نماینده امریکا: افغانستان به گفت‌وگوهای صلح با طالبان نزدیک‌تر شده است

اطلاعات روز: نیکی هیلی، نماینده دایمی ایالات متحده‌ی امریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید که افغانستان نسبت به هر زمان دیگر به گفت‌وگوهای صلح با طالبان «نزدیک‌تر» شده است.
خانم هیلی که دیروز (چهارشنبه، 27 جدی) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد، گفت: «ما یکجا با حکومت افغانستان در راستای روند صلح به‌هدفی کار می‌کنیم که بیش از این افغانستان پناهگاه امن برای هراس‌افگنان نباشد.»
خانم هیلی هفته‌ی جاری در جمع هیأت شورای امنیت سازمان ملل متحد در کابل سفر و با مقام‌های افغانستان دیدار کرد.
هیلی افزود: «استراتژی امریکا در مورد افغانستان نتیجه می‌دهد. ما در ارتباط به این که استراتژی امریکا چه نتیجه می‌دهد، در آن‌جا تغییرات دراماتیک را می‌بینیم. ما می‌گوییم که به مذاکرات با طالبان و پروسه صلح نسبت به گذشته که شاهدش بودیم، نزدیکتر هستیم.»
نیکی هیلی با اشاره به «مؤثریت» سیاست امریکا در قبال افغانستان، بر پیشبرد روند صلح تحت رهبری افغانستان تأکید کرد.
نماینده دایمی امریکا در سازمان ملل متحد همچنان گفت که رهبران افغانستان سه خواست عمده از جامعه‌ی بین‌المللی دارند و نخستین خواست، وارد کردن فشارهای بیشتر بر پاکستان است.
در همین حال قرار است در نشست دو روزه شورای امنیت سازمان ملل متحد که امروز و فردا برگزار می‌شود در کنار دیگر مسائل، روی وضعیت افغانستان نیز بحث شود.
نصیر احمد اندیشه، معین اداری وزارت خارجه افغانستان گفته‌ است، درین نشست بیشتر روی نقش کشورهای آسیای میانه در روند صلح افغانستان بحث شود.
محمود صیقل، نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل‌متحد گفته بود که در این نشست صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان اشتراک خواهد کرد.