غنی در بازدید از نمایشگاه صنایع محلی مطرح کرد: یک‌سوم مردم گرسنه می‌خوابند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی در روز پایانی «کنفرانس و نمایشگاه صنایع ملی» از این نمایشگاه در بادام‌باغ کابل دیدن و بر حمایت و استفاده از تولیدات داخلی وطن تأکید کرد.
آقای غنی ضمن دیدار از غرفه‌های تولیدات داخلی در این نمایشگاه در سخنرانی خود از برگزارکنند‌گان و صنعت‌کاران به‌خاطر تدویر و تنظیم نمایشگاه صنایع ملی قدردانی کرد و گفت سکتور خصوصی شریک دولت است و برای رسیدن به خودکفایی نیاز به کار مشترک داریم.
آقای غنی افزود که دولت مکلف و متعهد به حمایت از سکتور خصوصی و تولیدات داخلی است و باید رقابت منفی از میان برداشته شود و با تلاش‌های مشترک و همه‌جانبه، افغانستان را از یک کشور واردکننده به صادرکننده مبدل سازیم.
او تأکید کرد: «دولت و سکتور خصوصی رقیب نیستند، بلکه هماهنگ باهم برای نیل به اهداف مشترک کار می‌کنند.»
رییس‌جمهور گفت که باید خریداری‌ها متمرکز گردد و حکومت پس از اطمینان از روند تولیدات داخلی، حاضر است همه‌ی خریداری‌ها را از تولیدات داخلی انجام دهد.
آقای غنی به وزارت تجارت و صنایع هدایت داد تا در هماهنگی با سکتور خصوصی روی پالیسی کار کند تا براساس توافق دوجانبه، پارک‌های صنعتی از سوی سکتور خصوصی ساخته شود.
تأکید بر ایجاد نمایشگاه دائمی از تولیدات داخلی
از سویی هم رییس‌جمهور بر ایجاد نمایشگاه‌های دائمی از تولیدات داخلی تأکید کرد و به وزارت دفاع ملی وظیفه داد تا ماشین‌خانه‌ی کابل را تخلیه کند و براساس توافق، به‌دسترس سکتور خصوصی قرار دهد.
او همچنان گفت که باید بیلانس تجارت تغییر کند، زیرا بدون آن زندگی مردم بهبود نخواهد یافت. او یادآور شد که مشکل ترانزیت به‌گونه‌ی اساسی حل خواهد شد.
غنی در بخشی از سخنانش از پاکستان خواست تا همانند دیگر همسایه‌های افغانستان، مسیر و بستر مناسب ترانزیت اقتصادی و تجارتی را فراهم سازد. وی از رؤسای جمهور گرجستان، آذربایجان، ترکیه، ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان به‌خاطر فراهم‌آوری تسهیلات ترانزیتی و تجارتی، تشکر کرد.
کمبود برق و قیمت بلند آن از مشکلات جدی صنعت‌کاران در کشور است. رییس‌جمهور در این مورد گفت که براساس آخرین موافقت‌نامه با ازبکستان، ۱۰۰۰ میگاوات برق به افغانستان انتقال می‌یابد و نیز کار روی انتقال برق از ترکمنستان از مسیر تورغندی الی سپین‌بولدک جریان دارد.
او افزود که در نظر است تا ۱۵ هزار میگاوات برق از کشورهای آسیای میانه به آسیای جنوبی انتقال داده شود که افغانستان تا چهار سال دیگر به خودکفایی خواهد رسید.
نمایشگاه صنایع ملی به‌مدت چهار روز از سوی وزارت تجارت و صنایع برگزار شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *