طرح بودجه سال 1397 از سوی مجلس رد شد

اطلاعات روز: طرح بودجه ملی سال مالی 1397 خورشیدی دولت افغانستان با اکثریت آرا از سوی مجلس نمایندگان رد شد.
کمیسیون امور مالی و بودجه مجلس نمایندگان، امروز (چهارشنبه، 22 قوس) طرح بودجه سال مالی 1397 خورشیدی به تالار این مجلس ارائه کرد، اما این طرح از سوی نمایندگان رد شد.
امیرخان یار، رییس کمسیون مالی و بودجه مجلس گفت که طرح بودجه سال 1397 از سوی این کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و اکثر کمیسیون‌های مجلس با آن بودجه مخالفت کرده اند.
آقای یار افزود که کمیسیون‌های مجلس 12 دلیل را برای رد بودجه ملی 1397 به کمیسیون مشترک مطرح کرده‌اند.
عدم توازن درطرح بودجه، حذف پروژه‌های سال 1396 از طرح بودجه ملی 1397، پیچیدگی در طرح بودجه، نبود پروژه‌های اشتغال‌زا، افزایش تشکیل در ساختار دولت بدون تصویب شورا و تغییرات در اصول‌نامه بودجه از مهمترین دلایل رد بودجه ملی از سوی کمیسیون‌ها عنوان شده است.
عظیم محسنی، معاون کمیسیون مالی و بودجه مجلس گفت که پروژه‌های منظور شده در طرح بودجه ملی 1396 طی فرمان رییس‌جمهور از سند بودجه حذف شده است در حالیکه قانون اساسی کشور به هیچ کس چنین اجازه را نداده است.
برخی نمایندگان دیگر مجلس نیز حذف پروژه‌های انکشافی از سوی رییس‌جمهور را خلاف قانون اساسی کشور خواندند.
عبدالستار خواصی، دیگر عضو مجلس نیز گفت: «حکم رییس‌جمهور بودجه را تنقیص کرده نمی‌تواند؛ همچنین بر اساس قانون اساسی طرح بودجه یک‌ساله است اما وزارت مالیه می‌گوید که طرح بودجه 1397 را برای سه سال آینده ترتیب کرده است که این خود خلاف قانون اساسی است و باید این سند بودجه رد شود.»
همچنین، نمایندگان مجلس تاکید داشتند که طرح بودجه ملی باید رد شود تا وزارت مالیه پروژه‌های حذف شده را دوباره در این طرح بگنجاند.
سر انجام، عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان، طرح بودجه ملی 1397 را با ذکر دلایل رد آن از سوی کمیسیون‌ها، به رای‌گیری گذاشت، اما با کارت سرخ اکثریت نمایندگان روبرو شد.
در نشست امروز مجلس 120 نماینده حضور داشتند و تنها پنج نماینده با طرح بودجه 1397موافق بودند.
پس از این تصمیم مجلس، طرح بودجه ملی سال مالی 1397 دوباره به وزارت مالیه فرستاده می‌شود تا اصلاحات لازم را در آن وارد گردد.
مجموع بودجه ملی سال 1397 خورشیدی 357.6 میلیارد افغانی است. از این مجموع، 267 میلیارد افغانی بودجه عادی است و حدود 90 میلیارد افغانی دیگر بودجه انکشافی دولت می‌باشد.
طرح بودجه ملی سال 1397 نسبت به طرح بودجه سال 1396 حدود 57 میلیارد افغانی کمتر است و نیز این طرح سه درصد کسر بودجه دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *