اعتراض ۱۳۰ نماینده‌ی مجلس در مورد عدم اختصاص بودجه به سرک گردندیوال

اطلاعات روز: 130 نماینده مجلس به دلیل عدم تخصیص بودجه به سرک گردندیوال به معرفی بودجه ملی سال مالی 1397 به مجلس، اعتراض کردند.
این نمایندگان با امضای نامه‌یی خواستار توجه به خواست‌های مردم غور و اختصاص بودجه به پروژه‌ی گردندیوال شدند.
غلام فاروق مجروح که نامه‌ امضا شده‌ی 130 نماینده را در تالار عمومی مجلس می‌خواند، گفت: «در صورت که وزارت مالیه برای احداث سرک گردندیوال بودجه اختصاص ندهد و به خواست مردم غور توجه نکند، ما نماینده گان مجلس به سند بودجه ملی رای نخواهیم داد.»
سرک گردندیوال از پروژه‌های مهم ملی است که ولایت هرات را از طریق مناطق مرکزی افغانستان به کابل وصل می‌کند. نمایندگان و مردم مناطق مرکزی می‌گویند که دولت در 16 سال گذشته کمترین توجه هم به انکشاف این ولایت‌ها نداشته است.
این در حالی است که اکلیل حکیمی وزیر مالیه کشور طرح بودجه ملی 1397 را در نشست امروز چهارشنبه، اول قوس، جهت تصویب به مجلس نمایندگان معرفی کرد.
آقای حکیمی گفت که مجموع بودجه‌ی ملی سال 1397 خورشیدی 357.6 میلیارد افغانی است که 267 میلیارد آن به مصارف عادی دولت و 90 میلیارد افغانی دیگر به بخش انکشافی دولت اختصاص یافته است.
از مجموع بودجه انکشافی، 35 میلیارد افغانی بودجه اختیاری است و 55 میلیارد دیگر آن بودجه غیر اختیاری می باشد.
وزیر مالیه گفت که امنیت، معارف و تحصیلات عالی، زیربنا و زراعت جز اولویت‌ها در بودجه ملی سال مالی 1397 بوده و بیشترین بودجه به ترتیب به این بخش ها اختصاص یافته است.
ساخت خط آهن آقینه- تورغندی، راه ابریشم، ساخت دهلیز لاجورد، ساخت 21 سد بزرگ و متوسط آب، پروژه‌های آبرسانی و اعمار سرک‌های روستایی نیز از پروژه‌های است که در سند بودجه ملی 1397 گنجانیده شده اند.
معرفی بودجه در نشست امروز مجلس با اعتراض برخی نمایندگان دیگر مجلس نیز مواجه شد.
رمضان بشردوست یک عضو مجلس گفت که طرح بودجه ملی بر اساس قانون اساسی کشور باید در ربع چهارم سال مالی به مجلس معرفی شود. امروز اول قوس است و یک ماه دیگر تا آغاز سال مالی 1397 باقی مانده است.
آقای بشردوست گفت که مجلس نمایندگان در یک ماه نمی‌تواند، آن‌طوری که لازم است طرح بودجه ملی را تحلیل و ارزیابی کند و به آن رای دهد.
طرح بودجه ملی پس از ارایه نظریات مشورتی سناتوران، روز گذشته از سوی مجلس سنا تایید شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *