سازمان گزارشگران بدون مرز:در سال جاری میلادی 65 خبرنگار در جهان کشته شدند

اطلاعات روز: سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه‌ی این نهاد اعلام کرده است که سال 2017 سالی پرخطر برای خبرنگاران در جهان بوده است.
در گزارش این سازمان آمده است که در جریان سال جاری (2017) 65خبرنگار در جهان کشه و 326تن دیگر زندانی شده‌اند.
این نهاد اعلام کرد، کشورهای سوریه با ۱۲ قربانی، مکزیک با ۱۱، افغانستان با ۹، عراق با ۸، و فیلیپین با ۴ خبرنگار کشته‌شده، خطرناک‌ترین مناطق برای خبرنگاران، شهروند ـ خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها بوده‌اند.
در این گزارش آمده است که کشور ایران یکی از پنج زندان بزرگ برای خبرنگاران است.
سازمان گزارشگران بدون مرز امروز(سه‌شنبه، 28قوس) در برلین با نشر گزارش سالانه‌اش اعلام کرد که ایران با ۲۳ فعال رسانه‌یی زندانی، یکی از پنج زندان بزرگ خبرنگاران در جهان محسوب می‌شود.
براساس این گزارش ترکیه، چین، ایران، سوریه و ویتنام پنج زندان بزرگ برای خبرنگاران به شمار می‌رود که ترکیه و چین در صدر فهرست قرار دارند.
در گزارش آمده است که دست‌کم ۳۲۶ تن از کارکنان رسانه‌ها در سراسر جهان در زندان به سر می‌برند. حدود نیمی از مجموع این ۳۲۶ خبرنگار، تنها در زندان‌های پنج کشور چین، ترکیه، سوریه، ایران و ویتنام هستند.
تا پایان سال ۲۰۱۷ در سراسر جهان و بیش از همه در سوریه، یمن و عراق ۵۴ تن از کارکنان رسانه‌ها ربوده شده‌اند.
به گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز، تنها در سوریه در حال حاضر دست‌کم ۲۲ خبرنگار محلی و ۷ فعال رسانه‌یی خارجی، از سوی گروه‌های مسلح اختیطاف شده‌اند و دام این گروه‌ها هستند.
سازمان گزارش‌گران بدون مرز از سازمان ملل خواسته است که در زمینه‌ی تامین امنیت و مصئونیت خبرنگاران باید اقدام فوری و موثر روی دست بگیرد.
این نهاد گفته است که تعیین یک گزارشگر ویژه سازمان ملل برای حفاظت از خبرنگاران، می‌تواند به اعمال موازین جهانی انجامیده و از این طریق اقدامات خودسرانه و اعمال خشونت‌آمیز به شکل موثری کاهش خواهد یافت.