باشندگان ناحیه‌ی سیزدهم به سرپرست شهرداری کابل شرم‌نامه دادند

اطلاعات روز: باشندگان ناحیه‌ی سیزدهم شهر کابل در یک حرکت اعتراضی به عبدالله حبیب‌زی، سرپرست شهرداری کابل «شرم‎نامه» اهداء کردند.
آنان با تجمع در مقابل ناحیه‌ی سیزدهم شهر کابل در بیانیه‌یی که از آدرس «جمعی از مردم کابل» صادر کردند از شهرداری کابل به‌دلیل انجام ندادن مسئولیت‌ها و تعهدات‌شان برای مردم، انتقاد کردند.
باشندگان این ناحیه همچنان یک کِیک برای سرپرست شهرداری کابل اهدا کرده که روی آن نوشته شده است: «روز بزرگترین دروغگوی شهر کابل تبریک؛ چوروال دروغگو شهر کابل عبدالله حبیب‌زی»
در «شرم‌نامه» نوشته شده که «جمع از علما، وکلای شورای ولایتی، وکلای گذر، اعضای جامعه‌ی مدنی، جوانان و مردم کابل از کارکردهای بزرگترین دروغگوی سال 1396 (عبدالله حبیب‌زی سرپرست شاروالی کابل) ابراز نارضایتی نموده و این شرم‌نامه را به پاس خدمات دروغین شان تقدیم می‌کنیم.»
آنان می‌گویند سرپرست شهرداری کابل به تکرار تعهد سپرده بود که زیرمجموعه‌ی «طرح به‌سازی برچی» از جمله‌ی سه سرک فرعی که جاده‌ی شهید مزاری را با سرک کمپنی وصل می‌کند، تا آخر سال 1396 ساخت یکی از این سرک‌ها تکمیل و کار ساخت دو سرک دیگر آغاز می‌شود. عطایی، یکی از معترضان گفت اکنون که سال 1396 رو به اتمام است، اما هیچ کاری برای ناحیه‌ی سیزدهم انجام نشده است.
عطایی سرپرست شهرداری کابل را با این پرسش مواجه کرد که «اگر نمی‌خواهی ]کار انجام دهی[ چرا به مردم وعده می‌دهی؟»
در بیانیه‌ی آنان همچنان آمده که شهرداری کابل در ساخت میتروبس و ساخت سرک سرای شمالی، عقد قرارداد پنج ناحیه تنظیفی به سکتور خصوصی، ریفورم نواحی و ساخت پارک‌ها و پل‌های هوایی «ناکام» بوده است.
علی یزدان‌پرست، عضو شورای ولایتی کابل گفت که سرپرست شهرداری کابل دو سال پیش دستور داده بود که کوچه‌های شهرک مهدویه، ساحه کته‌بلندی، ساحه‌ی چهل دختران و شهرک رسالت کانکریت شود، اما تاهنوز هیچ کاری در این راستا انجام نشده است.
او گفت که تقسیم‌بندی حوزه‌ها و ناحیه‌های کابل معیاری نیست و اختصاص یک ناحیه‌ی برای 1.5 میلیون نفر در ساحه‌ی دشت برچی، «زندانی کردن این شمار انسان در یک حوزه است.»
از سوی هم باشندگان ناحیه‌ی سیزدهم کابل شهرداری کابل را به «فساد، دادن پیش‌پرداخت به ده‌ها شرکت، واگذاری صدها میلیون افغانی پول شهروندان کابل به یک شرکت، موجودیت کارمندان خیالی در ریاست تنظیف» متهم کردند.

آنان همچنان از رییس‌جمهور خواسته که عبدالله حبیب‌زی، سرپرست شهرداری کابل را برکنار و جهت بررسی این موارد، به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کند.
ساحه‌ی دشت برچی که شامل ناحیه‌ی سیزدهم و قسمتی از ناحیه‌ی ششم شهرداری کابل می‌شود، یکی از پرجمعیت‌ترین منطقه‌های شهر کابل است. بر اساس آماری که پزشکان بدون مرز ارائه کرده است، دشت برچی بیش از ۱ملیون و دوصدهزار نفر نفوس دارد. در اکثر ساعات روز یگانه جاده‌ی دشت برچی شاهد ترافیک سنگین می‌باشد. معترضان می‌گویند شهرداری تعهد سپرده بود که ظرفیت مهار زباله‌ها را در سال 1396 از 40 فیصد به 70 فیصد می‌رساند، اما اکنون وضعیت تنظیمی نسبت به سال قبل بدتر شده است. در کنار بخش‌های سرک دشت برچی، زباله‌ها روزها انبارشده باقی می‌ماند و هر روز بر کمیت آن افزوده می‌شود.
حکومت برای ارائه خدمات شهری برای باشندگان ناحیه‌ی سیزدهم شهر کابل «طرح به‌سازی دشت برچی» را روی دست گرفت و این طرح در ششم جدی سال ۱۳۹۵ روی میز رییس‌جمهور قرار گرفت. مسئولیت اجرای این طرح در نشستی به تاریخ ۱۵ جدی 1395 به‌وزارت شهرسازی و مسکن و شهرداری کابل سپرده شد.
اعضای جلسه فیصله کردند که مشکلات و چالش‌های مردم اولویت‌بندی شود و طرح به‌سازی برچی در پلان‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت اجرا شود.
عبدالله حبیب‌زی، سرپرست شهرداری کابل در این نشست مشکلات برچی را برشمرد و از آن میان، ازدحام و ترافیک سنگین را یکی از جدی‌ترین مشکلات این ساحه خواند و تاکید کرد که کار ساختمان سه سرکی که جاده‌ی شهید مزاری را به سرک کمپنی وصل می‌کند و کانکریت کوچه‌های فرعی در اولویت قرار گیرد.
دفتر معاونت دوم ریاست‌جمهوری با نشر اعلامیه‌ی از این نشت نوشت که: «آغاز کار سه سرک فرعی به‌طول ۱۲ کیلومتر که جاده‌ی شهید مزاری را به سرک کمپنی وصل می‌کند اولویت دارد و کار ساختمان آن در ماه‌های اول سال ۱۳۹۶ شروع خواهد شد.» اما تا اکنون کار ساخت این سرک‌ها آغاز نشده و معلوم نیست که چه زمانی آغاز خواهد شد.
تاکنون جلسات متعدد نیز در این مورد برگزار شده است. جلیل سلطانی، سخن‌گوی شهرداری کابل به تاریخ هفت جوزای 1396 به اطلاعات روز در مورد پیش‌رَوی کار ساخت سه سرک فرعی گفت، کار سروی و استملاک جایدادها شروع شده است. آقای سلطانی افزود که کار سروی یک سرک تمام شده و کار سروی سرک دومی نیز در حال جریان است.
آقای سلطانی آن زمان گفته بود که «…کارهای ابتدایی از آغاز سال ۹۶ شروع شده است. تا سه الی چهار ماه آینده کار عملی در ساحه شروع خواهد شد.» ماه‌ها از این تعهدات به مردم می‌گذرد، اما آغاز کار عملی معلوم نیست.
قابل یادآوری است که شهرداری کابل در جریان سال جاری کوچه‌های برخی از ساحات ناحیه سیزدهم از جمله شهرک رسول اکرم را کانکریت کرده است. خواستیم نظر شهرداری کابل را در ارتباط به اعتراض این شهروندان و پیش‌رفت در کار طرح به‌سازی دشت‌برچی داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق به گفت‌وگو با سخن‌گوی این اداره نشدیم.