شوند و پول مفت را به جیب بزنند».
آقای قانع می‌گوید که روزانه بیش از یک میلیون افغانی از درک جمع‌آوری مالیات نصیب طالبان می‌گردد.
این عضو شورای ولایتی فراه می‌افزاید که این موضوع را بامقام‌های امنیتی در این ولایت در میان گذاشته اما نیروهای امنیتی در این مورد کدام کاری انجام نداده‌اند.
در همین حال، جمیله امینی عضو شورای ولایتی فراه به اطلاعات روز می‌گوید که این موضوع برای مردم این ولایت گران تمام خواهد شد.
خانم امینی دلیل افزایش تلفات نیروهای امنیتی را، گرفتن مالیه توسط طالبان می‌داند. رییس شورای ولایتی می‌گوید که در این اواخر حملات طالبان به پاسگاه‌های نیروهای امنیتی افزایش یافته و این گروه هر روز در این ولایت قوی‌تر می‌شود.
مسئولان در ریاست گمرک ولایت فراه می‌گویند که روزانه بین 90 تا 100 موتر باربری از بندر ابونصر فراهی وارد این ولایت می‌شود که طالبان از صاحبان این موترها مالیه می‌گیرند.
عبدالحلیم همت رییس گمرک ولایت فراه به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که موضوع گرفتن مالیه از سوی طالبان در این ولایت وجود دارد و بازرگانان این ولایت با در دست‌داشتن پارچه‌های گمرکی با مهر و امضای امارت اسلامی به ریاست گمرک این ولایت مراجعه نموده‌اند: «این یک واقعیت است که طالبان در فراه از بازرگانان این ولایت مالیه می‌گیرند. این را من به مقام‌های امنیتی و همچنین مقام‌های مرکزی نیز اطلاع داده‌ام و خواسته‌ام که این موضوع را پی‌گیری نمایند. چندین بازرگان فراهی به من راجع کرده‌اند که پارچه‌هایی را در دست دارند که طالبان از آن‌ها مالیه گرفته‌اند. اما این‌که همیشه و همه‌روزه از این بازرگانان مالیه گرفته می‌شود این را من تایید کرده نمی‌توانم».
رییس گمرک ولایت فراه می‌افزاید که روزانه بین 90 تا 100 موتر از بند ابونصر فراهی وارد این ولایت می‌شود که روزانه بین 15 تا 20 میلیون افغانی پول وارد گمرک این ولایت می‌شود.
آقای همت می‌گوید که اگر موضوع گرفتن مالیه از سوی طالبان حل نگردد، در عواید گمرکی این ولایت نیز کاهش چشم‌گیری به‌وجود خواهد آمد.
به‌باور رییس گمرک فراه، اگر این موضوع از سوی نیروهای امنیتی حل نگردد وعملیات وسیعی در این منطقه انجام نشود یک ضربه‌ی بزرگ به نیروهای امنیتی بوده می‌تواند.

کشورهای همسایه حامی طالبان‌اند
محمدعارف شاه‌جهان والی فراه در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز، ضمن پذیرش گرفتن مالیه از سوی طالبان در بندر ابونصر فراهی می‌گوید که گروه طالبان به‌تنهایی نمی‌تواند دست به چنین کاری بزند.
والی فراه مدعی است که این گروه از سوی کشورهای همسایه و مخصوصا ایران تمویل و تجهیز شده و دست به چنین کاری می‌زند.
آقای شاه‌جهان می‌گوید که در این مورد اسنادی وجود ندارد ولی بر همه‌گان مشخص است که این گروه به‌تنهایی نمی‌تواند به سرباز گیری بپردازد و دست به چنین برنامه‌های با استراتژی بزند.
والی فراه می‌گوید که این موضوع را با وزارت داخله شریک ساخته و به‌زودی یک قطعه‌ی خاص برای حفاظت از مسیر راه بندر ابونصر تا مرکز فراه تشکیل خواهد شد.
در همین‌حال حکیم نوری ولسوال پشت‌کوه فراه نیز به اطلاعات روز می‌گوید که طالبان در فاصله‌ی 30 تا 50 کیلومتری از مرکز این ولسوالی با ایجاد ایست‌های بازرسی از موترهای باربری مالیه می‌گیرند.
ولسوال پشت‌کوه می‌گوید که این گروه به‌صورت همه‌روزه و دوامدار در این ولسوالی حضور ندارد و گاهی اوقات در مناطق مختلف صحرایی این ولایت با ایجاد ایست‌های بازرسی از موترهای باربری مالیه دریافت می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *