عبدالله از ایجاد دفتر طالبان در کابل در صورت تمایل این گروه به صلح استقبال کرد

اطلاعات روز: پس از اعلام آمادگی شورای عالی صلح برای گشایش دفتر طالبان در کابل، عبدالله عبدالله، رییس‌ اجراییه‌ی حکومت از گشایش آن در صورتی که طالبان تمایل به مذاکرات صلح داشته باشند، استقبال کرد.
محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان اخیراً گفت که طالبان هرجا بخواهند برای مذاکرات صلح دفتر داشته باشند، شورای عالی صلح برای‌شان دفتر باز می‌کند حتا در کابل.
آقای عبدالله که دیروز (یک‌شنبه، 19 قوس) در کنفرانس «مشارکت ملی زنان در حکومت‌داری محلی» در مرکز رسانه‌های حکومت صحبت می‌کرد، گفت «اگر یک روزی به این (نیتجه) برسیم که آن‌ها (طالبان) به مذاکره جدی باشند و بگویند که ما نمی‌خواهیم در کشور بیرونی دفتر داشته باشیم، و می‌خواهیم مذاکره کنیم در پایتخت افغانستان، من فکر می‌کنم که به این باید موانع وجود نداشته باشد؛ از لحاظ نظر می‌گویم! اما آن‌ها تا اکنون این عزم و اراده را ندارند و حاضر به گفت‌وگو نشده‌اند.»
وی با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره‌ی گشایش دفتر طالبان در کابل و کم‌رنگ شدن دستاوردهای یک‌ونیم دهه‌ی اخیر در کشور گفت: «در این‌باره هیچ تشویشی نباید وجود داشته باشد چون ارزش‌های مردم قابل گذشت نبوده و صلح، با حفظ دستاوردها انجام خواهد شد.»
در عین‌حال رییس اجراییه تأکید کرد که حکومت هیچ‌گاه دستاوردها و حقوق زنان را به نام صلح قربانی نمی‌کند.
آقای عبدالله همچنان گفت: «صلح با مخالفین به‌معنای قربانی شدن حقوق و دستاوردهای بزرگ مردم، تحمیل فکر انحرافی بر مردم و پذیرش فکر انحرافی نبوده و به‌شکل کاملاً عزت‌مندانه و عادلانه بین طرف‌ها صورت خواهد گرفت».
آقای خلیلی روز سه‌شنبه، 15 قوس، در یک نشست خبری تأکید کرد که شورای عالی صلح به هر شیوه‌یی که طالبان بخواهند، حاضر است با آنان در مورد صلح گفت‌وگو کند، اما به شرطی که خواست‌های مردم افغانستان صدمه نبیند.
طالبان در حال حاضر در قطر دفتر دارند. روز شنبه، سخن‌گوی آقای عبدالله به طلوع‌نیوز گفت که آنان گزارش‌هایی را دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهند از دفتر سیاسی طالبان در قطر، از بهر تأمین مالی و تبلیغات برای این گروه استفاده می‌شود.
جاوید فیصل افزود که حکومت در حال بررسی این گزارش‌ها است و اگر اتهام‌ها ثابت شود، احتمال دارد این دفتر بسته شود.

دیدگاه‌های شما
  1. ګلمر جان یاوه سرا نه طالبان ونه هم امریکا حرف شما را می شنود خودی تان مزد بګیر امریکا میباشید بدو ا اجاز ه بادارات حرف نه زنید ماند طالبان در هرګوشته از کشور دفتر ودیوان دارد به دفتر دروغین تان هیچ نیازی نه دارد در این جا انسانها از بی امنیتی و ګوشنګی جان میدهند طالبان مګر دیوانه باشد تحت حاکمیت امریکا دفتر بسازند معما است هههههههههههههه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *