از کشته شدن 200 تروریست تا سقوط دوباره‌ی میرزااولنگ/ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

وزارت دفاع ملی از کشته شدن نزدیک به 212 شورشی طی یک هفته‌ی گذشته خبر می‌دهد. دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع در سه کنفرانس خبری که هفته‌ی گذشته برگزار کرد، مدعی شد که در عملیات‌های زمینی و هوایی نیروهای امنیتی طی هفته‌ی گذشته 212 تروریست کشته و 113 تن دیگر زخمی شدند.
آقای وزیری افزود که در طول هفته‌ی گذشته این وزارت بیش از 40 عملیات بر مواضع شورشیان انجام داده است.
وزیری نقش نیروهای هوایی در سرکوب مخالفان را ارزنده خواند و گفت در عملیات‌های یادشده نیروهای هوایی ارتش افغانستان بیش از 280 پرواز انجام داده که در سرکوب مخالفان موثر واقع شده است.
در عملیات‌های هوایی نیروهای خارجی نیز ارتش افغانستان را کمک می‌کند. پس از اعلام استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان، دست امریکایی‌ها در راه‌اندازی عملیات‌های هوایی بازتر شد.

عملیات هوایی در کنر
مقام‌های امنیتی کنر گفتند که به روز پنچ‌شنبه هفته‌ی گذشته هواپیماهای بی‌سرنشین خارجی، مواضع گروه داعش در ولایت کنر را هدف قرار دادند. مقام‌های امنیتی کشور گفتند که در آن عملیات 14 عضو گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) کشته شدند.
برخی از نماینده‌های مردم ولایت کنر در ولسی‌جرگه اما گفتند، در حمله‌ی هوایی هواپیما‌های بی‌پیلوت نیروهای خارجی که ناوقت روز پنج‌شنبه 20 میزان در ولسوالی سوکه‌ی این ولایت صورت گرفت شماری از افراد ملکی کشته شدند.
مولوی شهزاده شاهد نماینده‌ی مردم کنر در ولسی‌جرگه روز جمعه به رسانه‌ها گفت، حکومت باید یک هیأت حقیقیت‌یاب را به‌خاطر بررسی این رویداد به ولایت کنر بفرستد. برای بررسی قتل آن 14 نفر، این نماینده‌ی مجلس خواهان تشکیل یک هیأت حقیقت‌یاب از سوی حکومت شد. مردم محل نیز گفتند که تمام قربانیان این رویداد غیرنظامیان بودند.

افزایش تلفات ملکی
در همین حال گزارش تازه‌ی سازمان ملل از افزایش 50 درصدی تلفات افراد ملکی در افغانستان خبر می‌دهد. در گزارش تازه‌ی سازمان ملل که به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته منتشر شد آمده است که از آغاز سال روان میلادی تا پایان ماه سپتامبر دست‌کم 205 غیرنظامی در حملات هوایی کشته و 261 نفر دیگر زخمی شده‌اند. در این گزارش آمده است که گروه‌های شورشی عامل حدود ۶۷ درصد از قربانیان غیرنظامی و نیروهای دولتی و بین‌المللی مسئول ۱۴ درصد از مجموع این قربانیان بوده‌اند.
وزارت دفاع ملی افغانستان اما گفته که بیشتر حملات طالبان و سایر گروه‌های ستیزه‌جو سبب تلفات غیرنظامیان می‌شود. جنرال وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع گفت: «برای همه روشن است که حملات طالبان و سایر گروه‌های ستیزه‌جو سبب تلفات بیشتر غیر نظامیان می‌شود.»
سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان افزود که حکومت افغانستان تلفات غیرنظامیان را بسیار جدی بررسی می‌کند. او گفت که طالبان از غیرنظامیان به‌حیث «سپر انسانی» استفاده می‌کنند و در میان مناطق رهایشی پنهان می‌شوند.
سخن‌گوی وزارت دفاع در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که شامگاه روز چهارشنبه 19 میزان طالبان بار دیگر دره‌ی میرزااولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل را تصرف کردند. دو ماه قبل نیز طالبان در تبانی با گروه داعش بر این دره حمله کردند و 9 روز آن را در اختیار داشتند. طی آن 9 روز آنا بیش از 50 غیر نظامی را به‌شکل فجیعانه‌یی کشتند.
پیچیدگی جنگ در افغانستان همواره یکی از بحث‌های جدی در مجامع ملی و بین‌المللی بوده است. نیروهای امنیتی افغان تنها با طابان درگیر نیستند. به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت دفاع بیست گروه تروریستی در جنگ افغانستان دخیل‌اند.

حضور 25درصدی تروریست‌های خارجی
حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان نیز هفته‌ی گذشته گفت که افغانستان تنها با هراس‌افگنان داخلی در جنگ نیست و از هر چهار هراس‌افگن یک تن آنان شهروند خارجی‌ است. او افزود شمار هراس‌افگنان نسبت به هفت سال گذشته سه برابر شده است.
اتمر همچنان به فساد در ارگان‌های نظامی و امنیتی کشور اشاره کرد و گفت حضور افراد فاسد در نهادهای امنیتی افغانستان، پیروزی که سربازان افغان به قیمت جان‌شان به‌دست می‌آورند را مخدوش می‌کند. آقای اتمر تاکید کرد که پس از تروریسم، فساد بزرگترین چالش در برابر دولت افغانستان است.
وی اضافه کرد در میان نظامیان، شخص فاسدی که از نان سرباز کم می‌کند و آن تروریستی که عملا سرباز افغان را می‌کشد، هر دو در یک صف قرار داردند.
اتمر گفت: «جنرالان و قوماندان‌ها‌ در نهادهای نظامی می‌توانند جلو فساد را بگیرند، در صفوف نیروهای امنیتی، دو یا چهار نفری که آغشته به فساد هستند را از صف خود بیرون کنید، آن‌ها از تمام پولیس نمایندگی نمی‌کنند.»
آقای اتمر می‌گوید اگر جلو فساد در نهادهای نظامی کشور گرفته شود تلفات نیروهای امنیتی کاهش و اعتماد مردم و جامعه‌ی جهانی به سربازان افغانستان افزایش می‌یابد.
در همین حال شماری از افسران و سربازان پولیس محلی کندز گفته‌اند که از شش ماه به این‌سو مواد مورد نیاز غذایی به آنان نرسیده است. نرسیدن مواد غذایی و عدم اکمال نیروهای امنیتی از جمله مواردی بوده که هرازگاهی این نیروها در گوشه‌وکنار کشور از آن یاد کرده‌اند. در آخرین مورد می‌توان به ده‌ها نیروی امنیتی اشاره کرد که در ولسوالی غورماچِ فاریاب در محاصره‌ی طالبان قرار داشتند و برای زنده‌ماندن از غذای چندروزه استفاده می‌کردند.
جنگ هفده ساله‌ی امریکا با تروریسم در افغانستان در نهایت آن کشور را ملزم به اعلام راهبرد جدیدیش در قبال افغانستان کرد. دونالد ترمپ در روز اعلام استراتژی جدید خود گفت که او از این پس در افغانستان در پی ملت‌سازی نیست بلکه می‌خواهد هراس‌افگنان را نابود کند. پس از اعلام استراتژی جدید ترمپ در قبال افغانستان، حملات هوایی نیروهای خارجی در کشور افزایش یافته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *