ایستادگی یک افسر پولیس در حمله‌ی انتحاری به محل تجمع هواداران عطامحمد نور

حمله‌ی انتحاری روز پنج‌شنبه، 25 عقرب، در “لبِ‌جر” در شمال کابل 15 کشته و 17 زخمی برجا گذاشت. حسین نظری، تصویربردار تلویزین خصوصی راه‌فردا نیز در میان جان باخته‌گان این رویداد است. این حمله در مقابل سالنی رخ داد که در آن برخی از چهره‌های برجسته‌ی حزب‌ جمعیت اسلامی و هواداران عطامحمد نور گرد آمده بودند.
بصیر مجاهد، سخن‌گوی پولیس کابل گفته بود که در رویداد حمله‌ی انتحاری در مقابل قصر نوین، شش غیرنظامی و هشت مأمور پولیس کشته و ۱۱ غیرنظامی و هفت مأمور دیگر پولیس زخمی شده‌اند.
حسین نظری که تا ساعتی پس از حادثه، هیچ کسی از سرنوشت او اطلاع نداشت، سرانجام با زخم‌های شدید در شفاخانه‌ی امیرجنسی یافت شد. آقا نظری شب گذشته جان باخت.
با جان باختن حسین نظری شمار کشته‌های این رویداد به 15 تن رسیده است. هم‌چنان یکی از خبرنگاران تلویزیون راه‌فردا نیز به‌شدت زخمی شده است و در حالا در شفاخانه‌ی وزیر محمد اکبر خان تحت درمان قرار دارد.
حوالی ساعت دو بعد از ظهر پنج‌شنبه، ۲۵عقرب حمله‌ی انتحاری در مقابل هوتلی که هوادارن عطا محمد نور، والی بلخ بخاطر نکوداشت از کارکردهای وی برگزار کرده بودند، رخ داد. سخن‌گوی پولیس کابل گفت فرد انتحاری زمانی که از سوی نیروهای امنیتی در مقابل در ورودی هوتل قصر نوین شناسایی شد، مواد انفجاری همراهش را منفجر کرد.
آقای مجاهد افزود که هدف فرد انتحاری، گردهمایی شماری از سیاست‌مداران و هواداران عطامحمد نور، والی بلخ بود که در این هوتل برگزار شده بود.
خبرگزاری رویترز به نقل از سایت «اعماق» منسوب به گروه دولت اسلامی (داعش) گزارش کرده که این گروه مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.
افسر پولیسی که مهاجم انتحاری را در آغوش گرفت
در این رویداد در میان هشت پولیس، افسری جان داد، اما نگذاشت که فرد انتحاری جان بیش‌تر هموطنان‌اش را بگیرد. «لوملی سارن» سید بسام پاچا، افسر پولیس هنگام بیرون شدن مردم از هوتل متوجه فرد انتحاری می‌شود. پس از آن که فرد انتحاری به فرمان ایست، توجه نمی‌کند و به سمت مردم می‌دود، پاچا با سرعت خود را به انتحاری می‌رساند و او را در آغوش می‌گیرد.
پاچا با در آغوش گرفتن فرد انتحاری خودش را قربانی کرد، اما جان ده‌ها تن را نجات داد. او 25 سال داشت و یک‌و‌نیم سال پیش پس از تکمیل درس‌هایش در ترکیه، به کشور برگشته بود.
اکنون بسیاری‌ها این افسر پولیس را یک قهرمان می‌خواند. ویس احمد برمک، سرپرست وزارت داخله نیز از شجاعت این پولیس ستایش کرده و گفته است: «از این قهرمانی بیشتر بوده نمی‌تواند. من نمی‌دانم چه گونه احساساتم را برای مردم و خانواده‌اش بیان کنم.»
در یک ماه گذشته، نقاط مختلف کشور شاهد حملات انتحاری و تهاجمی خونین بوده است. در این رویدادها دست‌کم 229 تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند. این رویدادها از قشرهای مختلف جامعه؛ چه نظامی و غیرنظامی چه خبرنگار و کارمند دولت قربانی گرفته است.
واکنش‌ها؛ عطا محمد نور: توطئه حلقات معین در درون نظام است
عطا محمد نور، والی بلخ و رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی در واکنش به هدف قرارگرفتن هوادارانش با نشر خبرنامه‌یی این حمله را توطئه و کار «حلقات معین در درون نظام» دانسته است.
در اعلامیه‌ی آقای نور که در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک‌اش منتشر شده، آمده است که «اما با اندوه تمام دشمنان ما و حلقات معین در درون نظام، تاب دیدن لحظه‌یی از خوشی مردم ما را نیاوردند ‌و در ادامه توطیه‌های پیشین علیه جنبش رستاخیز، مراسم خاکسپاری سالم ایزدیارشهید و جنبش روشنایی، این مراسم را نیز هدف قرار دادند.»
آقای نور گفته که از «حکومت که بخش معین از آن، خود به عنوان حمایت کننده‌ی حلقه خبیثه و طراحان این رویداد شناخته می‌شود» توقع پیگیری این رویداد را ندارد.
در اعلامیه آمده که «مبارزه ما با هراس‌افکنی و هراس‌افکنان و عدالت‌خواهی و ‌حق‌طلبی ما هم‌چنان ادامه دارد و این‌گونه رویکردها که عوامل آن مشخص است، ما و مردم ما را از مسیر مان باز نمی‌دارد.»
ارگ ریاست‌جمهوری با نشر خبرنامه‌ای این حمله را محکوم کرد. در خبرنامه آمده که رییس‌جمهور غنی ضمن محکوم کردن این حمله گفت که هدف قراردادن گردهمایی‌های مدنی، مساجد، تکایا و اماکن عمومی در مغایرت با ارزش‌های اسلامی و انسانی قرار دارد.
خبرنامه افزوده که حکومت افغانستان همواره از آزادی‌ها و تجمعات مدنی حمایت کرده و تاکید دارد که دشمنان افغانستان با راه‌اندازی این چنین عملکردهای تروریستی نمی‌توانند مانع رسیدن مردم به آزادی‌های مدنی و سایر ارزش‌های دموکراسی شوند.
عبدالله عبدالله، رییس اجراییه در اعلامیه‌یی گفته است که «تروریستان و حاميان‌ بدصفت‌شان با چنین حملات ناجوان‌مردانه و بزدلانه نمی‌توانند به اهداف شومی ‌که در سر می‌پرورانند، دست یابند.»
صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه و رییس حزب جمعیت در واکنش به این حمله گفته است که «تروریست‌ها و حامیان‌شان باید بدانند که جمعيت اسلامی افغانستان قربانيان بی‌شماری در برابر تروريست‌ها داده است و این‌گونه اعمال جنایت‌کارانه، هرگز مردم را از مسیری که انتخاب کرده‌اند، بر نمی‌گرداند.»
‏‎آقای ربانی افزوده که این حمله بر یک همایش مردمی، یکبار دیگر پرسش‌های جدی‌یی را در مورد «چگونگی اجرای اين‌گونه اعمال ترویستی هدفمند» مطرح می‌كند.
او تأکید کرده که «اشخاص و حلقات معلوم‌الحال» به جای پرداختن به اولویت‌های کشور نباید در شرایط کنونی با ماجراجویی و عقده‌گشایی فضای سیاسی کشور را از این بیش‌تر قطبی و مکدر سازند.
کرزی: مسئولیت گرفتن چنین حملات از سوی داعش سوال‌برانگیز است
حامد كرزى، ریيس‌جمهور پيشين این حمله را خلاف تمام اصول و ارزش‌هاى انسانى و اسلامى خوانده و گفته است که به عهده‌گرفتن مسئولیت چنین حملات از سوی داعش سوال‌ برانگیز است.
آقای کرزی در خبرنامه‌اش گفته: «در عقب حملات بر مساجد، تكايا، مراسم تشييع جنازه، حركات مدنى و اجتماعات مردمى بدون شك دست‌هاى نحس و تفرقه‌افکنى قرار دارند كه مي‌خواهند آزادى بيان، و حقوق مدنى و سياسى مردم ما را سلب نموده و صداى مردم افغانستان را خفه سازند.»
واکنش‌های عمومی نسبت به این حمله، نیز بیشتر انتقاد از حکومت و نهادهای امنیتی بود که برای جلوگیری از چنین حملاتی، پیش‌گیری نمی‌کنند. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هدف قرارگرفتن گروه‌های قومی مشخص و گردهمایی‌های را که در انتقاد از حکومت برگزار می‌شود، سوال‌ برانگیز خواندند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *