یونما: کد جدید جزا افغانستان را به‌سوی آینده‌ی بهتر سوق می‌دهد

اطلاعات روز: معاونت سازمان ملل متحد (یونما) در روز جهانی حقوق بشر، معرفی کد جدید جزا را نقطه عطفی در اصلاحات عدالت کیفری در افغانستان عنوان کرد و آن را برای مردم افغانستان تبریک گفت.
کد جدید جزا ۹۱۶ ماده دارد و در دو بخش؛ جزای عمومی و جزای خصوصی ترتیب و در دو کتاب در ۷۹۲ صفحه و در یک مجلد چاپ شده است. کد جزا درشماره ۱۲۶۰ جریده‌ی رسمی، مؤرخ ۲۵ ثور ۱۳۹۶ به چاپ رسیده است که در آن موضوعات جدیدی راجع به جرایم انتخاباتی، جرایم سایبری، جرایم فساد اداری، جرایم محیط‌زیستی و موضوعات دیگر درج شده است.
تدامیچی یاماماتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در محفلی که به مناسبت روز جهانی حقوق بشر امروز یک‌شنبه، 19 قوس، در کابل برگزار شده بود، معرفی کد جزا و عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد را به مردم افغانستان تبریک گفت و از پیشرفت افغانستان در حفاظت و ترویج حقوق بشر ابراز خوش‌بینی کرد.
به باور آقای یاماماتو معرفی کد جدید جزا می‌توان افغانستان را به سوی آینده بهتر سوق دهد.
او افزود که عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد نیز مصداق این است که افغانستان در سال‌های گذشته در بخش تامین حقوق بشر دست‌‌‌آوردهای قابل ملاحظه‌یی داشته است.
وی تاکید کرد که هر دو جانب باید به کار گروهی خود برای تحقق کامل دست‌یابی مردم افغانستان به حقوق مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجمتاعی دامه دهد.
آقای یاماماتو هم‌چنین گفت که ملل متحد از تعهدادت افغانستان برای ترویج حقوق بشر و تقویت سیستم حفاظتی که شامل آموزش حقوق بشر، میکانیزم‌های شکایت، جبران خسارت، معیارهای محکمه عادلانه، قانون‌گذاری و پلان‌های که برای ترویح مسوولیت‌پذیری می‌شود استقبال می‌کند.
نماینده‌ی خاص ملل متحد در مورد حق اساسی زنان برای اشتراک در انتخابات نیز گفت: «ملل متحد برای متطمئن شدن از این که زنان می‌توانند در انتخابات به عنوان رای دهنده، کمپاین کننده، مسوولین انتخاباتی و کاندیدا نقش بازی کنند، به‌صورت جدی کار می‌کند.»
همه ساله در روز ۱۰ دسامبر در پایان کمپاین ۱۶ روزه فعالیت برای افزایش آگاهی در مورد پایان دادن به خشونت علیه زنان، ملل متحد روز جهانی حقوق بشر در سراسر جهان را با در نظرداشت دست آوردهایی که از زمان تصویب اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر بعد از جنگ جهانی دوم به دست آمده است، گرامی می‌دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *