جنگ و صلح؛ مروری بر رویدادهای امنیتی هفته‌ی گذشته

به‌رغم درگیری‌های معمول، هفته‌ی گذشته برای شورای عالی صلح هفته‌ی میمونی بود. دو گروه مخالف مسلح دولت به شمول طالب و داعش در ولایت‌های بدخشان و ننگرهار به پروسه‌ی صلح پیوستند.
ابتدا روز سه‌شنبه، 19 جدی یک گروه 40 نفری طالبان در ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان در پی وساطت بزرگان قوم دست از سلاح برداشتند و پرچم طالبان را به زمین گذاشتند. ثنا‌الله روحانی مسوول دفتر مطبوعاتی فرماندهی امنیه ولایت بدخشان گفت عملیات تصفیوی مشترک نیروهای امنیتی که چندی قبل در ولسوالی ارگوی این ولایت راه‌اندازی شد، سبب شد که شماری از طالبان مسلح از مخالفت با دولت دست‌بردارند.
یک روز پس از آن،‌ روز چهارشنبه، 20 جدی در ولایت شرقی ننگرهار 15 جنگجوی وابسته به گروه‌های طالب و داعش به شمول دو فرمانده این گروه‌ها به پروسه‌ی صلح پیوستند. عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفت در نتیجه‌ی تلاش‌های اداره‌ی امنیت ملی، دو گروه از جنگجویان طالب و داعش به روند صلح پیوستند.
به گفته‌ی وی یک گروه هشت‌نفری داعش به فرماندهی عبدالمنان و یک گروه هفت‌نفری طالب به فرماندهی فریدالله شامل افرادی اند که دست از سلاح برداشتند. او اضافه کرد که این افراد 15 میل سلاح را نیز به دولت سپرده و تعهد کرده‌اند که پس از این در بازسازی کشور سهم می‌گیرند.
در همین حال اتحادیه‌‌ی اروپا می‌گوید که تلاش‌ها را برای ایجاد یک اجماع ملی و جهانی در پیوند با روند صلح در افغانستان آغاز کرده است. پیری میادون، سفیر اتحادیه‌ اروپا در افغانستان می‌گوید که بر اساس راهبرد جدید اتحادیه اروپا در قبال افغانستان، نیاز است که در گام نخست یک اجماع ملی و سپس یک اجماع بین‌المللی در مورد روند صلح این کشور به میان آید.
وی این سخنانش را به روز پنج‌شنبه، 21 جدی در نشستی زیر عنوان «ندای صلح در افغانستان» بیان کرد.
حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح نیز گفت این شورا راهکار تازه‌یی در پیش گرفته تا پروسه‌ی‌ صلح در کشور را تسهیل کند. به گفته وی شورای عالی صلح در نظر دارد پس از این روی ظرفیت‌سازی اعضای شورا کار کند: «در سال آینده بیشتر روی کمیته‌های صلح در ولایت‌ها کار می‌کنیم. در هر کمیته ۱۲ زن نیز شامل‌اند. کمیته‌های شورای عالی صلح در ولایت‌های کندهار، غور و پکتیا عملا کارش‌شان را آغاز کرده‌اند.»
وی در ادامه گفت که برای تامین صلح در افغانستان اجماع بین‌المللی ایجاد شده است و کشورهای منطقه هم در نشست «گروه تماس» به‌صورت بسیار واضح از پروسه‌ی صلح افغانستان حمایت کرده‌اند.
از سوی وزیر حج و اوقاف ناآگاهی علمای دینی در مورد ارزش حیات انسان و کرامت انسانی را دلیل عمده‌ی ادامه‌ی جنگ در کشور عنوان کرد و گفت از همین‌رو وزارت حج و اوقاف کتابی ویژه‌ی خطبه‌های نماز جمعه برای ترویج صلح تدوین کرده که در آن برعلاوه‌ی ترویج صلح مسایل چون حقوق بشر، حقوق زن، صحت، کرامت انسانی، انتخابات و مبارزه با فساد اداری نیز گنجانیده شده است.
حالا جنگ
وزارت دفاع ملی اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته (از 16 الی 22 جدی) با راه‌اندازی 72 عملیات تصفیوی و 75 عملیات خاص در 19 ولایت کشور 400 هراس‌افگن به شمول 34 جنگجوی داعش شش فرمانده محلی طالبان و هفت تروریست پاکستانی کشته و 200 هراس‌افگن زخمی شده‌اند. نیز طی هفته‌ی گذشته 19 تن به اتهام اقدام‌های تروریستی دستگیر شده‌اند. تمرکز عملیات‌های وزارت دفاع در هفته‌ی گذشته بیشتر روی ولایت‌های ننگرهار، لغمان، غزنی، پکتیکا، پکتیا، لوگر، میدان وردک، ارزگان، زابل، فراه، نیمروز، فاریاب، کندز، هلمند، نورستان، هرات، جوزجان، بادغیس و کنر بوده است.
در مهم‌ترین عملیات چهارشنبه شب، 20 جدی 23 جنگجوی طالب به‌شمول چهار فرمانده آنان در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار کشته و 14 جنگجوی دیگر این گروه زخمی شدند. دفتر رسانه‌های والایت ننگرهار با نشر خبرنامه‌یی گفت این افراد در نتیجه‌ی عملیات نیروهای خاص امنیت ملی بر دو مرکز نظامی طالبان در منطقه‌ی «سورداگ» ولسوالی خوگیانی کشته شدند. براساس خبرنامه قاری هدایت‌الله مشهور به مدثر، خالد، قاری خالد و اسماعیل چهار فرمانده طالبان بودند که در این عملیات کشته شدند. در سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در تویترش مدعی شد که در این عملیات 13 تن از کماندوهای ارتش افغانستان و شش غیرنظامی نیز کشته‌ شده‌اند.
مقام‌های محلی ولایت غزنی نیز به روز دوشنبه، 19 جدی به‌منظور پاکسازی ولسوالی واغظ این ولایت از آغاز عملیات نظامی موسوم به «طوفان صحرا» خبر دادند. دفتر رسانه‌های والی غزنی با نشر خبرنامه‌یی گفت این عملیات پیش‌تر در ولسوالی‌های اندر و ده‌یک ولایت غزنی عملا آغاز شده بود. فرمانده قول اردوی ۲۰۳ تندر گفته بود تا روز دوشنبه، 19 جدی در جریان عملیات در ولسوالی واغظ ۱۳ هراس‌افگن کشته و پنج تن آنان زخمی شده بودند که اجساد شماری از آن‌ها در روستای «گدول شمشیر» این ولسوالی باقی مانده است. گفته می‌شد که در این عملیات به نیروهای امنیتی افغان آسیب نرسیده است.
پیش‌تر به روز شنبه، 16 جدی مسوولان امنیتی ولایت ارزگان از پاکسازی منطقه‌ی استراتژیک «لنده کوڅه» این ولایت از وجود طالبان خبر دادند. به‌نقل از خبرگزاری پژواک، مل پاسوال رحمت‌الله صدیقی فرمانده امنیه ارزگان گفت، این منطقه از دو سال بدینسو در اختیار طالبان بود. وی افزود که طالبان پس شکست در این منطقه ماین فرش کرده؛ اما آنان تلاش می‌کنند که برای برگشت باشندگان، این منطقه به‌طور کامل امن کند.
در سوی دیگر هراس‌افگنان نیز با انجام حملات انفجاری و تهاجمی از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان قربانی گرفتند.
در آخرین روز هفته‌ی گذشته (جمعه، 22 جدی) یک مهاجم انتحاری مواد همراه‌اش را در یک خانه مسکونی منفجر کرد که در نتیجه‌ی آن یک کودک کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. ضیاالدین ثاقب، آمر امنیت فرماندهی پولیس غور با تایید این خبر به رسانه‌ها گفت، این رویداد حوالی ساعت ۱۲ ظهر جمعه در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور رخ داد. وی افزود که حمله کننده‌ی انتحاری زیر تعقیب نیروهای امنیتی قرار داشت و خودش را در یک خانه مسکونی پنهان کرده بود. به گفته‌ی آقای ثاقب قربانیان این رویداد اعضای یک خانواده هستند.
در همین حال هفته‌ی گذشته دو مهاجم انتحاری در ولایت‌های پکتیا و هرات بازداشت شدند.
افزون بر حملات انفجاری و انتحاری طالبان به روز سه‌شنبه، 19 جدی با حمله بر پاسگاه‌های پولیس در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار، پنج سرباز پولیس را کشتند و یک تن دیگر را زخمی کردند. به نقل از خبرگزاری پژواک، یک منبع موثق در ولسوالی پنجوایی گفت که طالبان شب‌هنگام با استفاده از سلاح‌های لایزردار، بر یک پاسگاه امنیتی پولیس حمله کردند. منبع افزود، در این حمله سه سرباز پولیس ملی و دو سرباز پولیس محلی کشته و یک سرباز دیگر زخمی شدند. طالبان اما مدعی شدند که در این حمله پاسگاه را تصرف کردند و 9 سرباز مستقر در آن را کشتند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *