تهدید معاون مجلس نمایندگان؛ چه‌کسی بر چوکی ریاست پارلمان خواهد نشست؟

اطلاعات روز: سر انجام مجلس نمایندگان توافق کرد که هیات بررسی اتهام فساد بر هیات اداری و دبیرخانه مجلس سر از امروز به کارش آغاز کند.
جنجال و زورآزمایی معاون اول مجلس بر سر چوکی ریاست با عبدالرووف ابراهیمی پس از آن آغاز شد که آقای همایون، رییس مجلس را به دخالت و ممانعت از آغاز کار هیات بررسی اتهام فساد متهم کرد.
نزدیک به دو هفته پیش، مجلس نمایندگان چهار کمیسیون را برای بررسی اتهام فساد در دبیرخانه‌ی مجلس، موظف کرده بود؛ اما آقای ابراهیمی تاکید داشت که پنج کمیسیون این موضوع را بررسی کند.
این مساله در نشست عمومی امروز( دوشنبه،1 عقرب) مجلس نمایندگان یکبار دیگر پس از آن بالا گرفت که عبدالرحیم ایوبی یک عضو مجلس آقای ابراهیمی را مانع آغاز کار کمیسیون خواند.
آقای ایوبی گفت، در نشست بعدی خودش در چوکی ریاست مجلس می‌نشیند و دستور می دهد که هیات موظف کار بررسی را آغاز کند.
پس از این، همایون همایون، معاون اول مجلس نیز ادعا کرد که آقای ابراهیمی نمی خواهد کمیسیون های موظف به کار شان آغاز کنند.
آقای همایون افزود:« در نشست بعدی مجلس به چوکی ریاست می‌نشینم و دل تان، هر کاری که می‌کنید بکنید؛ من این کار غیر قانونی را می‌کنم مثل که شما کار غیر قانونی می‌کنید و مانع بررسی هیات موظف می شوید»
اما عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان گفت که مجلس جای پهلوانی و بدمعاشی نیست.
آقای ابراهیمی گفت: «من می گویم که پنج کمیسیون به ریاست آقای زازی منشی مجلس این اتهام را بررسی کند؛ ولی شما مخالفت دارید؛ پس من موافقم که چهار کمیسیون به ریاست یک عضو هیات اداری این اتهام را بررسی کرده و نتیجه را به مجلس گزارش دهد».
ابراهیمی افزود که طرح اتهام فساد بر او برنامه‌ی از قبل تنظیم شده به هدف خاصی است.
هرچند او توضیح بیشتری در این مورد نداد؛ اما از این گفته‌اش چنین بر می‌آید که آقای همایون به چوکی ریاست چشم دوخته و می خواهد از طریق پرونده‌ی فساد بر علیه رییس مجلس به این هدف برسد.
جنجال هیات اداری واکنشی برخی نمایندگان دیگر مجلس را نیز بر انگیخت و آنان، هیات اداری را به زورآزمایی علیه یکدیگر متهم کردند.
مولوی تره خیل گفت:«می دانیم که زور مالی و پولی تان در بیرون زیاد است؛ ولی لطفاً در داخل مجلس زورنمایی نکنید و بیشتر از این حیثیت مجلس مورد سوال قرار ندهید.»
آقای تره خیل بیان داشت که موضوع اتهام فساد باید مطابق اصول از سوی هیات موظف مجلس بررسی شود.
سر انجام نمایندگان، با توظیف چهار کمیسیون به ریاست عرفان الله عرفان، نایب منشی مجلس توافق کرد و از این هیات خواست که امروز(دوشنبه،1عقرب) بررسی هایش را در مورد اتهام فساد بر دبیرخانه‌ی مجلس را آغاز کند.
آقای ابراهیمی گفت: «ما حاضریم اتهام فساد بر دارالانشای مجلس بررسی شود؛ کدام قتل عام و چور و چپاول که صورت نگرفته؛ چهار کمیسیون به ریاست عرفان الله خان از امروز کارش را آغاز کنند».
سه ماه پیش، همایون همایون، معاون اول مجلس نمایندگان، عبدالرووف ابراهیمی، رییس و خدای نظر نصرت رییس، دبیرخانه‌ی مجلس را متهم به فساد کرده بود.
آقای همایون ادعا دارد که ده‌ها میلیون افغانی در دبیرخانه‌ی مجلس اختلاس صورت گرفته و آقای ابراهیمی رییس مجلس نیز در این اختلاس دست دارد.
او تاکید دارد که اسناد کافی در مورد این مساله در دست دارد. اما؛ آقای ابراهیمی این ادعا را بی مورد خوانده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *