رییس حزب جمعیت از درخواست مایک پنس استقبال کرد

اطلاعات روز: صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه و رییس حزب جمعیت اسلامی از تأکید مایک پنس، معاون رییس‌جمهور امریکا بر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ولایت بلخ استقبال کرد.
معاون رییس‌جمهور امریکا در تماس تلفونی با رییس‌جمهور غنی بر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ولایت شمالی بلخ تأکید کرده است.
آقای پنس در تویتر خود نوشته است: «مایک پنس معاون ریاست‌جمهوری امریکا، در صحبت با رییس‌جمهور غنی سربازان افغانستان و ائتلاف جهانی را برای ادامه‌ی مبارزه با تروریسم تشویق کرد. وی هم‌چنین بر حمایت از حکومت افغانستان برای تعامل با عطا محمد نور والی بلخ، بر سر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تأکید کرد.»
صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت در استقبال از این خواسته‌ی مایک پنس در تویتر خود نوشته است که: «… رییس حزب جمعیت اسلامی، از اظهارت معاون رییس‌جمهور امریکا استقبال کرد و گفت من از تأکید مایک پنس بر مذاکره مسالمت‌آمیز در مورد مسئله‌ی رهبری ولایت بلخ استقبال می‌کنم. و بر دو مورد اساسی که تدویر به موقع انتخابات و اصلاحات مؤثر است، تأکید می‌کنیم.»


ارگ ریاست‌جمهور افغانستان نیز در این مورد خبرنامه‌یی به نشر رسانده که در آن آمده است: «رییس‌جمهور غنی و مایک پنس پیرامون پیشرفت‌ها در زمینه‌ی حکومت داری خوب و اصلاحات، مشارکت سیاسی و آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات آینده بحث کردند و همچنان روی تغییر بروقت و مسالمت‌آمیز در اداره‌ی محلی ولایت بلخ صحبت و تأکید صورت گرفت.»
این صحبت تلفونی شام روز سه‌شنبه، 26 جدی انجام شده است. تأکید بر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در بلخ در حالی‌ست که این روزها تنش میان عطا محمد نور و حکومت مرکزی به اوج خود رسیده است.
ارگ ریاست‌جمهور هم‌چنان می‌گوید که در این تماس تیلفونی هردو جانب روی اوضاع امنیتی افغانستان و منطقه نیز بحث کردند و استراتژی جدید ایالات متحده‌ی امریکا را در قبال افغانستان و آسیای جنوبی برای آوردن تغییرات مثبت در اوضاع امنیتی منطقه، مؤثر خواندند.
آقای غنی ضمن تشکر از همکاری‌های امریکا به افغانستان گفته است که اصلاحات و مشارکت جزء تعهدات ما به مردم افغانستان می‌باشد و حکومت در این راستا گام‌ها مؤثری برداشته است.
جنجال میان عطا محمد نور و ریاست‌جمهوری بیشتر از یک سال می‌شود که ادامه دارد، اما حدود یک ماه پیش رییس‌جمهور غنی استعفای آقای نور را منظور کرد، ولی آقای نور آن را نپذیرفت و تاکنون کارها در ولایت بلخ را به پیش می‌برد.