رییس مجلس سنا خواستار تطبیق حکم اعدام بر انس حقانی شد

اطلاعات روز: رییس مجلس سنا می گوید که دولت افغانستان باید در واکنش به حملات تروریستی طالبان، حکم دادگاه را بالای زندانیان این گروه تطبیق کند.
فضل‌هادی مسلم یار رییس مجلس سنا که امروز (یک شنبه 30 میزان) در نشست عمومی مجلس سنا صحبت می کرد گفت:«حکومت افغانستان برای انتقام گیری از طالبان باید زندانیان این گروه را به شمول انس حقانی که حکم اعدام شان از محاکم سه گانه تایید شده اند، تطبیق کند».
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا نیز گفت:«ما باید به فرهنگ معافیت در کشور پایان دهیم و حکومت باید تروریستانی که حکم اعدام شان صادر شده را اعدام کند».
رونا ترین عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس سنا نیز گفت تا زمانی‌که حکومت در برابر دشمن عمل باالمثل انجام ندهد، مردم افغانستان هر روز درد می‌بینند.
گفته می‌شود، حکم اعدام بیش از 600 طالبی که در پیوند به انجام حملات هراس افگنانه در زندان های کشور به سر می‌برند از سوی دادگاه‌های سه گانه صادر شده است.
انس حقانی پسر جلال الدین حقانی بنیان‌‎‌گذار شبکه‌ی حقانی که مسئولیت مالی این گروه را داشت نیز در میان کسانی اند که حکم اعدامش تایید شده است.
سناتوران می گویند که این افراد طالبان از داخل زندان‌ها حملات تروریستی را رهبری می کنند؛ ولی دولت اراده ندارد حکم دادگاه را بر آنان تطبیق کند.
گفته می‌شود، دولت افغانستان به دلیل تعهدات حقوق بشری با کشورهای جهان، حاضر نیست حکم اعدام را بالای زندانیان طالبان تطبیق کند.
اما سناتوران می گویند که به دلیل عدم تطبیق حکم دادگاه بالای طالبان زندانی، جرات این گروه را در قتل عام مردم افغانستان بیشتر کرده است.
از سوی دیگر، سناتوران در واکنش به حمله تروریستی بالای نمازگزاران می گویند که مساجد اهل تشیع قربانی جنگ سوریه هستند.
فضل‌هادی مسلم یار رییس مجلس سنا گفت:«حقیقت این است که جنگ استخباراتی منطقه و جهان در افغانستان جریان دارد و دخالت بی‌شرمانه ایران در سوریه و فرستادن مهاجران افغان به این جنگ سبب شده که حتا سقف مساجد با خون مردم ما رنگین شده است».
آقای مسلم یار افزود که داعش به همین بهانه مساجد اهل تشیع را در افغانستان هدف قرار می‌دهد.
او از حکومت افغانستان خواست که جلو کمیشن‌کارانی را که در حمایت ایران، مردم افغانستان را برای جنگ سوریه بسیج می‌کنند، جلوگیری کند.
همچنین، سناتورها وضعیت امنیتی کشور را نگران کننده خوانده و از ضعف در نهادهای امنیتی کشور به شدت انتقاد کردند.
کمیسیون امنیت داخلی مجلس سنا عدم اراده دولت و ضعف مدیریتی را از دلایل افزایش نا آرامی ها در کشور خواندند.
رونا ترین یک عضو این کمیسیون گفت، کسانی که در اطراف رییس جمهور حلقه زده اند، واقعیت ها را به آقای غنی انعکاس نمی دهند.
خانم ترین از رییس مجلس سنا خواست که برای ارائه پیشنهادات امنیتی با ریاست جمهوری یک نشست ویژه این کمیسیون را با رییس جمهور تنظیم کند.
فضل‌هادی مسلم یار نیز وعده داد که این نشست را در هفته‌ی آینده تنظیم خواهد کرد.
این در حالی است که رخدادهای امنیتی در یک هفته گذشته به شکل بی پیشنه‌یی در کشور افزایش یافته و طالبان در حملات خود از روش‌های جدیدی استفاده می کنند.
در حملات تروریستی یک هفته اخیر در ولایت های پکتیا، غزنی، فراه، کابل، میدان وردک و غور بیش از 200 فرد ملکی و نظامی کشته شده و صدهاتن دیگر زخمی شده اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *