با ملاهایی‌که از خواندن نماز جنازه‌ی نیروهای امنیتی خودداری می‌کنند، برخورد شود

اطلاعات روز: معاون اول مجلس سنا می‌گوید که دولت افغانستان باید با ملا امامانی که نماز جنازه نیروهای امنیتی را نمی خوانند، جداً برخورد کند.
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا تاکید کرد که دولت باید این مساله را جدی بگیرد.
آقای ایزدیار در نشست امروز (یک شنبه 30میزان) این مجلس، گفت:« نیروهای امنیتی بر اساس اصول دین مبین اسلام در برابر تروریزم از خاک و وطن دفاع می کنند؛ بناً دولت باید با کسانی که نماز جنازه آنان را نمی خوانند، برخورد جدی کند».
به گفته وی، ملا امامانی که در ولایت های امن کشور نماز جنازه شهدای نیروهای پولیس و ارتش را نمی خوانند، به خاطر تهدیدهای امنیتی بهانه اش پذیرفتنی است اما ملا های که در ولایت های امن مثل کابل، حاضر نمی شوند برای شهدای نیروهای امنیتی نماز جنازه بخوانند باید در قطار داعش و القاعده ثبت شوند.
این در حالی است که روز گذشته محمد نعیم لالی حمیدزی عضو مجلس نمایندگان ادعا کرد که ملا امام مسجد عیدگاه کابل در حضور رییس جمهور حاضر نشده برای جنازه توریالی عبدیانی فرمانده پولیس پکتیا، نماز بخواند.
آقای حمید زی گفت که نماز جنازه آقای عبدیانی را یک افسر امنیت ملی خوانده است.
در همین حال برخی از اعضای مجلس نیز این مساله را نگران کننده خوانده و وزارت های ارشاد، حج و اوقاف و اطلاعات وفرهنگ را مسئول می دانند.
زلمی زابلی یک عضو مجلس سنا در این خصوص گفت:«ملاها حاضر نشده نماز جنازه یک ژنرال افغانستان را بخواند؛ این خود یک دسیسه است».
آقای زابلی با اشاره به این که تمامی ملا امامان مساجد از دولت معاش می گیرند و به شکل رسمی ثبت هستند گفت، تا زمانی‌که مردم افغانستان به صورت دسته جمعی از دولت حمایت نکند وضعیت امنیتی کشور بهبود نمی‌یابد.
آقای زابلی گفت که در این مساله وزارت‌های ارشاد، حج و اوقاف و وزارت اطلاعات و فرهنگ باید مردم افغانستان و به ویژه ملا امامان را برای مقابله با نا امنی ها در کشور بسیج کنند.
این عضو مجلس سنا، وزارت های حج و اطلاعات وفرهنگ را در این راستا مسئول و پاسخ‌گو عنوان کرد.
پیش از این نیز گزارش‌های وجود داشت که ملا امامان به دلیل تهدید طالبان در برخی ولایت های نا امن از خواندن نماز جنازه نیروهای امنیتی خود داری می کردند؛ اما در کابل چنین امری کم سابقه خوانده می شود.
این در حالی است که علمای افغانستان به دلیل عدم واکنش جدی به حملات انتحاری طالبان اکثراً مورد انتقادهای تند شهروندان کشور قرار دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *