قرارداد بخش افغانستانِ پروژه کاسا-۱۰۰۰ امضا شد

اطلاعات روز: قراردادهای لین انتقال برق کاسا-1000 (بخشی که از افغانستان می‌گذرد) و سب‌استیشن 500 کیلوولت ارغندی با حضور رییس‌جمهور و رییس‌ اجراییه در ارگ ریاست‌جمهوری امضا شد.
ارگ ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌یی می‌گوید که قرارداد لین انتقال برق کاسا-۱۰۰۰در سه بخش، امروز (دوشنبه، 20 قوس) به‌ارزش ۲۳۵.۱۶ میلیون دالر، میان شرکت ملی برق افغانستان (برشنا) و مسئولان کمپنی‌های هندی KPTL و KEC به امضا رسید.
براساس معلومات ریاست‌جمهوری، قرارداد بخش اول این پروژه‌ به‌ارزش ۷۶.۹ میلیون دالر با کمپنی KPTL ، قرارداد بخش دوم به‎ارزش ۸۵.۴۳ میلیون دالر و قرارداد بخش سوم آن به ارزش ۷۲.۸۳ میلیون دالر با کمپنیKEC امضا شد.
هزینه‎ی این قردادها از کمک‌های بلاعوض بانک جهانی پرداخت می‌شود. کار عملی این پروژه‌ها در ماه اپریل ۲۰۱۸ آغاز و به مدت سه سال تمکیل خواهد شد.
کاسا-۱۰۰۰ پروژه‌ی انتقال انرژی از کشورهای آسیایی مرکزی به آسیایی جنوبی است که با فاصله‌ی۱۲۵۰ کیلومتر، سالانه 1300 میگاوات برق را از قرغیزستان و تاجیکستان از طریق افغانستان به پاکستان انتقال می‌دهد. ۵۶۲ کیلومتر این لین برق از خاک افغانستان عبور می‌کند.
کار احداث پروژه‌ی انتقال برق کاسا-۱۰۰۰ به تاریخ 25 حمل سال 1395 در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، آغاز شد. براساس گزارش‌ها، کار این لین برق در تاجیکستان رو به اتمام است و کار ساخت آن در افغانستان براساس این قراردادها، در ماه اپریل 2018 آغاز می‌شود.
لین برق کاسا-۱۰۰۰ از ۲۳ ولسوالی در ولایت‌های قندوز، بغلان، پنجشیر، کاپیسا، کابل، لغمان و ننگرهار عبور می‌کند که با عملی شدن این پروژه باشنده‌های این مناطق از برق آن می‌توانند استفاده کنند.
افغانستان از درک این پروژه هرسال از پاکستان ۴۵ میلیون دالر حق‌العبور ترانزیت برق دریافت خواهد کرد. علاوه بر حق‌العبور، ۳۰۰ میگاوات برق نیز از این لین به افغانستان می‌رسد.
ریاست‌جمهوری می‎گویدکه کاسا- ۱۰۰۰ با گذشتن از خاک افغانستان بر زندگی باشندگان ۶۰۰ روستا تأثیر مثبت می‌گذارد.
امضای قراداد ساخت سب‌استیشن 500 کیلوولت ارغندی
همچنان در این مراسم، قرارداد ساخت سب‌استیشن ۵۰۰ کیلوولت ارغندی از سوی امان‌الله غالب، رییس اجراییه شرکت برشنا و مسئول کمپنی مشترک هندی و افغانی «Techno-RGM JV» امضا شد.
ساخت این سب‎استیشن ۳۲.۲ میلیون دالر هزینه بر می‌دارد که از سوی بانک توسعه آسیایی پرداخت می‌شود. ریاست‌جمهوری می‌گوید که با تکمیل شدن کار این سب‌استیشن، چهار لین ۲۲۰ کیلوولت از کابل به ولایات جنوبی، شرقی و جنوب شرقی امتداد خواهد یافت.
کار عملی سب‎استیشن ۵۰۰ کیلوولت ارغندی در ماه جنوری ۲۰۱۸ آغاز و بعد از دونیم سال باید تکمیل شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *