افزایش سه برابری تعرفه‌ی‌ گمرکی بر کالاهای وارداتی از سوی پاکستان

اطلاعات روز: مسئولان اتاق تجارت و صنایع می‌گویند که پاکستان تعرفه‌ی گمرکی بر 120 نوع کالایی که از افغانستان به آن کشور صادر می‌شود را سه برابر کرده است.
خان‌‌جان الکوزی معاون نخست اتاق تجارت و صنایع در نشستی که به روز یک شنبه در کابل برگزار شده بود گفت، از تاریخ 25 میزان به‌بعد پاکستان تعرفه‌ی «سرسام‌آور» را بر کالاهای افغانستان وضع کرده است.
به‌قول آقای الکوزی چون اکثر کالاهایی که افغانستان به پاکستان صادر می‌کند محصولات زراعتی است و اکنون فصل صادرات آن فرا رسیده که اگر صادر نشوند، فاسد می‌شوند.
اتاق تجارت و صنایع می‌گوید که این کار پاکستان برعلاه‌ی زیامند کردن باغداران و بازرگانان افغان، بازرگانان پاکستان را نیز متضرر می‌کند.
اتاق تجارت و صنایع افزود که با بلندرفتن تعرفه‌ی گمرکی بر کالاهای کشور، بهای این کالاها به‌گونه‌ی چشم‌گیری در بازارهای پاکستان افزایش یافته است.
به نقل از طلوع نیوز، یونس مهمند، معاون بازرگانی اتاق تجارت و صنایع گفته: «آرزوی ما این است که هر دو حکومت به این مسأله توجه جدی کنند تا جلو زیان مردم و بیکار شدن آنان گرفته شود. اگر این‌گونه ادامه یابد، امکان بیشتر شدن مراودات بازرگانی میان پاکستان و افغانستان وجود نخواهد داشت.»
در همین حال شماری از صادرکنندگان میوه‌ی تازه می‌گویند که اکنون فصل صادرات انار و سیب کشور است و ادامه‌ی این روند، زیان‌های هنگفتی به بازرگانان و باغداران کشور وارد خواهد کرد.
اخترمحمد رییس اتحادیه‌ی صادرکنندگان میوه‌های تازه و سبزی گفت: «خواست ما از دولت این است که ما که صادرات را متوقف کردیم، جلو صادرات گرفته شود. بعضی خاینان برخلاف تعهد ما عمل می‌کنند و می روند انگور را در باغ‌ها خریداری و صادر می‌کنند.»
مسافر قوقندی، سخن‌گوی وزارت تجارت و صنایع گفت که حکومت افغانستان تاکنون دلیل این کار پاکستان را نمی‌داند: «تاکنون پاسخ پاکستان را دریافت نکرده‌ایم. دیده شود که روی چه دلیل‌هایی این کار انجام شده است و معلوم شود که آیا این به اساس سیاست پاکستان است، یا براساس قوانین و موافقت‌نامه‌هاست. پس از آن حکومت افغانستان یا وزارت تجارت و صنایع تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.»
مسئولان اتاق تجارت و صنایع می‌گویند که میوه‌های تازه و خشک، قالین و سنگ‌های گران‌بها مشمول کالاهای صادراتی افغانستان‌اند که به پاکستان و از راه این کشور به جهان صادر می‌شوند.
به‌باور آنان بلند رفتن تعرفه‌ی گمرکی بر این کالاها، سبب رکود بازرگانی با این کشورخواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *